Lóerő

2017.03.08. 16:30

Szerelő és kamionsofőr is voltam - Gender Tamás, csapatfőnök

Dunaújváros - Mindez a Formula-2-es versenyautókat jelenti, és az e köré felsorakozó versenyzőket, versenyeket. Gyakorlatilag az F1 előszobája, annak minden kihívásával együtt. Gyermekkorom óta Forma-1 rajongó vagyok, így egy álom vált valóra azzal, hogy egy ilyen csapatot tudtam felépíteni az alapoktól kezdve.

Hankusz Kálmán

- Hogy kezd neki valaki egy ilyennek?

- Jó kérdés. Kell hozzá az ötlet és egy szerszámosláda és egy versenyautó. Így indult! Magyarországon 15 éve kezdtük a csapatot építeni. Én voltam a szerelő, a kamionsofőr és tulajdonképpen minden egy személyben. Azután, ahogy jöttek az eredmények, úgy fejlődött a csapat is. Minden pénzt visszaforgattunk, és ebből lett ez az elég színvonalas, nemzetközileg is elismert csapat.

Itt nem lehet a versenyt félvállról venni, mert lesz, aki viszont komolyan veszi, és azonnal megelőz

- Sokan szeretik a Forma-1-et, de ettől még nem lesz az embernek Forma-1-es csapata. Mi az a momentum, ami a rajongóból csapattulajdonost csinál?

- Kell hozzá elhivatottság, alázat és rengeteg munka. Figyeltem, mi az, ami külföldön működik és nálunk nincs. Láttam a Formula Renault-okat, amik akkor kezdtek bejönni a nemzetközi bajnokságokba. Kockáztattam, úgy gondoltam, veszek egy ilyen autót és behozom. Próbáltam a versenyautó köré egy csapatot építeni.

Először bérbe adtam, azután ahogy jöttek az eredmények, úgy jöttek a pilóták, mérnökök, szerelők stb. Kezdetben egy autót szállítottunk, majd ahogy nőtt a csapat, lett ebből egy csapatszállító kamion. Az autókat szállítani, a stábnak aludni kellett valahol. Vannak olyan helyek, ahol nincsenek boxok, vagy nem elég, ott a kamion melletti hatalmas sátort használjuk tárolásra, szervizelésre. Ahol minden adott, mint pl. a Hungaroringen, ott a sátor a VIP fogadások színtere.

- A versenyautókat ti építitek?

- Nem, ez nem ennyire egyszerű. Én gyári versenyautókat vásárolok. Szénszálas kompozitból készülnek, de ez egy nagyon komoly mérnöki tervezés eredményeképpen jön létre. Az autók egyediek, és egy francia cég készíti, Renault motorokkal szerelik fel. Ezek leplombázott motorok, és igazából a csapaton és a pilótán múlik az, hogy ki milyen eredményt tud elérni egy-egy versenyen. Nehogy az legyen, hogy a mezőny valamelyik tagja egy száz lóerővel erősebb géppel áll rajthoz, mert ebben az esetben, nem a csapat tehetsége viszi győzelemre az indulót, hanem csupán az erősebb motor.

Ez esetben nem sportról beszélnénk, hanem autógyárak piaci versenyéről. Így is van rengeteg apróság, ami a technikai, mérnöki tudáson múlik. Leszorító erő, hasmagasság, kerékdőlés, gumik, és sorolhatnám. Ezeket már mi tesszük hozzá, így kovácsolható előny az általánosan megépítettből.

Utolsó instrukciók: Jó lenne, ha nem a szerencse lenne a következő futam legfontosabb eleme!

- Ez egy életforma tulajdonképpen.

- Én a hétköznapokban is az autóversenyző, vagy ha tetszik, a csapatfőnök vagyok. Nem lehet, vagy legalábbis én nem tudom elválasztani a magánéletemet a munkámtól. Azt hiszem, nem is akarom. Az egész életem, a csapat felkészültsége, a megjelenése, beleérve a ruházatot, az autók festését, de még a csapattagok viselkedését is, egy egységet alkot. Van stílusa a csapatnak. Jó, a munka mellett azért van egy kis magánszférám is, például apuka vagyok. Van egy hatéves kisfiam, és már gokartozik. Ugyan mi mást csinálna, ebben nő fel.

Alapvetően szerencsés embernek érzem magam, mert azt csinálom, amit szeretek, és meg is élek belőle. A családom támogat ebben és ez fontos. Az életem olyan, mint az öltözködés. Nem kell minden esetben a legdrágább cuccokat venni, de fontos, hogy a dolgok harmonizáljanak rajtam és körülöttem. A legmenőbb, legdrágább cucc sem ér semmit, ha nem illeszkedik a környezetébe, és nem érzem jól magam benne, vagy vele.




Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!