Sport

2014.07.19. 09:52

Hajdu a világ tetején - A Dunaferr kenusa két arany mellett egy ezüstöt is szerzett (frissítve)

Fantasztikus teljesítménnyel tíz aranyérmet szerzett a magyar válogatott az ifjúsági és U23-as kajak-kenu világbajnokságon a hétvégén. Ami pedig még ennél is kiemelkedőbb számunkra: két világbajnoki cím a Dunaferr SE ifi kenusa, Hajdu Jonatán nevéhez fűződik.

Gallai Péter

Jó volt magyarnak, jó volt dunaújvárosinak lenni a hétvégi ifi és U23-as kajak-kenu világbajnokságon. Elképesztő hangulat, szenzációs eredmények, az éremtermelésből pedig alaposan kivette részét a Dunaferr SE ifjúsági kenusa, Hajdu Jonatán, aki két aranyérmet és egy ezüstöt is szerzett.

A világbajnokság szombati napján már döntőket is rendeztek, így nem csoda ha már reggel fergeteges volt a hangulat a Maty-éren, a Nemzeti Kajak-kenu és Evezős Olimpiai Központban, ahol megteltek a lelátók és a pálya melletti területek is magyar drukkerekkel, de jöttek lengyelek, németek, dánok, svédek is... Ebben minden bizonnyal az is szerepet játszott, hogy a szövetség döntése értelmében ingyenesen lehet megtekinteni a vasárnapig tartó világbajnokságot.

Szombaton nem sokkal tíz óra előtt ismét felrobbant a lelátó, de leginkább a Dunaferr SE helyszínen lévő küldöttsége – a szakosztály vezetése és sportolói – ünnepelt, hiszen C-1 1000 méteren a klub kenusa, Hajdu Jonatán szenzációs futamot produkálva aranyérmet szerzett.

Fotó: Szalmás Péter/Magyar Kajak Kenu Szövetség

Kettőszázötven méternél első helyen haladt, féltávnál azonban az orosz Chebotar és a moldáv Tarnovkyi is elé került, de persze ez nem jelentett semmit. Hétszázötvennél a moldáv állt az élre, őt az orosz és a magyar fiú követte. A hajrában, mire beértek a főlelátóhoz, már elképesztő hangorkán buzdította Jonatánt, aki húzásról húzásra faragta le hátrányát, és a célba elsőként, egy másodpercnél is nagyobb előnnyel ért be. A győzelme tulajdonképpen nem is a fináléban dőlt el, ahol meggyőző teljesítményt mutatott, hanem a középfutamban, ott kicsit eltaktikázta magát és mindössze tizenkét ezreddel, utolsóként csusszant be a döntő mezőnyébe.

Az eredményhirdetésen aztán meghatottan állt a dobogó legfelső fokán, miközben neki játszották a Himnuszt. Majd a selfie őrület (saját magunk fotózása) jegyében Jonatán előkapott egy telefont a zsebéből és a dobogó tetején elkészült a közös fotó.Másfél órával később a győri Balla Leventével C-2 1000 méteren indult a döntőben, szintén aranyérem esélyekkel. Itt nagyot hajrázva, végül a lengyelek mögött a második helyen értek be a célba.

Hajdu Jonatán dobogós szelfije az éremátadás után

Ezt követően nagyon kapós lett az újságírók körében Hajdu Jonatán, ami nem is csoda, hiszen remekül szerepelt. Természetesen a Dunaújvárosi Hírlap helyszíni tudósítójának is rendelkezésére állt.

Pető Zsolt (balra) a Dunaferr SE kajak-kenu szakosztályának elnöke, és Pász Péter szakosztályvezető is a helyszínen izgulta, kiabálta végig a futamokat (Fotó: Gallai Péter)

– Teljes mértékben elégedett vagyok szombati döntőbeli szerepléseimmel, főleg az egyessel, mert a középdöntő után annyira nem számítottam rá, hogy megnyerhetem, de végül nagyon jól felépített pályát tudtam menni és maradt erőm a végére. Szerintem a párosban is megszerezhettük volna az első helyet, de sajnos az elején történt egy kis baki, amit nagyon hamar orvosolni tudtunk, de így is kiestünk a ritmusból. Kellett száz méter, hogy visszaálljunk a megfelelő tempóra.

Hozzátette: – Fizikálisan nem volt gond, hogy másfél óra eltéréssel eveztem a két döntőt, ugyanis az edzőtáborokban ezt kifejezetten gyakoroltuk, sőt, ott még kevesebb időt hagytunk a két futam között. A szegedi hangulat egészen elképesztő, egyesben a pálya szélén mentem, szerintem a nézők hangorkánja is pluszban tolt a cél felé. Itt van a családom, a klubtársaim, a vezetők, ez is feldobott és bevallom: amikor hallgattam a Himnuszt elérzékenyültem. Hiszen minden sportoló álma, hogy egy hazai világversenyen a dobogó legfelső fokára állhasson. Ám nincs megállás, C-1 200-on is szeretnék döntőbe kerülni, na meg nyerni vasárnap, mert mint tudjuk három a magyar igazság.

Hajdu Jonatán és a győri Balla Levente (Fotó: Szalmás Péter/Magyar Kajak Kenu Szövetség)

Molnár Gergely, Hajdu edzője a szokott szerénységgel fogadta a gratulációkat, amiből kijutott a vele lévő újságírónak is.

