Lóerő

2014.09.18. 14:00

Valaha a traktorfejlesztésben is a világ élvonalában voltunk

Velencei-tó - Hiába ért véget a nyár, még így szeptemberben is sok érdekességgel találkozhat az, aki az egyre laposabb fényű, őszi tópartot járja. Ezek sorában volt a minapi Dutra Találkozó.

Tihanyi Tamás

A hagyományőrző központ udvarából messzire hallatszik a traktorok erős motorhangja, a környező utcákat hatalmas gumikerekek járják. Ki gondolná, hogy egy látszólag unalmas haszonjármű ennyire sok, lelkes férfi számára nyújthat még örömet? A minap rendezett velencei-tavi Dutra Találkozó szervezőjének, Südi Jánosnak a szemében jól tetten érhető a büszkeség, amikor a fényes gépeket mutatja a látogatóknak.

Südi János az UE 28-as jelzésű traktortípussal. Az egykori technikai megoldások sok szempontból forradalmiaknak bizonyultak. Fotó: Lovász Lilla

A múlt patinás. Az első belsőégésű motorral működő kerekes traktor amerikai volt, a IHC 1907-es gépe, aztán Ford rácsapott az üzletre és 1917-től megkezdte a sorozatgyártást: az alkatrészek nagy része a híres T-modell-ből származott. A magyar traktorgyártás 1923-ban indult meg a Hofherr-Schranz kispesti gépgyárában, majd Győrben és Csepelen is beindult az üzem. Aztán a gyárat 1948-ban államosították és a Vörös Csillag Traktorgyár nevet kapta. Akkoriban nagy szükség volt szállító járművekre, ezért a dömperek gyártása került előtérbe. Az igénytelenebb hazai dömperekbe négyhengeres DT 413-as típusú Csepel motort építettek. A Dutra márkanév első szótagja a dumper szóból, a második tag pedig a traktor szó első három betűjéből származik. Ez lett a Dutra.

Építettük az utópiát, a szocializmust, és az ötvenes évek kifejezetten nehéz talajművelési munkálatainak elvégzésére a Csepel Autógyár többféle típust is kifejlesztett. A tervezésre igen nagy gondot fordítottak, így született meg a csepeliek dízelmotorjával hajtott DR-50 jelű traktor, majd akkoriban – orosz mintára – több lánctalpas járműtípust is legyártottak. Aztán ahogy folyamatosan nőtt az igény a traktorok iránt, úgy fektettek egyre több energiát a fejlesztésekbe, és létrehozták az U28-as nevű traktorcsaládot, amelynek UE betűjelű típusának egyike ma Südi János tulajdona.

Ő büszkén idézte fel: a magyarok, ahogy sok más területen, a traktorgyártásban és fejlesztésben is a világ élvonalában voltak, például mi gyártottuk az első négykerék meghajtású traktort. Sajnos ma már nagyon kevesen tudják ezt, érdemeinket méltatlanul alulértékelik, jegyezte meg Südi János. Az U28-as különböző jelzésekkel került forgalomba – ezeknek a motorja azonos volt, a típusjelölések a nagyobb hasmagasságra, az állítható nyomtávra, a mellső ikerkerekes megoldásra, a rugózott mellső hídra vonatkoztak. A hatvanas években a prototípusok egyébként nagyon hamar sorozatgyártásra kerültek. Südi János elmondta azt is: a magyar járművekről az amerikaiak nagyon sok mindent lemásoltak a maguk hasznára.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!