2015.05.06. 12:18
Hasznos évente átnézetni a klímát, az autó átvizsgálása is javasolt
Közeleg a nyár, de már a furcsa tavasz is kánikulai napokkal kínálgat meg minket. Ilyenkor sűrűn szoktuk használni a klímát. Ha tudjuk...
Mert bizony szembesülhetünk azzal, hogy hiába kapcsoljuk be a berendezést, az nem működik kielégítően: nem akar az utastérbe ömleni az enyhítő hűs levegő, vagy csak nagyon vékonyan. A bajok nagy részét azonban meg lehet előzni.
- Mindenkinek javasolni szoktam, hogy télen, kora tavasszal is rendszeresen kapcsolják be a klímát öt-tíz percre, nehogy berozsdásodjon a szivattyú kuplungja - mondja szakértőnk, Fugli Pál. Én is ezt szoktam csinálni, és lekopogom, nem is volt még ilyen gondom.
Ez a pollenszűrő már megtette a magáét, sőt, annál többet is
Fotó: Molnár Artúr
Ezzel együtt az idő múlásával persze minden tönkremehet, elhasználódhat. Nem jó szembesülni vele, ha a várva várt nyaralásra indulunk, és akkor derül ki, hogy nem működik a berendezés, mert nincs meg a megfelelő nyomás vagy eltömődött a szűrő. Érdemes tehát a szabadság előtt előtt átvizsgáltatni. Az utastéri pollenszűrő például nagyon gyorsan eltömődhet. Ajánlott évente megnézetni, és kicserélni, és kitisztíttatni a helyet, üreget is, ami befogadja. a szűrő egyébként, különösen párás időszakban enyhe záptojásszagot is tud árasztani. Szemléltetésképpen Fugli úr mutat egy enyhén szólva meggyötört pollenszűrőt, laikus is látja, hogy azon bizony alig-alig vánszorog át a levegő. A klímaberendezést gázzal töltik fel, speciális töltőberendezéssel. Megmérik, elegendő-e a nyomás, és ha elszökött a gáz, a szivárgás helyét is megkeresik. A gáz a rendszereben különleges, porlasztott olajat is visz magával, hogy kenje a rendszert. Ha kicsi a nyomás, a tömítések, szigetelések kiszáradhatnak, elszivároghat a gáz, magyarázza Kovács Róbert szerelő.
Az autó időszakos, évente történő átvizsgálását is melegen ajánlja Fugli Pál, például a téli vagy a tavaszi kerékcserék alkalmával. Nem árt átnézetni a gömbcsuklókat, fékcsöveket, mozgó, kopó alkatrészeket. A fékrendszert, különösen a hátsó dobfékeket, amelyekben összegyűlik, felszaporodik a ferodol, és ha nem tisztítják ki, elképesztő hangon szólal meg fékezéskor. A kisebb-nagyobb hibák kideríthetők így, még itthon, mielőtt nagyobb útra indulunk. Ami már csak azért is szerencsés, mert külföldön akár a nyaralásra félretett eurónk bánhatja, ha valami elromlik az autónkon.