Kultúra

2015.09.29. 10:37

Nagykutyák: zuhanórepülés - Topmenedzserek státusz nélkül

Dunaújváros - Kiselejtezett topmenedzserek bajlódása az újrapozicionálás nehézségeivel. Rendszerkritika és túlélési tréning a Bartók színpadán, Sebestyén Aba rendezésében.

Szabó Szabolcs

Konferenciák, konkurenciák, kompetenciák, konvergenciák, golf tenisz ide, fallabda, mibe, hogy nem múlik el az egyesült álom énekelhetnék kórusban a Top Dogs be-, és lebukott, parkolópályára tett menedzserei a Kaukázus zenekar rendszerkritikus dalát. Más teendőjük úgysincs!

Urs Widmer Top Dogs című slágerdarabja a zuhanásról szól, arról, hogy a felsővezetői kaszt munkaalkoholista nagymenői miként élik meg ha az általuk összeállított sokadik költséghatékonysági program keretében őket léptetik ki a rendszerből, amelyről mániákusan hitték, nélkülük nem pöröghettek tovább.

Hát, tévedtek!

A tavaly elhunyt svájci Urs Widmer a múlt század 90-es éveinek közepén írta meg nagykutyái kiselejtezését és itt a félperiférián, a meglehetősen sajátos brutalitással működő Ká-európai kapitalizmusban rendes gyomrossal kínálja meg a színházlátogatót. Szűk két évtized alatt pedig elfogyasztottunk már néhány jónéhány menedzseri frissítést a darab mit sem veszített érvényességéből. Bizonyítja ezt, hogy a Katona József Színház Top Dogs-ja már a 400. előadás felé közelít és őszintén bízom benne, hogy a Bartók Nagykutyái is sokat futnak majd. Megérdemelné.


Belső mantra a pozitív életszemléletért – felsővezetők rehabilitációja a létszámleépítés után Fotó: Ady Géza

A darab rendezője Sebestyén Aba, a magyar nyelvű színházi világ egyik felettébb izgalmas figurája. Az általa rendezett Bányavirág (Székely Csaba drámatrilógiájának első darabja) például elnyerte a 2012-es Pécsi Országos Színházi Találkozó fődíját, a tavalyi évadban pedig a dunaújvárosi közönség is láthatta a színész-rendezőt az Ízlik a banán, elvtársak? című, szintén Székely Csaba által jegyzett monodrámában. Emlékezetes produkció volt az is.

A Remény évadának címkézett idei kőszínházi szezon tehát egy reménytelen darabbal indul, hiszen mint lapunk adott intejújában a rendező kifejtette, a Top Dogs nem szól másról, mint a túlpörgetett és az önmagát módszeresen felzabáló rendszer agymosásáról.

A Top Dogs bő két órában tolja elénk a tükröt erről az agymosodáról, amelyet gyakorta magunk is napi huszonnégy órában üzemeltetünk. Bár egykori topmenedzsereket építenek újra népszerű new age technikák és a modern tréning metodikák szerint, azért az általuk befutott lejtőn az alsóbb kasztba tartozó munkavállalók, azaz mi is magunkra ismehetünk. A Bartók színészei (Lapis Erika, Polgár Lilla, Tőkés Nikoletta, Kiss Attila, Gasparik Gábor, Csadi Zoltán, Fritz Attila, Gulyás Hermann Sándor) ezúttal is sokat és jól dolgoznak. Érzékenyen és pontosan formálják meg a Top Dogs karaktereit és tárják elénk antihőseink drámáját és próbálkozásait. A túléléséi tréning, csakúgy mint egykori csúcsvezetőink bázisai egy rideg, uniformizált közegben játszódik, a díszlet Hotykai Evelyn munkáját dicséri, a darab zeneszerzője Boros Csaba, koreográfusa pedig Györfi Csaba.

A Bartók Nagykutyái karakterekteres előadás, amely tartalmas színházi élményt nyújt közönségének. Írhatnánk, hogy felhőtlen szórakozást is ígér, hiszen jól adagolt, ötlegazdag humorával dolgozza fel Patrik Stihl, Hugo Müller, Lili Swarovski és sorstársai életválságát, ám mégis úgy állunk fel székünkből, hogy topmenedzsereink helyzete valójában reménytelen. Ne legyenek kétségeink, a miénk is. Tudják, az agymosás...

Munkaalkoholista nagymenőink mániákusan hitték, a rendszer nélkülük nem pöröghet tovább
Hát, tévedtek...

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!