2015.12.16. 16:39
Megtakarítás, hatékonyság
Dunaújváros – Az üzleti életben gyakorta alkalmazott tevékenység-kiszervezések egyik fontos, de nem kizárólagos, ugyanakkor a döntést alapvetően indokoló követelménye, hogy a külső partner bevonását követően az ellátandó feladat végrehajtása gazdaságosabban, pénzügyi megtakarítást eredményező módon történjen.
Ez alapelv volt az ISD Dunaferr Zrt. informatikai szakterületének egyes részeit érintő kiszervezés esetében is. – Egy biztos, a kiválasztott partnerek, amellett, hogy az adott szakterület specialistái, mindig költségérzékenyebbek, mint a Dunaferr. A partnercégek kisebb szervezetű társaságok, mint a vasmű, ennek eredményeként gyorsabban reagálnak az igényekre és a változásokra – fogalmaz dr. Sevcsik Mónika RMS- és HR-igazgató. – Azt sem szabad elfelejtenünk, hogy több kiszervezés alkalmával a partner új beruházásokat valósít meg társaságunknál, amelyeket egyúttal finanszíroz is. Ezek abszolút előnyök a Dunaferr számára. A kiszervezések megvalósítását követően a működési folyamatok naprakész követése, ellenőrzése mellett elkezdjük a várt megtakarítások kontrollálását is. Közel egy év elteltét követően megvizsgáltuk az IT infrastruktúra-kiszervezés eredményét, amiről elmondhatjuk: a gazdaságosság tekintetében teljes mértékben teljesültek az előzetes elvárások, és a megvalósított beruházások előnyeit is élvezzük munkánk során. Hogy melyek voltak a reorganizáció indokai, és milyen lépésekből tevődött össze a folyamat, arról Kókai Lászlóné IT-igazgatót kérdeztük: – A folyamat több mint két éve kezdődött. A menedzsment elvárása volt, hogy alacsonyabb költségek mellett kisebb létszámmal, ugyanakkor nagyobb üzembiztonsággal működjünk. Ezek az elvárások látszólag ellentmondanak egymásnak, mégis sikerült a célkitűzéseket megvalósítanunk. Ehhez a teljes folyamatot komplexen kezeltük. Egyrészt felülvizsgáltuk a szerződéseinket, és ahol csak lehetett, az ésszerűsség határain belül költségcsökkentéseket hajtottunk végre. Ezekből a megtakarításokból a cégvezetés jóváhagyásával visszaforgathattunk bizonyos összeget modernizációra. Ilyen volt például a személyi számítógépek cseréje.
Azokon a kritikus területeken, ahol forráshiány miatt nem tudtunk modernizálni, igyekeztünk a működési biztonságunkat, technológiai fejlődésünket kiszervezéssel is fokozni. Ezekben a szerződésekben szolgáltatási szinteket definiáltunk, amelyek garantálják, hogy az elöregedett infrastruktúra ellenére is jó színvonalon tudunk működni. Lényegében a működési kockázatainkat csökkentettük.
– Milyen gazdasági tényadatok támasztják alá a változás hatékonyságát?
– A 2012-es költségadatokhoz viszonyítva már 2014-ben is több mint 25 százalékos a megtakarításunk, ami több százmilliós nagyságrendű összeg. Ez a tendencia folytatódott 2015-ben is, így várhatóan tovább javulunk, és elérjük a 30 százalékos költségcsökkentést a teljes IT-költségvetésre vonatkozóan.
– Hogyan változott a szervezeti struktúra?
– A létszámunk szinte a felére csökkent. Huszonnégy munkavállalónkat érintette a kiszervezés. A hardverüzemeltetési és az alkalmazásfejlesztési területeken összevonásokat hajtottunk végre. A korábbi öt főosztály helyett mindössze kettő maradt. Új típusú működésünket stabilizáltuk. Szeretném megjegyezni, hogy ezekhez a sikerekhez minden IT-vezető és dolgozó kemény munkával járult hozzá, tehát ezek közös sikerek.
– Várhatók-e további szervezeti változások?
– A jelenlegi IT-területén sem további kiszervezésben sem leépítésben nem gondolkodunk. Köztudott azonban, hogy a közeljövőben a folyamatirányítás integrálódik az IT-szervezetbe. Ezen a területen szintén összevonásokat hajtunk végre, de ennek eredményeként jóval kisebb létszámveszteséggel számolunk az IT-területhez viszonyítva. A létszám- és költség-optimalizáció mellett a mérési adatok rendszereinek átláthatóságát, és hatékonyabb kihasználását céloztuk meg. Intézkedéseinket alapvetően négy csoportra osztjuk, vannak köztük költségcsökkentést célzók, a működés biztonságát fokozók, a technológiai hatékonyságot növelők, valamint a munkakörülményeket, életvédelmet javító intézkedések.