2024.08.31. 11:34
Káosz a Thyssenkruppnál: edzik az acélt és a cégvezetést az érdekképviseletek
Nincs egyszerű dolguk a német vállalatvezetőknek a hatékony érdekérvényesítő képességekkel és erős bázissal rendelkező szakszervezetekkel. Ezt a béna kacsaként tipegő Thyssenkruppnál és a Deutsche Bahnnál most a saját bőrükön érezhetik.
Két német óriásvállalatnál is a tengelyt akaszthat a tulajdonosokkal a munkavállalói érdekeket kőkeményen érvényesítő szakszervezet. A Thyssenkrupp vergődő acélgyártó üzletágánál az új tulajdonos megjelenésével elkerülhetetlenné váló, leépítésekkel, gyárbezárásokkal járó lépések verték ki a biztosítékot, míg a német államvasutak, a Deutsche Bahn (DB) leánycégénél, a privatizáció finisében lévő DB Schenker logisztikai óriásnál a dán ajánlattevő DSV jövőt illető karcsúsítási elképzelései ellen ágálnak hevesen, írja a vg.hu.
A Thyssenkruppnál csütörtökön bedobta a törülközőt az anyavállalattal súlyos konfliktusba került Thyssenkrupp Steel Europe (TKSE) igazgatótanácsának öt tagja, a testület elnöke és maga a Bernhard Osburg vezérigazgató is, hatalmi vákuumot teremtve épp egy, az üzletág számára kritikus időszakban. Sigmar Gabriel, a TKSE felügyelőbizottságának elnöke is veszi a kalapját, de a törvényi előírásokat betartva szeptember közepéig ellátja feladatait. Gabriel
- a szakmaiságot,
- a nyílt, konstruktív vitára való hajlandóságot
- és a kulturált hangnemet
kérte számon az anyacég vezetésén, s jelezte, hogy ilyen körülmények között értelmetlennek látja a a folytatást, az elmúlt években elvesztett versenyképesség visszaszerzésére irányülő törekvéseik megvalósíthatóságát.
Rozsdafoltok éktelenkednek a Thyssenkrupp testén
A Thyssenkrupp egykori büszkesége, az acélipari részleg mára veszteséget halmozó kolonccá vált, az anyavállalat ezért a legszívesebben leválasztaná és önálló útjára indítaná a TKSE-t, amelyben tavasszal a cseh multimilliárdos befektető, Daniel Kretinsky 20 százalékos részesedést szerzett, további 30 százalékos pakett megvásárlásának a lehetőségével.
A Thyssenkrupp áprilisban jelentette be, hogy acélgyártási kapacitásait mintegy ötödével csökkenti, és emellett jókora létszámleépítéseket tervez a részleg 26 ezer dolgozója körében, hogy kedvezőbb áron tudja értékesíteni az acélipari portfólióját.
Egyelőre meddő tárgyalások folynak az anyacég és leánya között arról, hogy mekkora kapacitást és hány munkahelyt kell leépíteni a nyereségesség eléréséhez, majd növeléséhez, továbbá arról, hogy a szerkezetváltáshoz mekkora összeggel járuljon hozzá a Thyssenkrupp.
Russwurm nem mártotta cukormázba a szavait
Az álláspontok között 1,3 milliárd eurós, jelenleg áthidalhatatlannak tűnő finanszírozási igény van, s az ennek az eltüntetésére vonatkozó, augusztus elején előterjesztett TKSE-javaslatot az anyavállalat új vezérigazgatója, Miguel Lopez lesöpörte az asztalról, mondván, a beruházási keret nagy részét így is a TKSE viszi el, és egyelőre nem látja ennek a hozadékát.
A Thyssenkrupp Steel vezetése évek óta nem tudott sikeresen reagálni az acélipar strukturális kihívásaira és gazdasági nehézségeire
– mondta Siegfried Russwurm, a Thyssenkrupp AG felügyelőbizottságának elnöke a lemondásokra reagálva. Felidézte, hogy a divízió az elmúlt öt évben több mint 3 milliárd eurót költött, visszatérően nem teljesítette saját tervszámait, és a rossz befektetései miatt több milliárd eurós leírást okozott anyavállalatának.
