Megvan a nyolcadik kontinens!

2017. február 17., 15:14 forrás: HVG
komment
Területe szinte teljesen a Csendes-óceán mélyén fekszik, ám Új-zélandi tudósok szerint Zélandia lehet a nyolcadik kontinens.
hirdetes_kapcsolo: 1
data['nincs_banner']: 0
G->reklam_mentes: 0

A kutatók legfrissebb felfedezésüket a Geological Society of America's Journal folyóiratban publikálták, melyben Zélandia kontinenssé nyilvánítása mellett sorolják érveiket - írja a HVG.

Zélandia területe a maga ötmillió négyzetkilométerével nagyjából a szomszédos Ausztrália kétharmadának felel meg. 94 százalékát a Csendes-óceán borítja, csupán három jelentősebb földtömeg (Új-Zéland Északi- és Déli-szigete, valamint Új-Kaledónia) és néhány kisebb sziget magasodik ki belőle.

Alapesetben ha kontinensről van szó, az átlagember mindig szárazföldre gondol, ám a kutatók más tudományos szempontok miatt nevezik Zélandiát kontinensnek: ilyen a környező területekhez képest magasabb fekvés, a jellegzetes geológia, a jól meghatározott terület és az óceán fenekénél vastagabb földkéreg.

Videó: Auckland Museum

A tanulmány vezető szerzője, Nick Mortimer új-zélandi geológus, a tanulmány vezetője szerint a tudósok már több mint két évtizede gyűjtik az adatokat ahhoz, hogy Zélandiát kontinenssé nyilváníthassák.

Mortimer szerint egy tenger mélyén fekvő, mégis töredezetlen kontinens hasznos a kontinentális kéreg kohéziójának és szakadásának feltárásában, így Zélandia tudományos értéke óriásinak nevezhető.

2017. február 17., 15:14 forrás: HVG