Baconös haltekercs tócsni talpon - A zöld spenótlevelek még látványosabbá teszik a feltálalt finomságot

2017. január 04., 21:45 szerző: Tersztyánszky Krisztina fotós: Unger Tamás
A hal egészséges, könnyű, a szervezetünk számára hasznos anyagokat tartalmazó hozzávaló. Mégsem tűzzük olyan gyakran az étrendünkre, mint kellene. Ennek csak egyik oka, hogy nem a legolcsóbb fehérjeforrás, és nálunk a beszerzése sem a legkönnyebb. Sokan viszont azért idegenkednek tőle, mert kevés elkészítési formáját ismerik.
hirdetes_kapcsolo: 1
data['nincs_banner']: 0
G->reklam_mentes: 0

Korábban ellátogattunk már a rábapatyi horgászegyesülethez, hogy a halkészítéssel kapcsolatos ismereteinket bővítsük. Ezúttal Lancsák Károly mesterszakácsot kértük meg, hogy osszon meg olvasóinkkal egy egyszerű, gyorsan elkészíthető, finom és mutatós halételt.

„Lancsi” először is felhívta a figyelmet: ha csak tehetjük, friss halat vásároljunk. Figyelni kell, mikor vannak a lehalászások a környék tavaiban. A zsennyei tónál például a szakács tapasztalatai szerint remek frissen fogott harcsát, süllőt, pontyot vásárolhatunk.

A baconös haltekercshez felhasználhatunk fogast, süllőt, harcsát, akár lazacot is, a lényeg, hogy szálkamentes filé legyen az alapanyag. (A mesterszakács a frissen fogott harcsát részesíti előnyben). Egy személyre 15 dekagramm hallal, azaz átlagosan három szelettel számoljunk, valamint szükségünk lesz ugyanennyi szelet baconszalonnára, vegyes halfűszerre és tekercsenként 4-5 levél zsenge spenótra.

A halszeleteket besózzuk, majd egy éjszakára fokhagymás tejbe áztatjuk. Másnap kivesszük a tejből, papírtörlőn leitatjuk, vágódeszkára terítjük. Hosszában elvágjuk, hogy keskeny szeleteket kapjunk. Ezeknek mindkét oldalát megszórjuk kapros, borsos, zöldséges fűszerkeverékkel (Lancsák Károly ezt maga készíti). Alulra egy szelet szalonnát terítünk, erre fektetjük a befűszerezett halat, majd hosszában megrakjuk zsenge spenótlevelekkel. Óvatosan, szorosra feltekerjük, hurkapálcikával összetűzzük. Ha vendégeket várunk, ezt az előkészítési munkát korábban elvégezhetjük, és sütésig a tekercseket hűtőben tárolhatjuk.

Kevéssel a tervezett vacsora előtt a tekercseket kivesszük a hűtőből, kivajazott tepsire állítjuk, és 180 fokra előmelegített sütőben tíz perc alatt készre sütjük. Ha a tűzhelyünk erre lehetőséget ad, 240 fokon öt perc alatt ropogósra sütjük, ekkor még egy szelet sajtot is tehetünk minden tekercsre.

Lancsák Károly tócsni talpon, citrommal díszítve kínálja a haltekercseket Fotó: Unger Tamás

Miután megsült, a hurkapálcikákat eltávolítjuk. Az adagonként két vagy három tekercset tócsni talpra helyezve tálaljuk. A tócsnihoz burgonyát reszelünk, besózzuk, majd kifacsarjuk a levét, és sűrű palacsintatésztába keverjük. Kevés sóval, zellerzölddel ízesítjük, de nem kell erősen fűszerezni, hogy semleges legyen, ne nyomja el a hal ízét.

Egy-egy kanálnyit kevés zsiradékon teflonserpenyőbe teszünk, ellapítjuk, és mindkét oldalukat három-három perc alatt pirosra sütjük.