A TKSE az anyacég emlőiből szívja ki a túléléséhez szükséges tejet a többi üzletág és a profitra számító részvényesek számára hátrányos helyzetet teremtve, és Russwurm szerint az anyavállalat korábbi vezetése ezt sajnálatosan nem tudta orvosolni.
A tengeralattjárókat és futóműveket is gyártó Thyssenkrupp évek óta szenved az acélipari egység vegetálása miatt, leválasztását és útjára engedését a cégcsoportnál megjelent aktivista befektetők is erősen szorgalmazzák.
Nincs menekvés az acélipari válság elől
Nem véletlenül: a társaság legfrissebb negyedéves gyorsjelentésében 33 millió eurós veszteségről számolt be, amelyet döntően az acélipari divízió hozott össze, miután az autóipar, a gépgyártás és az építőipar területén egyaránt visszaesés tapasztalható, ami miatt a társaság idén már háromszor csökkentette bevételi tervét.
Úgy tűnik tehát, hogy mindkét térfélen betelt a pohár. Olyannyira, hogy a közvetítői szerepet felvállaló Robert Habeck gazdasági miniszter kérése is süket fülekre talált a csoport esseni vezetésénél, ő a tárgyalások folytatására szólított fel, s csütörtöki, a lemondásokat kiváltó felügyelőbizottsági ülés elhalasztását kezdeményezte – eredménytelenül. A vasasok szakszervezete, az IG Metall is fújja a parazsat, dolgozói érdekképviseletként a munkavállalók jövőjéért aggódik.
A Thyssenkrupp AG vezetése példátlan káoszba vezette Németország egykor büszkeségét
– hangoztatta Knut Giesler, a szakszervezet helyi vezetője. A dolgozók nélkül viszont nincs egyezség, mivel a cégcsoport felügyelőbizottságában az ő képviselőik adják a tagok felét, azaz a leépítésekkel járó stratégiai döntések átbrusztolása nem egyszerű feladat.
A DB Schenkernél is masszív leépítést hozhat a privatizáció
Ahogy a német államvasutak, a Deutsche Bahn (DB) logisztikai cége, a DB Schenker privatizációjánál is hallatni fogják hangjukat a szakszervezetek. Mint arról beszámoltunk, a versenyben két jelentkező maradt állva, velük a vasút és a kormány képviselői kezdtek most egyeztetésekbe.
Nem lesz egyszerű a döntés, mivel 70 ezer főt foglalkoztató DB Schenkerre pályázók egyikét a szakmai, míg a másikat a pénzügyi szempontok vezérlik. A
dán DSV logisztikai óriásvállalat és a CVC Partners közti verseny 14 milliárd dollárról indul,
ez mindketten megadnák a DB Schenkerért. Csakhogy az arab és szingapúri állami vagyonalap támogatásával bejelentkezett CVC Partnersszel szemben a dánok nem rejtették véka alá, hogy a szinergiahatások kiaknázása telephely-bezárásokkal és komoly elbocsátásokkal jár együtt.
A Ver.di szakszervezeti tömörülés most állásfoglalásban szólítja fel a döntéshozókat, hogy utasítsák el a DSV átszervezésekkel járó ajánlatát, mert azzal becsléseik szerint a DB Schenker 15 ezer németországi munkahelyéből 5300-at számolnának fel. Ez pedig nem összehasonlítható azzal a veszteséggel, amelyet a Schenker európai központjának bezárásával járna – ha a CVC ezt a költségcsökkentési módot preferálná.
A Ver.dinek ugyan nincs képviselője a Deutsche Bahn felügyelőbizottságában, ám a DB Schenker legerősebb szakszervezeteként akár munkabeszüntetéseken keresztül is könnyen és hatásosan tudja befolyásolni a privatizációs döntést.
Szakértők szerint az is a CVC ajánlata mellett szól, hogy egy kisebbségi pakettet opcióként felkínált a vasúttársaság számára, s ha ezzel élnek a tulajdonosok, akkor közvetlen rálátásuk és beleszólásuk marad a DB Schenker ügyeibe, foglalkoztatáspolitikájába. Döntés késő ősszel várható.