Beruházás, nagyjavítás: karbantartással egybekötött harmincöt napos munka lesz

Elkezdődött a Meleghengermű-beruházás

2016. augusztus 26., 00:25 szerző: Gál László
Dunaújváros - A 2006-ban jóváhagyott, később a gazdasági válság okán évekre félbehagyni kényszerült fejlesztési folyamatok utolsó szakaszának megvalósítása zajlik az ISD Dunaferr Zrt. Meleghengerművében.
hirdetes_kapcsolo: 1
data['nincs_banner']: 0
G->reklam_mentes: 0

Az utóbbi időszakban előfordult állásidőket is a javukra fordítva, gyakorlatilag mindazon előkészítő munkákat elvégezték a szakemberek, amelyek egyébként csak hosszabb állásidővel lettek volna kivitelezhetőek. A fejlesztés eddig megvalósult szakaszairól és a projektek zárásáig hátralévő feladatokról Lontai Attila gyárvezető adott tájékoztatást.

A munkahenger-cserélő kocsik telepítés közben. Használatuk jelentősen felgyorsítja a hengercserét.

- A Meleghengermű fejlesztéséről még a 2004-es privatizációt követően született döntés, amely az akkor kitűzött 3 millió tonna/év kapacitás céljának alárendelten határozta meg a beruházásokat. 2006-ban meg is kezdődött a nagyszabású fejlesztési projekt, ám a két évvel később bekövetkezett világgazdasági válság következtében beszűkültek a források, és félbe kellett szakítani a folyamatot, annak ellenére, hogy addigra már a berendezések jó részét megrendeltük, sőt, azokból sokat le is gyártottak, és a helyszínre szállítottak, egy részüket pedig le is telepítettük. Sajnos az eltelt években egyes részegységek bizonyos mértékben elavultak vagy amortizálódtak, így ezek korszerűsítése, pótlása most némi többletköltséget jelent, de a komplett fejlesztési költséghez képest ez az összeg elenyészőnek számít.

- Mi valósult meg eddig a tervezett fejlesztésekből?

- A kitűzött cél, az évenként 3 millió tonna betét kihengerlése nem érhető el a hevítési kapacitás növelése nélkül, ezért részben új, léptetőgerendás kemence telepítéséről, részben a két meglévő tolókemence kapacitásának növeléséről is döntés született. A fejlesztési folyamat 2012-es újraindulása óta ezek a beruházások valósultak meg maradéktalanul. Ezzel a tolókemencék korábbi, 135 t/óra hevítési kapacitása 160 t/órára emelkedett, és belépett a 220 t/óra hevítési kapacitású léptetőgerendás kemence is. A hurokfeszítő szabályozásokat a régi elektromotorok helyett hidromotorokra cseréltük. Az I-III-as készsori állványokban a résállítást hosszúlöketű kapszula váltotta fel, illetve a II-es csévélő telepítése is megtörtént, de utóbbi fejlesztés a hidraulikus rendszer hidegpróbáinál abbamaradt 2008-ban. Ha lenne rá döntés, még 6-7 hónap kellene a beüzemeléshez. Az eredeti elképzelés a jelenleg kétlépcsős, 140 baros revétlenítést is érintette volna, egy háromlépcsős, 220 baros revétlenítő telepítésével, de a mostani vízelvezetési kapacitás ezt nem tette lehetővé. Helyette a minőség javítására telepíttettünk egy 300 baros primer revétlenítőt, ez idén március óta üzemel.

Lontai Attila gyárvezető

- Mi maradt hátra?

- A további elképzelések között szerepelt új nyújtóállvány telepítése, ami lehetővé tette volna a szúrásszám csökkentését a mai 9-11-ről 5-7 szúrásra. Meg is van hozzá az eszközök nagy része, de a további költségvonzat olyan mértékű lenne, hogy a jelenlegi helyzetben erre középtávon biztosan nem kerül sor.

Így tulajdonképpen két nagy projekt maradt, amelyeknek a munkálatai már meg is kezdődtek.

