Kert

2014.03.10. 14:40

Ha nem indul a rotakapa, annak nem a tavaszi fáradtság az oka!

Dunaújváros - Itt a tavasz, irány a kert! Mielőtt azonban nekiesnénk, nem árt felkészülni. A kerti munkák közeledtével kisgépeinkre is fordítsunk figyelmet! Sok bosszúságtól és felesleges pénzköltéstől kímélhetjük meg pénztárcánkat.

Horváth László

A jó idő beköszöntével nemcsak a bogarak indulnak meg a kerítésléceken, hanem a kiskert tulajdonosok is kirajzanak a télire elfeledett veteményesek felé. Nem árt azonban alaposan felkészülni, mert könnyen meglepetés érheti a motorizált kertészt. Hiába rángatja harmincadjára az indító zsinórt, az a fránya motoros kapa bizony nem akar beröffenni pedig tavaly még működött!

Györök János az egyik dunaújvárosi kisgépszerviz tulajdonosa húsz éve javít kerti gépeket. A tavaszi indítási, karbantartási munkákról kérdeztük:

- A kétütemű gépeknél a legtöbb problémát az üzemanyag bennfelejtése okozza. Mivel üzemanyagaink nagyon adalékoltak, így könnyen le-ülepszik, eldugul a rendszer. A téli időszakban megpihent benzin alkotói megtámadhatják a gumi és műanyag alkatrészeket, amik nyúlóssá válnak, megkeményednek, eltörnek. Például a karburátor membránok különösen ki vannak téve a pangó üzem-anyag káros hatásainak. Ilyen esetekben csak a csere segít.

Györök János az elhasználódott és az új légszűrő közötti különbséget mutatja

A négyütemű motorokkal ellátott gépeknél fontos odafigyelni az olajcserékre, illetve itt is az üzemanyagellátó-rendszer tisztaságára. Nem árt elégszer hangsúlyozni, hogy a kétütemű és a négyütemű gépeknél is az egyik legfontosabb feladat a hosszú kényszerpihenő után meggyőződni a légszűrők állapotáról! Az ember sem kap levegőt, ha eldugult az orra! A négyüteműeknél könnyű észrevenni, mert azonnal füstölni kezd a gép, és felszívja az olajat. Innen egyenes következmény a gyertyák koszolódása, ami rögtön gépmegálláshoz vezet.

Persze egy tavaszi karbantartás, átvizsgálás sincs ingyen, géptípusonként változik, hogy mennyit kell költenünk az üzembiztonságra.

A négyüteműeknél egy felkészítő karbantartás 8-10 ezer forintos kiadással jár, ha egyéb alkatrészpótlás nem jön közbe tudtuk meg a szakembertől. Ebben benne van az olaj- és légszűrőcsere, késélezés, szükség esetén gyertyacsere, valamint a gép rendbetétele, kitakarítása.

Gondot jelenthet például a fűnyírók esetében a bennfelejtett fűcsomó, ami nem csak növényi rostokat, de követ is tartalmazhat. Ez utóbbi komoly károkat okozhat. Súlyosabb esetben a főtengely görbülése is megtörténhet, ami jóval nagyobb kiadással jár egy egyszerű élezésnél.

Ha meg nem is előzhetjük, jelentősen csökkenthetjük a tavaszi újraindítással járó nehézségeket. Kétütemű motorok esetében az üzemanyag kijáratása például nagyon fontos. A négyüteműnél sem árt, de ha erre nincs mód, vagy akarat, akkor az utolsó használatnál különböző adalékok betöltésével meggátolható a benzin megromlása. Ezek a szerek 300-400 forintos kiszerelésben, több gyártó kínálatában is megtalálhatók mondta még el jótanácsként Györök János.

Első indítás előtt ne felejtsük el drótkefével alaposan letakarítani a gyújtógyertyát!




Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!