Közép-Európa legidősebb kamionsofőrje éppen a héten mondott fel

2016. február 19., 08:08 szerző: Kocsis Noémi fotós: Lázár Lívia
hozzászólás
Pátka - 75 éves Preinenger Nándor, aki minden bizonnyal a legidősebb aktív kamionsofőr, talán egész Európában.
hirdetes_kapcsolo: 1
data['nincs_banner']: 0
G->reklam_mentes: 0

Nemrégiben egy közös ismerősünk felhívást tett közzé a közösségi oldala profilján, hogy segíteni szeretne új kutyát találni idős kamionos ismerősének, akinek sajnos elpusztult a szeretett rotweilere. Ekkor derült ki, hogy a pátkai Preinenger Nándor még most is aktív, holott hamarosan betölti a 75. életévét, s ezzel valószínűleg már amúgy is régen megdöntötte az aktív kamionsofőrök korhatárát, nyugaton ugyanis ebben az életkorban a szabályozás szerint már nem ülhetne a sok tonnás járművek volánjához.

A 75 éves Nándor elpusztult rotweilere miatt bánatos - ha valaki tud neki adni, a legidősebb kamionos talán újra tudna mosolyogni. Fotó: Lázár Lívia

A legidősebb közép-európai kamionsofőr sok-sok év után éppen néhány napja mondott fel a fuvaroztató cégnél, ahol dolgozott. Az okok és magyarázatok most messze túl vezetnének egy cikk terjedelmén, mondjunk annyit, hogy a kamionsofőr élete még akkor sem egyszerű és tervezhető, ha több évtizeddel fiatalabb, mint Preinenger úr, akit hiába kerestem volna Pátkán hétfőn, mert akkor Budapesten volt, hiába kerestem kedden, mert akkor Bicskén volt. A szerda sem volt megfelelő, akkor Kisbérre küldték berakodni, s nagyjából így jártam heteken keresztül az összes többi nappal is.

Preinenger Nándor még újságírós fogalmak szerint is elfoglalt ember. Budapesten született, 40 évet húzott le a „nyóckerben", a Corvin köz mellett, édesanyja Tüdős Klára híres divatműhelyében volt szabásznő. Nándor 1964 óta vezet, széntrógerként kezdte állami vállalatoknál, majd Volán-sofőr lett. Szállított nehéz gépeket, majd a 67-ben megalakult Hungarocamionhoz szegődött. Keresztül-kasul járta a világot, Európában csak Monte Carlo maradt ki, de volt Iránban, Teheránban, ahova autókat szállított, a régi Szovjetunióban többször, például kompresszorokkal. Egyébként eredetileg épületszobrászatot tanult, de 1956-os Corvin-közi tevékenysége miatt a további önművelésnek búcsút mondhatott.

Mi a jó ebben az életformában? Hát hogy megy és lát az ember, vágja rá rögtön. Hogy meg lehet tapasztalni, hogyan élnek az emberek másutt. De azért macerás élet ez mégis. Levezetett több millió kilométert kisebb karcolásokkal, s egyedül Iránból tiltották ki komolyabban, mert dohányzáson kapták.

A legidősebb aktív európai kamionos ma egy aranysárga Citroent vezet. Mikor felhívtam, hogy pontosítsuk a cikk megjelenését, közölte, hogy éppen úton van. Éppen úgy, ahogy egész életében tette.

Kocsis Noémi

hozzászólás

Facebook

Hozzászólások