2018.03.07. 01:00
Keresőoptimalizálás – fizessek, vagy felesleges?
Fotó: illusztráció
Mi a különbség aközött, ha valaki fizet egyes szavakért (Adwords), hogy az azt használó „guglizóknak” mindenképp megjelenjen az oldala a találati lista elején, és aközött, ha mindezt ingyen, mindössze azzal éri el a weblap készítője, hogy beleszövi a tartalomba és egyéb keresőoptimalizáláshoz kötött eszközöket használ?
Nos, a legkézenfekvőbb különbség, a piszkos anyagiak már magából a kérdésből kiderül, hiszen ettől világosabban nem
fogalmazhatjuk meg, hogy míg az Adwords néha igen borsos árat számol fel minden egyes klikkért (vagyis akkor pereg a számla, ha a találati listán való megjelenésnél tovább megy a kereső, és meg is nyitja az oldalt), a keresőoptimalizálásban ilyen jellegű és mértékű anyagi befektetés nincs. Éppen ebből az egyszerű tényből adódik a második égbekiáltó különbség is, miszerint a fizetett hirdetések csak addig jelennek meg a találati lista élén, míg fizeti a megrendelő (tehát rövid távú befektetés ez, bármekkora haszonnal is járhat), míg azok az oldalak, ahol keresőoptimalizálás segítségével kerülnek előre a találati listán, hosszútávon maradnak is mindaddig, míg meg nem előzi valaki a kulcsszavak sűrűségét a saját oldalán.
Ezzel talán a SEO háza tájára is billenne a képzeletbeli mérleg nyelve az Adwords felől, s jogosan merül fel a kérdés, hogy akkor egyáltalán miért is beszélünk róla? Nos, az utolsó különbség miatt, nevezetesen: lehet, hogy több pénzbe kerül, és amint a fizetés megszűnik, a találati listán való előre rangsorolás is a múltba vész, azonban vitathatatlan, hogy sokkal gyorsabban repít fel a csúcsra, a ranglista legtetejére, mintha valaki csak a SEO-val operálva igyekszik előre kerülni. Melyik a jobb és melyik a kevésbé hasznos egy vállalkozás számára? Nehéz kérdés, és aki egyből, gondolkodás nélkül egyiket vagy másikat vágja a kérdésre, nem is igazán jártas a
szakmában, hiszen a válasz, mint oly sok minden más is a való életben, számtalan ténytől függ. Kérdés, hogy pontosan miért is szeretne a honlapjával a találati listák elejére jutni? A verseny túl nagy, és helyzeti előny kellene a konkurenciával szemben, de nem képes a folytonos tartalombővítés ellenére sem lépést tartani az ellenfelekkel? Vagy egy olyan terméke van, melyet még nem ismer a célközönség, és minél előbb szeretné, ha elindulnának a rendelések? Esetleg rövid időintervallum áll rendelkezésre az értékesítésnél?
Számos kérdés, számos forgatókönyv, azonban talán itt is érvényes az arany középút, hiszen azzal sosem lehet mellé lőni!
Itt nem mindig él a mondás, miszerint könnyű gyorsan berobbanni, azonban a csúcsról könnyű leesni, hiszen a megfelelő tartalomépítéssel, átgondolt keresőoptimalizálás stratégiával izzadás nélkül senki nem tud kifogni az optimalizált weboldaladon!