Kultúra

2016.06.26. 14:40

Életem és vérem a Bartóké

Dunaújváros - A jövő hónaptól új igazgató irányításával működik tovább a Bartók Kamaraszínház és Művészetek Háza. Az új vezetőt, Őze Áront kérdeztük, mi volt vonzó Dunaújvárosban.

Balla Tibor

- Eleve a színházi lehetőség. Előtte öt évig igazgathattam a Pesti Magyar Színházat. Egy megkeresés után adtam be a pályázatomat a Bartók vezetésére. Sok beszélgetés előzte meg, tettem fel kérdéseket. Szakmai berkekben abszolút tudtuk, hogy a Bartók elindult egy elég komoly kőszínházi irány felé, ami tudom, hogy egy nagyon kemény munka eredménye. A válaszokat megkaptam, amit nem dolgom kommunikálni és kommentálni sem. A beszélgetés végén az is elhangzott, hogy ha nem ön, akkor valaki más. Mutasson nekem bárki egy embert, aki ezt nem egy lehetőségként éli meg! Ezt én egy nagy felelősségnek tartom. Összeraktam egy csapatot. Ennek tagja Sipos Imre, a volt menedzserigazgatóm a Pesti Magyar Színházban. Szükség volt egy, az adott területet lokálisan jól ismerő kollégára, Csadi Zoltánt választottam. Hármunk munkájából született egy olyan pályázat, ami már szakmailag letehető az asztalra. Korábban is hárman voltunk vezetők. Ma már marketing és menedzselés nélkül kultúrát csinálni nem érdemes. Kötelező keményen kint lenni a piacon, ahol csak lehet. A csapból is a kultúrának kell folynia.

Őze Áron nagy lehetőséget lát a Bartók Kamaraszínházban, és minden tagnak ad esélyt Fotó: Zsedrovits Enikő

- Nem volt felhőtlen a fogadtatása...

- Lezajlott az ilyenkor szokásos szakmai csetepaté. Becsülendő, hogy ez a csapat van annyira erős, hogy tűzön-vízen át megvédi a saját embereit. Ez egyébként szimpatikus. Én színészként, rendezőként és színházi vezetőként is a szakmai szempontokat tartottam mindig fontosnak. Mindenki megnyugodott, minden elsimult. Ami kívül folyik, az engem nem érdekel, engem a Bartók, illetve az itt dolgozók érdekelnek. Példáértékű átadás-átvétel zajlik, egymást segítjük ott, ahol tudjuk. Ez egy nagyon jó dolog.

- Ha ennyire erős a fenntartói szándék, nem félő, hogy bele akar szólni?

- Azért engem kértek fel, mert szakmai vezetőt szerettek volna. Azt viszont fontos leszögezni, hogy a kultúra nem tud önfenntartó lenni. A színház egy lelki, a gyermekeink felneveléséről szóló befektetés. Ezt egy normális kormányzatnak dotálni és támogatni kell. Innentől, ha ők adják a pénzt, akkor nem azt mondom, hogy bele kell szólniuk szakmai kérdésekbe, de nekem, mint intézményvezetőnek rendszeres beszámolási és egyeztetési kötelezettségem van. Ennek eleget is teszek, és fontosnak is tartom. Nem kevés pénz jut a Bartókra. Ahhoz, hogy kőszínházi irányba elinduljon, ez kell is. Örömmel látom, hogy a város komolyan veszi a színházát.

- Belülről látva is olyan csábító, mint volt?

- Nem látszik egyszerűnek. Kultúrát álmodni nem egyszerű dolog. Mi nagyon kemény helyzetben szocializálódtunk a csapatommal. Tudjuk, hol vannak rések a kultúra területén, ahol elképesztő mennyiségű pénz tud észrevétlenül távozni. Erre figyelünk. Túl vagyunk egy csomó egyeztetésen, készítjük elő a munkát. Kíváncsiak vagyunk, mindenkit meghallgatunk, ebből áll össze a kép. Lenyűgöző az a lelkesedés, ami itt jelen van, az az iszonyú akarás, de nem tartottam jónak, és ezt jeleztem is, hogy a pályázati kiírás nem kért marketingtervet. A párom, és a családom fele dunaújvárosi. Nyáron a két fiam a kulcsi telken ugrabugrál, de nem láttam bartókos műsortervet, bérlethirdetést se postaládákban, se sehol. Ezt így nem lehet. Ezeket lépésről lépésre föl kell építeni. A lelkesedést, a kicsit önképzőkörös lendületet kell profibb alapokra fektetni.

- A pályázatában azt írta, hogy távol kell tartani magukat a tehetségtelenektől. Ez mit jelent?

- A színház nem szociális intézmény. Arra nincs lehetőség, energia, kapacitás. Senki ne gondolja, hogy közalkalmazotti jogviszonyban el lehet lébecolni. Viszont minden évadtervezés előtt mindenkivel megbeszélem, hogy merre szeretne haladni. Én nagyon kemény munkát tudok követelni, de aki ezt megadja, az biztonságban van.

- Lesz valamiféle kontinuitás a Magyar Színházzal?

- Nem. Egész más lesz. Engem kifejezetten érdekel, hogy ennek a városnak egy színháza van, és az a Bartók. Harmincnégy teátrum van a fővárosban. Mi ebből az őrültek házából jövünk. Ez nem egy fullkontakt K1-es mérkőzés, sokkal higgadtabban, nyugodtabban lehet dolgozni. Kifejezetten vonzó az a jó értelemben vett népszínházi irány, ami tervezendő. Meg kell tudni szólítani minden generációt. A tervezett négy nagytermi bemutatónkból egy mindig komoly színpadi mű lesz, de a másik három inkább a könnyedebb, vagy zenés műfajból lesz jelen. Izgalmas rendezőkkel és izgalmas vendégekkel is. A társulat is érdekes, mert most már végig néztünk szinte mindent, már a szívem csücskei. Nagyon képességesnek tartom őket. Viszont ez nem egy társulat, nincsenek meg a korosztályok. Vendégeket kell hívni a legfiatalabbak és az idősebbek közül. Ezzel együtt semmit nem húzok át, amit az előző vezetés tervezett.

- Ehhez rengeteg időt kell itt tölteni. Leköltözik?

- Nem esne nehezemre, volt már, hogy leköltöztem nyáron. Egyébként pedig nem, mert a gyermekeim a fővárosba járnak iskolába, a párom az operában és az operettben dolgozik, nekem nagyon sok munkám van fönt. Ezért is van egy jobb és egy bal kezem. De monogám típus vagyok. Ha én a Bartókot vezetem, akkor életem és vérem a Bartóké.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!