Lóerő

2015.11.12. 16:07

Audis körökben mindenki tudja miről van szó, ha elhangzik a kolbászzsírmetál 80-as kifejezés

Pusztaszabolcs - Nem ritka, hogy a családtagnak számító kedvenc autó saját nevet kap. Kurucz Tamás majd harmincéves, durván két és fél milliót érő Audi 80-asa a Kolbász névre hallgat.

Balla Tibor

A gazda állítja, Audis körökben mindenki tudja miről van szó, ha elhangzik a kolbászzsírmetál 80-as kifejezés. A köznyelvben ugyanis így azonosítják az aranybarna metál betonszaggatót. Merthogy a jól megvigyázott veterános külső alatt egy tuningolt 1.9-es PDTDI motor dübörög a maga 270 lóerejével. Ez az egyetlen kocka Audi Magyarországon, ami ezt tudja. Amikor hat évvel ezelőtt megvásárolta ötszámjegyű összegért a fa alól, a sóderkupac tetejéről, akkor még a gyári szívódízel egyhatos erőforrás vonszolta a megfáradt kasztnit. Tamás ezidőtájt kezdte az autószerelő szakmát Pusztaszabolcson. Nem csoda hát, hogy első dolga volt az ösztöndíjából felújítani. Akkor egy változógeometriás, nagy turbóval szerelt motort, és új futóművet kapott a gép. Nem sokáig élvezte a felújítás előnyeit, ugyanis három hónap után összetörte.

Kurucz Tamás rengeteg időt töltött a nyitott motorháztető mellett, mire Kolbász ilyen lett

Így már erőteljes kényszer volt valamit kezdeni vele, akkor dőlt el, hogy újjáépíti. Mivel szeret hajtani, ezért magától értetődő volt, hogy gyors, erős autó lesz belőle. Autószerelőként ezekkel a motorokkal dolgozik, tudja, melyik tartós, vagy hogyan lehet azzá tenni, és apránként tornázta fel a lóerőket, amíg eljutott a kezdeti százharmincról a mostani állapotig, amiben sokat segít a chiptuning is, hogy akár háromszáz ló is elszabadulhasson, ha akarná.

A motorba bekerültek a Race783 porlasztócsúcsok, VF vezérműtengely. A most elérhető legnagyobb turbó van benne, egy 2.5 bar nyomáson üzemelő GTD2056-os darab, ami biztosítja a 270 lóerő könnyed elővarázslását. Egyedi nagy intercooler és vízhűtő (Nagrad), valamint plusz gázolaj és olajhűtő segíti mindezt. A futómű teljesen át van alakítva 5x112-esre, minden kerék új csapágyakat kapott. Nagy sebességről is könnyedén meg tud vele állni, hiszen a hátsó, gyári S8-as, 270 mm-es fékek mellett elölre 4 dugattyús szerkezethez 345 mm-es Brembo tárcsákat kapott a gyári 17-es alufelnik alá.

Lindor keményített teleszkópok teszik még sportosabbá az élményt, de az autó nincs annyira leültetve, hogy félni kelljen, hogy leér az alja, nem a földet karcolni készült, hanem a stabilitást szolgálja. Gazdája mégis félti, a kemény futómű miatt óvatosan hajtja, finoman tekeri az új quattro kormányt, ha olyan a terep. Így biztosan nem esik baja a 60-as, rozsdamentes kipufogórendszernek.

Az autó minden része Audi alkatrészekből áll, kivéve az FR comb-, és oldaltámaszos Seat Altea üléseket. Aki bekezdett már valaha autó tuningolásba, pontosan tudja, soha nincs vége, valamiből mindig kell egy újabb.

Az elmúlt hat évben számtalan munkaóra, és közel hárommillió forint tűnt el a kolbászzsír színű karosszéria alatt. Szereti is Tamás, minden nap ezzel jár dolgozni. De nem csak ő szereti, barátnője is magáénak érzi az autót. Amikor szóba került, hogy eladják, hevesen tiltakozott: Kolbásznak maradnia kell!

Egyszer, hirtelen ötletből fakadóan elment vele gyorsulási versenyre, ahol második lett. Próbaképp elvitte egy szlalomversenyre is, ahol versenyre épített gépekkel kellett felvennie a versenyt, ott is második lett egy utcai autóval. Nem titkolt célja, hogy egy versenygépet is építsen.

Mint minden tuningos, Tamás is tudja, nem fog megtérülni soha az az anyagi befektetés, amire szükség volt ehhez, viszont az az érzés, az élmény, amit nyújt, mindenért kárpótolja.



 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!