2021.03.26. 14:00
Megszépült iskolák, élmények a diáknak
Nem pusztán egy pályázatot zárt le a Dunaújvárosi Szakképzési Centrum, hanem egy fontos mérföldkövet tudhat maga mögött.
Fotó: ZSEDROVITS ENIKO
A projekt több száz résztvevőnek, diákoknak és pedagógusoknak nyújtott élményt, tapasztalatot, és megannyi haszonélvezője lesz még a jövőben is.
A járványügyi helyzet miatt rendhagyó módon, online szervezték meg a projektzáró sajtótájékoztatót, a videómegosztó portálra feltöltött filmben a centrum vezetői és a középiskolák igazgatói is összegezték az elmúlt három esztendő rendezvényeit.
„A szakképzési intézményrendszer átfogó fejlesztése a Dunaújvárosi Szakképzési Centrum tagintézményeiben” elnevezésű projektre a centrum még 2018-ban 549 millió forint támogatást nyert el, amely lényegében azt hivatott szolgálni, hogy csökkenjen a diákok lemorzsolódása.
Piros Mariann, a centrum kancellárja felsorolta az összetett program részelemeit: a Rudas és a Lorántffy középiskola kollégiumaiban felújították a közösségi tereket, létrehozták a Digitális Alkotóműhelyt, infrastrukturális fejlesztések valósultak meg az iskolákban, közösségépítő rendezvényeket, kirándulásokat szerveztek, a pedagógusoknak továbbképzéseket tartottak, új módszereket sajátíthattak el. Felidézte azt is, hogy ezt a projektet annak idején Csapó Gábor, a centrum előző vezetője és Glavanits Judit szakértő álmodta meg, s kezdte el a megvalósítását. Ezúton is köszönetét fejezte ki minden résztvevőnek, hogy sikerrel vihették véghez a programot.
Pocsainé Varga Veronika, a centrum főigazgatója arról beszélt, hogy a tanulói lemorzsolódás csökkentése több tényezőből állt. Fontos, hogy a diákok milyen körülmények között laknak, hogy vonzó környezetet alakítsanak ki számukra, éppen ezért felújították a két kollégium közösségi tereit és eszközeit.
Egy másik fontos dolog, hogy sikerélmény érje a fiatalokat, senki ne érezzen hátrányt, ennek érdekében fejlesztő foglalkozásokat szerveztek. Ahhoz, hogy a diákokat új módszerekkel tudják tanítani, szükség volt a kollégák módszertani megújulására is. A jó gyakorlatok elsajátítása, a tantestületekben rejlő tapasztalatok megosztása volt az alapja például a tananyagfejlesztésnek, amelyeket be is építettek már a mindennapokba. Az ötleteket workshopok keretében egymásnak is bemutatták a pedagógusok.
A projekt által létrehozhatták a Digitális Alkotóműhelyt, amely közösségi térként, pályaorientációs célt szolgál. Itt a modern kor technológiája és a kétkezi mesterségek együttesen kínálnak a fiataloknak lehetőségeket, amelyekkel felkészülhetnek a jövőre. A főigazgató elmondta, a város és a környék általános iskolásait célzottan is megkeresték, szervezett programok keretében látogatták a műhelyt. Ez a hely teret ad az oktatóknak is, hogy másként, máshogyan is taníthassanak, mint általában. Pocsainé Varga Veronika kiemelte, hogy a projekt nem jöhetett volna létre, ha nincsenek azok a motiválható és lelkes kollégák, diákok, akik nemcsak részt vettek, de ötleteikkel segítették is a megvalósulást.
Számos programon a szülők is szerepet kaptak, szintén a közösségépítés jegyében. Több iskolaigazgató emelte ki például a Centrumban a család elnevezésű rendezvényt, amelyen nyolcszáz diák, valamint hétszáz szülő és pedagógus vett részt. Ugye emlékeznek még arra a nagy dzsemborira 2018-ból, amikor is valamennyi kilencedikes tanuló felvonult a városban, majd a Lorántffy udvarán folytatódott a buli? Említették a Figyelj anyu programot is, amelynek során a gyerekek minden évben megmutathatták szüleiknek az iskolában, hogy mit tanultak. Népszerű volt ez is.