Kultúra

2017.02.08. 17:35

Megérteni az igazságtalant - Drámapedagógiai foglalkozás az előadás mellett

Dunaújváros - Még az elmúlt év októberében, a nemzeti ünnepévfordulóján mutatta be a Bartók kamaraszínház Galambos Attila Igazságtalanság című történelmi drámáját. A darabot újra játsszák, kiegészítve drámapedagógiai foglalkozásokkal.

Balla Tibor

Tegnap a Pannon Oktatási Központ két osztálya, egy tizenegyedikes és egy végzős osztály töltött csaknem három órát a színházban.Még mielőtt felmentek volna az emeleti kamaraterembe, lent, az aulában fogadta őket Csadi Zoltán, a Bartók igazgatóhelyettese, a darab rendezője, Polgár Lilla színművész, drámapedagógus és Bánfi Kata, aki szintén működik színpadi előadóként is a drámapedagógia mellett.

A kitalált figura külső és belső tulajdonságait írja az emberi sziluettre Bánfi Kata drámapedagógus
Fotó: Zsedrovits Enikő

A rendező dióhéjban ismertette a diákokkal az előadás lényegét, hogy egy megtörtént esemény alapján készült fikciós történetet látnak, Mansfeld Péter és Tóth Ilona az 1956-os forradalom és szabadságharc áldozatainak megrendítő történetét.

Mielőtt még a színházterembe léptek volna, először kicsit átmozgatta őket az aulában a két drámapedagógus, Polgár Lilla és Bánfi Kata. Majd egy sajátos módszerrel párba sorolták őket, hogy aztán ennek megfelelően kétfelé osszák a társaságot. Egyikük elvonult Katával egy átlagos 25 éves lány, másikuk maradt Lillával egy 18 éves fiú fiktív külső és belső tulajdonságait kitalálni, majd egy rajzolt alakra ráírni. Aztán rögtön kapott is mindkét kitalált fiatalember egy-egy különös helyzetet, melyben morális döntésre kényszerültek.

Ennél a résznél vonultak fel a kamaraterembe, és nézték végig, hogyan tette a két fiatalt a forradalom hőssé, az azt követő megtorlás mártírokká őket, ugyanakkor elvett tőlük mindent, amire az élet kapujában bármelyikünk vágyhat, szerelmet, családot, tartalmas életet, békés öregkort.

A megrázó erejű előadás után sem engedték, hogy szabadon dolgozzon bennük a friss élmény, ugyancsak két csoportban meghatározták a két látott figura jellemét, tulajdonságait, amelyeket összevetettek saját fiktív figurájukkal. Levelet írtak Péter nagyapja, Ilona szülei nevében, tanácsokkal látva el őket, majd a szereplők bőrébe bújva kellett megfogalmazniuk az érzéseikből fakadó gondolatokat. Mindezt azért, hogy megértsék, megérte-e.




Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!