2018.07.25. 09:00
Csíki Sörről korrekten – a hamis reklámot lefestették
Hagyomány, tradíció, eredet, hiteles gyártás, étkezéssel természetes módon összeegyező egészséges harmónia… Aligha hihető, hogy mindez éppen egy sörről jusson eszébe bárkinek. Pedig nagyon is igaz történet, látásmód és ragaszkodás van benne. Sokkal mélyebb, mint bármely rafinált marketingszövegben.
Lénárd András a sörmanufaktúra alapítója, tulajdonosa
S hogy mindez miért éppen Csíkszentsimonon jutott eszembe, Lénárd András a Csíki Sörmanufaktúra alapítója és tulajdonosa társaságában, annak roppant egyszerű oka van. Éppen Budapestről érkezett haza és egyáltalán nem kellett ecsetelni számára Tusványos lényegi ügyeit semmilyen tekintetben:
– Kéthetente járok haza, sokat dolgozom a magyarországi piac építésén. Érdekes, de Magyarországon nehezebb dolga van egy piacra lépő vállalkozásnak, a piacot uraló multinacionális cégek minden eszközzel gátolják a kis cégeket. Szinte dupla erőfeszítéssel kell dolgoznunk, de reméljük a közeljövőben beérnek majd a munkánk gyümölcsei.
– Ha már életérzésnél tartottunk, talán nem tévedek, hogy köze van az identitáshoz a szándéknak is, hiszen ön is itt született. Hogyan és miként éli meg mindezt?
– Számos erő és mozgalom próbál elvinni minket székelyeket és magyarokat abba az irányba, hogy veszítsük el az identitásunkat. És ez az identitásvesztés minden szinten, így termékek szintjén is megjelenik… Nézzük meg például a sörös multik termékeit. Hagyományőrzésről, hagyományos minőségről beszélnek, amíg a termékek valójában kukoricával, ipari enzimekkel és mindenféle stabilizálókkal, mesterséges adalékokkal készülnek, egyáltalán nem hagyományos technológiával. Így kell versenyezniük a mi három, valóban természetes alapanyagból készült, valóban hagyományos és valóban a székely tradíciókat követő termékeinknek. A fogyasztóknak is fel kell majd előbb-utóbb ismerni, hogy mi az, ami tényleg helyi, tényleg valódi, tényleg természetes. Sajnálatos, hogy a multik és bizonyos gazdasági erők azon dolgoznak, hogy a valódi eszméket és tradíciókat meglovagolják, a valóban hagyományos termékek, helyi gazdák és vállalkozások, de végső soron pedig a magyar fogyasztók kárára.
Valóban élményszámba megy egy-egy beszélgetés Lénárd Andrással. Bár a Heineken–Csíki Sör per elvileg tavaly lezárult, a sörmulti, amely a nevezetes per ideje alatt elkezdett magyarul is reklámozni, a per lezárása után is „Csiki” Sörgyár hagyományos termékeként hirdette söreit. A legújabb peren kívüli megegyezésnek lett csak a következménye, hogy a multi sátorponyváiról és egyéb reklámfelületeiről egy-két hete végre letakarták a szót, hogy „Csiki Sör”.
Merthogy az igazság azt diktálja, hogy szemfényvesztő hazugságokkal se ámítsuk azokat, akik egy valódi terméket fogyasztanának, hiteles forrásból, erősen megkérdőjelezhetetlen szakértelem és alapanyagok felhasználásával.
És azt is diktálja az igazság, hogy ezekbe a megtartó identitáskérdésekbe olyan bátorsággal kell beleállni, ami bennünket és termékeinket teszi valódi megszólalóvá mindenütt a világon.