Kultúra

2016.08.18. 17:25

Kern András Bujtor Istvánról, dalokról, filmről és arról, hogy mi marad végül az ember után

Megfejthetetlen titok a dal. Így vélekedik Kern András arról, hogy mitől találtak utat a közönséghez az általa énekelt számok, amelyek szerinte inkább hozzászólások a világhoz.

Varga Róbert

A Lövölde tér című népszerű, nagy sikerű koncertjére a hűvös, szeles időjárás ellenére is sokan voltak kíváncsiak Tihanyban a szabadtéri játékokon. Nagy vastapsot kapott, csakúgy, mint meghívott vendégei: Hernádi Judit és Heilig Gábor.

Amikor arról kérdeztük, hordoz-e valamiféle különlegességet az, hogy a Bujtor István Szabadtéri Színpadon lépett fel, Kern András azt válaszolta: eddig nem gondolt ebbe bele, de amikor forgattak a koncerthez egy ajánlót, akkor kerítette a hatalmába furcsa érzés, hogy olyan játszóhelyre indul, amit barátjáról neveztek el, s akiről számtalan emléket őriz. Így az első találkozásukra is nagyon emlékszik.

- Pistával a Kapaszkodj a fellegekbe című, szovjet-magyar kooprodukcióban készült filmben találkoztam először az 1970-es évek elején. Szász Péter rendezte az alkotást, a Tanácsköztársaság idején játszódott, és mi, fiatal színészek voltunk az úgynevezett Lenin-fiúk. Egy nyáron keresztül forgattunk a Szovjetunióban, Moszkvában, Leningrádban, sokat repültünk, haza is jöttünk közben. Sok időt töltöttünk együtt, a humor és a közös munkák hoztak közel egymáshoz bennünket. Néhány esztendővel később a Vígszínházban együtt játszottunk a Kakukkfészek című darabban. Ő volt az Indián, én Billy Bibbit. Aztán 1980-ban kitalálta az Ötvös Csöpis-Kardos doktoros filmeket, ezeket mindig itt forgattuk, a Balatonnál. Be van ez a környék „Bujtorozva" - mondta jellegzetes Kern András-os hanghordozásával a Kossuth-díjas színművész, aki Balatonszepezdről érkezett Tihanyba, ugyanis a nyarakat hosszú évtizedek óta ott tölti. Az egyik legnagyobb slágere viszont a Lövölde térhez köti, amelyhez egyébként nincs személyes kötődése.

Kern András szerint nehéz megmondani, mitől lesz sikeres egy dal Fotó: Penovác Károly

Érdeklődésünkre, hogy szerinte mi az általa énekelt számok sikerének a titka, azt válaszolta, hogy maga a dal egy nagy talány, találmány, megfejthetetlen titok. Rövidségében, fontos mondanivalójában, szöveg-centrikusságában, dallamvilágában három percben mesél el egy történetet, életérzést, hangulatot az embereknek, amelyhez közük lehet, azonosulni tudnak azzal. Ezért is nehéz megmondani, mitől lesz sikeres egy dal, mitől szólhat nagyot. Ő úgy érzi, amikről énekel, azok inkább hozzászólások a világhoz, de azt nem tudja megmondani, kire hogyan és miért hatnak ezek a számok.

Amikor arról faggattuk, hogy fontos-e egy színésznek, mi marad meg az embereknek belőle, utána, azt felelte: úgy képzeli, fontos ez, aztán lehet, hogy nem is az igazán. Őt a mai napig megállítják, hogy emlékeznek az NDK-s turmixgépre, a kabarékra, a Régi idők focijára, a Ripacsokra, a Sztracsatellára, a Miniszter félrelépre, Kardos doktorra, s szerinte utólag még akár azt is meg lehet magyarázni, miért is fontosak ezek, miként hatottak az adott korra, az emberekre.

- G. Dénes György élete legnagyobb slágere a Csini-baba, nevess felém, Csinibaba, szeress belém. Ha belegondolunk, nincs semmi különös értelme ennek, mégis ezt fütyüli mindenki azóta is. Arról, hogy miért van ez így, fogalmam sincs - válaszolta a színművész, aki rendezőként 17 év után forgatott ismét filmet. A Gondolj rám javarészt jó kritikákat kapott, mégsem tudott igazából ki-ugró nézettséget produkálni a mozikban, akár a mostanában készült többi magyar film sem.

Kern András szerint gond van a magyar film és a nézők közötti viszonnyal. Egy-egy vígjátékot, vagy az Oscar-díjas alkotást még csak megnéznek, de szerinte manapság nem divat hazai filmre jegyet váltani a mozikban. Ezt nehezíti az is, hogy bonyolultan jut el egy film a közönségig, a forgalmazás sem kedvez a folyamatnak, megnövekedett az internetes letöltések száma, és a televízió is sokakat otthon tart. Mindemellett jó filmeket kell készíteni. A színművész, rendező azt gondolja, ennyi területen egyszerre nehéz áttörést produkálni.

Neki most nincs filmes ötlete, mondta Kern András, ősszel a Belvárosi Színházban a Pesti barokk című előadásban játszik, és természetesen a Vígszínházban is szerepel több produkcióban.

Mert ezek is az ő hozzászólásai a világhoz.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!