Lóerő

2016.02.05. 08:24

Még nem jött el a nyári gumi ideje (x)

Túl korai még a nyári gumi felhelyezése – mondják a szakemberek. Mikor érdemes váltani, mit kell szem előtt tartani és milyen új szettet érdemes választani? Ezekre a kérdésekre kerestük a válaszokat.

A nyári gumiabroncsok cseréje ma már teljesen bevett és elfogadott gyakorlat. A nyári gumi a nyári körülmények között, a téli gumi pedig a téli csúszós és hideg aszfalton nyújt megfelelő megoldást – mondja az autogumiakcio.hu szakértője.

Néhány évtizeddel ezelőtt még nem használtunk speciális téli és nyári gumikat, de a közlekedésbiztonság ma már megköveteli ezeket. A szakember szerint a régi autógumikat leginkább a mostani négy évszakos abroncsokhoz tudjuk hasonlítani; többé-kevésbé használhatók mindenféle időjárási körülmény közepette, de egyik esetben sem jelentenek tökéletes megoldást. A négy évszakos gumik elsősorban télen teljesítenek rosszul, így elsősorban csak kisebb sebességű városi közlekedésre ajánlhatók, de a csapadékos téli időjárás így is kifoghat a tapadásán.

Az utóbbi évtizedekben komoly fejlesztéseken mentek keresztül a téli és a nyári gumik is. Ennek köszönhetően mind a téli, mind a nyári közlekedést sikerült jelentősen biztonságosabbá tenni. A gépkocsik menetsebességének növekedése megkövetelte az ilyen irányú fejlődést. A nyári gumik a 7 fok felett, a téli gumik 7 fok alatt jelentenek megfelelő tapadást.

A ma használatos nyári gumik alapanyaga jelentős változáson ment keresztül. Az új összetevőknek köszönhetően sikerül sokkal jobb tulajdonságokkal rendelkező nyári gumikat előállítani. Ezek az abroncsok kiváló tapadást biztosítanak a tavasztól őszig, 7 fok feletti hőmérsékleten. Amíg a hőmérő higanyszála nem éri el ezt az értéket, illetve nem tartózkodik felette tartósan, addig nem érdemes nyári gumira váltani – hívja fel a figyelmünket a szakember. Ennek az a magyarázata, hogy a nyári gumi tapadását a lágyság biztosítja, ám a hideg aszfalton a nyári gumi merevvé és rugalmatlanná válik, így jelentősen romlik a gépkocsi tapadása, megnő a fékút és veszélyesebbé válhatnak az oldalirányú terhelések.

A szakemberek arra is felhívják a figyelmet, hogy túl sokáig várni sem szabad a gumicserével; noha 7 fok alatt a nyári gumi nem biztosít megfelelő tapadást, a téli gumi viszont a meleg aszfalton hihetetlen gyorsasággal kopik. Ezért lehetőség szerint ideálisan meg kell választani a gumicsere idejét.

A nyári gumi visszahelyezése előtt – de ugyanez érvényes a téli abroncsokra is – minden esetben ellenőrizni kell a használt gumik állapotát. Ez szemrevételezéssel, illetve a bordázat profilmélységének mérésével lehetséges. A profilmélység szerepe elsősorban vizes útszakaszokon mutatkozik meg, amikor az elégtelen bordázat miatt akár felúszás és balesetveszély is kialakulhat. Ha nem megfelelő a bordázat mélysége, a fékút akár a kétszeresére is növekedhet, aminek a következményei akár nagyon súlyosak is lehetnek.

Ha úgy ítéljük meg, hogy a gumik elhasználódtak, akkor teljes új szettre van szükség. Nem egyszerű a választás, hiszen számos gyártó kínálja a termékeit. A www.autogumiakcio.hu szakértője szerint Hankook nyárigumi nagy népszerűségnek örvend, de mellette számos középkategóriás abroncs kapható a piacon. Érdemes a független gumiteszteket figyelni, hiszen ezek felhívhatják a figyelmet egy-egy termék előnyeire vagy hátrányaira. A szakértő szerint a középkategóriás termékekkel nehéz melléfogni, de az alsó kategóriába sorolt termékeket szerencsésebb mellőzni. A biztonságunk érdekében válasszunk megfelelő minőséget képviselő nyári gumit.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!