Lóerő

2015.06.03. 15:31

Hogy jól fusson az autónk

Erősen és nem egyenletesen koptatja a gumit az autója? Instabil az autója, télen, csúszós úton pláne? Rossz az egyenesfutás?

Szabó Zoltán

Mindez azt jelzi, hogy a futóművet bizony be kellene állítani. Egyrészt mert komoly költség az átlagnál gyakrabban gumit cserélni, másrészt autónk is bizonytalanabb, főleg nagyobb sebességnél érezhetjük kevésbé biztonságosnak a viselkedését. Szakértőnk, Vincz Csaba hangsúlyozza: ahhoz, hogy az előírt adatoknak, paramétereknek megfelelően beállítsák a futóművet, azt előbb gondosan át kell vizsgálni. Azért, hogy nincs-e gond a szilenteknél, gömbcsuklóknál. Ha valamilyen sérülése volt az autónak, a karosszériának, az külön megnehezítheti a dolgot, mert könnyen megeshet, hogy vissza kell vinni a lakatoshoz a kocsit, hogy beállítsa a fix pontokat.

Csak akkor van értelme ugyanis a futómű beállításnak, ha ha minden stabilan a helyén van, különben könnyen elállítódik az egész rendszer. A kereket is ellenőrizni kell, említi a szakértő, hiszen már az gondot okozhat, ha a gumi felemásan kopott: mert ha pár tizedes értéket feszül a szerkezet, már becsapja a rendszert. Csakis a gyárilag előírt, javasolt kerék és felni a megfelelő. A rendszer, a nevezzük így 3D-technika, amivel Vincz Csaba és munkatársai dolgoznak, a legkorszerűbb, az összes dőlésszöget jelzi, nem kell külön méricskélni. A típus ideális gyári adatsorát összeveti a a jármű konkrét, tényleges állapotával. Ahol eltérés van, azt piros mezővel jelzi, ergo ott kell állítani. A csavarokat meglazítva addig korrigálni a amíg a piros zöldbe nem vált át. A lézeres, állandóan frissített rendszer a leggyorsabb futómű beállítást eredményezi, jó esetben alig fél óra kell hozzá. utána jöhet egy próbakör az úton. Aki sokat jár az autójával, esetleg rosszabb utakon közlekedik, tanácsos, ha évente kér futóművizsgálatot.

Amely akkor sem árt, ha hosszabb útra indulunk, hiszen itt a nyár. S ha már ránk tör a forróság, bekapcsoljuk a klímát. Néha persze hiába, mert nem hűt. A csatlakozóknál, szelepeknél elszökik a gáz, mondja Vincz Csaba. Hogy hol a baj, azt szintén igen korszerű, az elektromos járművekhez is használható eszközzel deríthetik fel, majd orvosolva a hibát, feltöltik a rendszert. A szakértő egyébként azt tanácsolja, hogy tavasszal és ősszel rendszeresen nézessük meg, fertőtleníttessük a klímát, ilyenkor a pollenszűrőt is kicserélik.




Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!