– Utólag azt mondom, elégedett vagyok, bár a kenu egyes középfutamánál nagyon meleg volt a helyzet, mert éppen csak bejutott a döntőbe, akkor egy kicsit visszavett. Amúgy simán ott a helye a fináléban, amit alaposan igazolt is nem, hiszen megnyerte. Örültem, hogy a megbeszéltek szerint osztotta be a távot, azt kértem tőle, hogy az elején ne menjen olyan nagyon kemény kétszázat amikor esetleg több hajóval ellép a többiektől, mert akkor a végére elfáradhat. Viszont ha tud haladni az élmezőnnyel, elég gyors ahhoz, hogy az utolsó etapban robbantson, ez be is jött. S még egy dolog, ha már hibát keresek: párosban letámasztott, magyarul egy pillantra kiesett a kezéből a lapát és megfogta újra. A húzás nem, csak egy fél ütem maradt ki, amitől megbillentek. Mindezek ellenére tényleg nagyon elégedett vagyok, arra számítottam a verseny előtt, hogy egyesben nyer, a kettesnél pedig dobogót terveztem, ami szintén összejött.

A mester, Molnár Gergely és tanítványa a szombati terméssel (Fotó: Gallai Péter)

A tréner így folytatta: – Persze tudjuk, mindenki az első helynek örülne, de szerintem eddig hibátlan a teljesítménye. Ami a közönséget illeti, az egész országból érkeztek drukkerek, szerintem egy utánpótlás versenyen sehol máshol a világon nincs ilyen hangulat. Amikor nyert, elfogott a boldogság, de nem az a típus vagyok, aki kiugrik a bőréből. Természetesen nagyon büszke vagyok rá, nem csak magának, a Dunaferr SE-nek, a szakosztálynak, az itt folyó munkának, és a városnak is öregbítette hírnevét.

(Fotó: Szalmás Péter/Magyar Kajak Kenu Szövetség)

Megszólítottuk Hüttner Csaba utánpótlás szövetségi kapitányt is: – Jonatán előtt megemelem a kalapomat, amit egyesben csinált az világszínvonalú volt. Egy nagyon jól felépített pályát ment és tudta, hol vannak a határai. Nagyon örültem neki, hogy végre sikerült elfáradnia versenyen is és kihozta magából a maximumot. Viszont párosban egy kicsit sajnálom azt a letámasztást, szerintem itt is megnyerhették volna az aranyérmet. Remélem sprinttávon is hasonlóan eredményes lesz. Joniban egyébként benne van, hogy nagy kenus váljon belőle, de ahhoz még nagyon sokat kell dolgoznia, mert a tehetség nem minden. Ez és a technika megvan benne ahhoz, hogy kiemelkedő versenyző legyen, de ha a továbbiakban nem tesz bele munkát, akkor sajnos ez a tehetség el fog veszni. De én, a szövetség és az edzői is azon vannak, hogy világszínvonalú kenus váljon belőle.

Jonatán testvére, Hajdu Gergő, aki maga is versenyzett, egyszerűen elmondta a lényeget, miközben fülig ért a szája: – Izgultam azért egy kicsit, de milyen okosan evezte az egyest! Szépen végigpattintotta hétszázig, aztán meg usgyi. Intelligensen versenyzett és megnyerte, pontosan úgy csinált mindent, ahogy megbeszéltük...

A Dunaferr SE szakosztályvezetője, Pász Péter is a helyszínen izgulta végig az eseményeket, közvetlenül az egyes eredményhirdetés után beszélgettünk vele: – Féltávnál, amikor a harmadik helyen haladt, még nem tudtuk mi sül ki belőle, de taktikus volt, ügyesen kenuzott. Nagyon kiabáltam, s a szemüveg alatt nem is mindig láttam tisztán, mert bevallom férfiasan, könnyes volt a szemem. Óriási élmény ezt személyesen megélni. Joni egy különleges versenyző, tudja mit akar elérni.

Pető Zsolt, szakosztályelnök biztosra ment, ő előrement ötszáz méterig és onnan együtt szaladt Hajduval:

– Szerencsére a parthoz legközelebb evezett, így tisztán tudtam kiabálni neki, amit szerintem Makón is hallottak. Folyamatosan azt üvöltöttem: menjél Joni, meg tudod csinálni! S gond nélkül megoldotta, olyat finiselt amit csak ő tud, tisztán, egy hajóval nyert. Az időeredménye egyébként a felnőtt mezőnyben is megállná a helyét. Az U23-ban, ahol a felnőtt Európa-bajnok nyert, ott negyedik helyen végzett volna, azért ez sem semmi. Fantasztikus sportember, az én szemszögemből az a legfontosabb, hogy a mi gyerekeinknek Dunaújvárosban egy élő példakép lehet, ott van velünk és ő a világbajnok. Joni miatt is örülök, mert neki nagy szüksége volt erre az eredményre, szerintem erre született. Minden eredménye azt mutatja, hogy folyamatosan fejlődik, s amit az ifiben eddig letett az asztalra, az példátlan.

S, hogy a dunaújvárosi fiú keretbe foglalja szereplését, vasárnap C-1 200 méteren is világbajnok lett:

– Megvédtem a címem, de nagyon elfáradtam, a tegnapi három pálya sokat kivett belőlem, a 200 méter középfutamán meghúztam a térdhajlítómat, amit persze a döntő alatt nem éreztem, de a célba érkezés után azonnal előjött a fájdalom.