Ezek egyike a nyújtói motorcsere, amivel tulajdonképpen az elmaradt nyújtóállvány-telepítés miatt hiányzó kapacitásbővülés egy részét kívánjuk kompenzálni. Így a most zajló beruházásokkal együttesen a tervezett 3 millió t/év helyett kb. 2,2 millió tonna betétet fogunk tudni hengerelni évenként, ami a jelenlegi 1,92 t/év maximális kapacitáshoz képest mégiscsak növekedést jelent. Gyakorlatilag mindenféle előkészületi munkát elvégeztünk, amit leállás nélkül lehetett. A motorcsere komoly építészeti kihívás, hiszen az új, 130 tonnás motor alapját 100 köbméter speciális vasbetonból kell kiönteni, hogy időben kezdődhessen a fokozatos terhelés. Megtörtént az elektromos hajtások beüzemelése a szállító Danieli cég irányításával, és megforgattuk a beszállított új motort is. Egyébként az új, váltóáramú motor befűzése sem volt egyszerű, hiszen egy 60 tonnás forgórészt kellett az állórészbe illeszteni úgy, hogy mindössze néhány milliméter a légrés az elemek között.

Az automatikus támhenger-cserélő acélszerkezete Fotó: ISD DUNFERR

A másik fő projekt a hengersori hengercserélő és a hengerhajlító berendezés telepítése, amihez még 2007-ben megvalósult a teljes hengersori szabályzó és irányító rendszer, az ún. Converteam-rendszer telepítése. Ezzel a kemencéből történő bugakivételtől a csévélésig teljesen automatikussá válik a folyamat, a kezelők csak szükség esetén avatkoznak be. A hengerhajlítás azért lényeges, mert ezzel lehet automatikusan szabályozni a hullámosságot és a szelvényalakot, amelynek egyik technikai feltételei a 2014-ben beépített, IMS gyártmányú szelvénymérő berendezés útján már adottak. A hengerhajlító blokkok beépítésével viszont lehetetlenné válik a hengerek korábbi módszer szerinti cseréje, ezért speciális eszközök beépítése válik szükségessé. Egyrészt támhenger-cserélő telepítésére - amelynek egyes részei már a helyükre is kerültek -, másrészt munkahenger-cserélő kocsik telepítésére van szükség, amelyekből egyet már ki is próbáltunk, viszont a többi négyet át kell kábelezni, csak utána lehet használatba venni. A kocsik használata jelentősen felgyorsítja a hengercserét, a jelenlegi 40-50 percről mintegy 10-20 percre rövidül le az állásidő. Mindezeken túl a hengercserélőhöz új kardánok beépítése is szükséges és a hengerállványoknál ki kell cserélni a hajtóművek fogazott tengelyeit.

- Belefér mindez 35 napba?

- Sőt, csak 30 napba, mert a General Electric a leállás végén öt napot kért az automatika fokozatos beüzemelésére. Egyébként a résztervek elkészültek, az ütemterv is végleges. Különösen az első napokban nagyon sok ember fog a Meleghengermű területén dolgozni, két napunk lesz rá, hogy a bontáshoz a betonvágó számára hozzáférést biztosítsunk, majd 5-8 napon keresztül több száz tonna vasat kell a pincében kézi erővel a kiemelő nyílásokhoz hordani. A külső vállalkozókkal a szerződések készen vannak. A H+H Meloni készíti fővállalkozásban a hengercserélőt és a hengerhajlítót, vagyis a sori munkákat, a Bilfinger végzi a nyújtómotor-csere gépészeti és építészeti munkáit, a VAV Union ugyanennek a villamos munkáit, a Rexroth a hidraulika hengereket újítja fel, de természetesen más alvállalkozók is közreműködnek. Az biztos, hogy a Meleghengermű közel hatszáz dolgozója kiveszi a részét ebből a nagyszabású folyamatból.

- Ezzel az éves karbantartást is letudják?

- Most minden olyan nagyjavítási, karbantartási munkát el fogunk végezni, ami ahhoz kell, hogy egy évig ne legyen szükség ilyen okból leállásra. Így a két projekt tulajdonképpen három lesz, mert az éves nagyjavítás tervezett munkálatait is most fogjuk levezényelni.

- Mikor kezdődtek el a munkák?

- A leállás augusztus 16-án megtörtént, a várható újraindulás szeptember huszadika.

Gál László

2016. augusztus 26., 00:25 szerző: Gál László

Részletes műsor

loader image

Műsorok betöltése...