2023.01.13. 11:00
Ha nem kerül elő az elhagyott dolog tulajdonosa, az érték az államé
A legbecsületesebbek a dombóváriak voltak tavaly, ugyanis itt adták le a legtöbb vonaton talált tárgyat Tolna vármegyében. A Magyar Államvasutak Zrt. tájékoztatása szerint a megyénket érintő vonatjáratokon is ott felejtik az utasok a telefonokat, pénztárcát, bankkártyát, okmányokat.
A vonatokon utazók figyeljenek értékeikre, tanácsolja a Magyar Államvasutak Zrt. (fotónk illusztráció)
Fotó: Shutterstock
A száznegyvenöt leadott tárgy közül harmincnyolc visszakerült a tulajdonosához tavaly Dombóváron. Szekszárdon és Bátaszéken két-két talált tárgyat adtak le, ezekért eddig nem jelentkezett a gazdájuk, tájékoztatta lapunkat a Magyar Államvasutak Zrt. (MÁV) Kommunikációs Igazgatósága.
Kiderült, a vonaton felejtett dolgokat a végállomásokon helyezik el, így a Baja-Bátaszék-Dombóvár közötti személyvonatokon, a Baja-Bátaszék-Szekszárd-Székesfehérvár közötti Gemenc InterRégiókon, a Pusztaszabolcs-Dombóvár-, a Komló-Dombóvár-, a Pécs-Dombóvár- és a Kaposvár-Dombóvár közötti járatokon, illetve a Bátaszék-Szekszárd és Tolna-Mözs közötti személyvonatokon elhagyott tárgyakat gyűjtik Tolna vármegyében.
Nyolc napig őrzik az elveszett tárgyat az állomáson
Jellemzően telefonokat, pénztárcát, bankkártyát, kistáskákat, hátizsákokat, tornazsákokat, bőröndöt, iratokat, okmányokat, könyveket, ruhaneműt, például kabátot, pulóvert, sapkát, valamint szemüveget, esernyőt, kulacsot és bizsukat felejtenek az utasok a vonaton.
Amennyiben az elveszett tárgy, így a bankkártya vagy okmány tulajdonosa név szerint azonosítható, a MÁV munkatársai azt eljuttatják a bankkártya-kibocsátónak, a megtalált személyes okmányokat pedig az azt kiállító hatóságnak. Abban az esetben, ha a tulajdonos személye nem azonosítható, a tárgyat az adott állomáson nyolc napig, azt követően a kijelölt gyűjtőhelyeken általában kilencven napig őrzik. A romlandó élelmiszereket természetesen csak rövid ideig tárolják, s ha senki sem keresi, megsemmisítik.
Tolvajok is leselkednek az utasokra
A Magyar Államvasutak Zrt. azt tanácsolja a tömegközlekedéssel utazóknak, hogy soha ne hagyják őrizetlenül csomagjukat, okmányaikra, pénzükre, bankkártyájukra, mobiltelefonjukra fokozottan figyeljenek, mert a zsúfolt pályaudvarokon, vonatokon, buszokon tolvajok is lehetnek. Amennyiben lopás áldozatává válik valaki, haladéktalanul értesítse a rendőrséget, és szóljon a járművön vagy állomáson egy illetékes személynek.
Honlapjukon, közleményükben arról tájékoztatnak, hogy a vasúttársaság 2012-ben vezette be a központosított talált tárgy-nyilvántartást, amely bármely, hozzáférési joggal rendelkező szolgálati helyről könnyedén elérhető. Ennek következő lépése egy egyedi mobilalkalmazás, a Talált Tárgyak funkciójának bevezetése volt 2019 novemberében.
Ezt eredetileg jegyvizsgálatra tervezték, majd az évek során a MÁV Szolgáltató Központ egyre több funkcióval bővítette. Az alkalmazáson keresztül rögzített talált tárgyak egyből megjelennek a Mávdirekt rendszerben, így a diszpécserek számára egyszerűbben tudnak segíteni az elveszett tárgyaik iránt érdeklődő utasoknak.
Egységes adatbázisban a buszon és vonaton felejtett tárgyak
Az elveszett tárgyakat általában a vonatokon és autóbuszokon szolgálatot teljesítő jegyvizsgálók, autóbusz-vezetők, a takarító személyzet vagy az utasok találják meg és adják le a vasút-, illetve autóbusz-állomások forgalmi irodáiban, ahol azokat nyilvántartják.
Pénzt jellemzően nem magában, hanem valamilyen egyéb holmival, például kabáttal, táskával, pénztárcával együtt adnak le. A biztonságos kezelés érdekében az elvesztett tárgyak tartalmát tételesen nyilvántartásba veszik, amennyiben a pénzösszeget is tartalmazó dologért egy-két napon belül nem jelentkezik tulajdonosa, akkor a pénzt nyilvántartásba veszik egy jegyzőkönyv kiállításával.
Az átvétel feltétele, hogy az elveszett tárgyat az utas a jellemzők megadása mellett egyértelműen be tudja azonosítani. Amennyiben a pénz mellett személyazonosításra alkalmas dokumentum is van a táskában, kabátban, akkor az egyszerűsíti a beazonosítást. Az az összeg, amelyet az utas nem keres, vagy amiatt nem lehet visszaadni, mert az utas elérhetősége nem beazonosítható, a hatályos Polgári Törvénykönyv alapján a Magyar Államhoz kerül.
A MÁV-Volán-csoport múlt évi fejlesztése során a Máv-Starthoz hasonlóan a Volánbusz is központosított elektronikus talált tárgy-nyilvántartást vezetett be, 2022. március elseje óta pedig egységes adatbázisba kerülnek a vonatokon és a buszokon, valamint az állomásokon elhagyott értékek. Ezek a rögzítést követően egyből megjelennek a Mávdirekt rendszerében, így a közös adatbázisnak köszönhetően, a korábbiaknál lényegesen könnyebbé vált a talált tárgyak fellelése, függetlenül attól, hogy azt vonaton vagy buszon hagyta ott az utazó.
Nem hiányzik néhány százezer forint?
A Magyar Államvasutak Zrt. közleményében szerepel, hogy múlt tavasz óta, amióta közös adatbázisba kerültek a MÁV-Volán-csoport vonatain és autóbuszain elhagyott tárgyak, így alakultak a statisztikák: összesen tizennyolcezer-hétszázhetven talált tárgyat adtak le 2022-ben a vállalatcsoportnak, amiből csaknem tizenegyezer került vissza a tulajdonosához. A legértékesebb elhagyott tárgyak nagyságrendileg néhány százezer forintot értek.
Az elmúlt évben tizenegyezer-hétszázharmincöt talált tárgyat adtak le a vasútársaságnál, és hétezerharmincötöt a busztársaságnál. Az elhagyott tárgyak tulajdonosai az éjjel-nappal elérhető Mávdirektnél érdeklődhetnek értékeik után az állandóan hívható telefonszámok valamelyikén. A visszaszolgáltatás a Mávdirekt által megadott helyszínen, csak a tárgy jellemzőinek megadásával és azonosítását követően lehetséges.