Kultúra

2017.06.13. 15:15

Egy különleges performansz a Velencei Biennálé Magyar Pavilonjában

VELENCE/DUNAÚJVÁROS Már eddig is számos tudósítás közöltünk az idei Velencei Biennálé Magyar Pavilonjáról és annak dunaújvárosi főszereplőiről. A közelmúltban egy különleges performansz is megesett a pavilonban. Helyzetjelentés.

Dunaújvárosi Hírlap

A Magyar Pavilon idei kiállítását is szervező Ludwig Múzeum beszámolója szerint:

A Velencei Biennálén megkapó pillanat volt június elején, amikor egyszer csak egy Jézus - mások szerint a Monty Pythonból ismerős Brian - imitátor bukkant fel a Magyar Pavilonban. A fejkendős, szakállas biblikus figura hosszasan és áhítattal szemlélte az átriumban Várnai Gyula Peace on Earth! feliratú óriásneonját, majd gyakorlottan állta az összesereglett fotósok rohamát. Aki csak tehette, előkapta a mobilját, hogy egy szelfit készítsen a váratlan vendéggel, aki a performanszához ennél jobb helyet nem is találhatott volna. Igazi biennálés hangulat töltötte meg a Magyar Pavilon előterét, a világhálóra kiposztolt képáradatnak köszönhetően pedig Várnai projektje nemcsak a szakmai közönség körében, hanem a virtuális valóságban is telibe talált. A magyar pavilon kurátorának, Petrányi Zsoltnak sikerült pár szót váltani vele. Megtudta tőle, hogy azért öltözik Jézus-jelmezbe, hogy átélje, hogy az emberek hogyan tekintenek egy megtestesült ikonra. Projektje címe: Az ikon szemével nézni. Mint a művész elmondta: azt tapasztalja, hogy az emberek azt látják benne, amit látni szeretnének. Minden a kontextustól függ: ugyanebben a szerelésben olasz templomokban is járt már, ahol azonban a fogadtatás korántsem volt ilyen kedvező.

Várnai Gyula dunaújvárosi művész és a Peace on Earth! című kiállítás kurátora, Petrányi Zsolt a Magyar Pavilon bejáratánál

Érdemes megemlíteni, hogy az idei biennálén Jézus alakját kevésbé vidám formában idézte meg az olasz pavilonban Roberto Cuoghi képzőművész. Fekete mágiát idéző laboratóriumi installációja az egyik legismertebb ikonográfiai testábrázolást, a keresztre feszített Jézus deformálódott alakját sokszorosította szerves anyagok felhasználásával készített szobortöredékekben. Az áthaladás a légmentes műanyag sátrakban kiterített - a bomlás és kiszáradás különböző fázisaiban szagló - korpuszok között az idei biennále talán legmegrázóbb élménye volt - olvasható a már említett Ludwig Múzeum beszámolójában.

Az idei Velencei Biennálé Magyar Pavilonja és benne Várnai Gyula kiállítása egészen november közepéig várja a látogatókat.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!