2023.01.01. 18:00
Mit tehetünk, ha nem működik?
Ha a karácsonyra választott termék nem működik vagy hibás, elsősorban kijavítást vagy a termék kicserélését kérhetjük az eladótól.
Fotó: Shutterstock
A kereskedőket hibás termék esetén kötelezik a jogszabályok a csere lehetőségének biztosítására. Nem minősül hibának, ha nem jó a méret, vagy nem tetszik a szín. Minőségileg kifogástalan terméket csak azért, mert nem tetszik a színe, vagy nem megfelelő a méret a kereskedő nem köteles kicserélni. Ennek ellenére ma már sok üzlet van, ahol akkor is cserélik az árut, ha az megfelelő, de nekünk nem tetszik. Érdeklődjünk, van-e lehetőség a cserére, ha az ajándékot új tulajdonosa később szeretné kicserélni.
Tartós fogyasztási cikk vásárlásakor, ha a termékben a vásárlástól illetve az üzembe helyezésétől számított 3 munkanapon belül olyan hibát fedezünk fel, ami a rendeltetésszerű használatot akadályozza, jogosultak vagyunk a termék kicserélését kérni. Ha sem a javítás, sem a csere nem lehetséges, akkor lehetőségünk van arra, hogy utólag a pénzünk egy részének visszafizetését vagy levásárlását kérjük. Viszont ekkor már azt is választhatjuk, hogy elállunk a vásárlástól, ami annyit jelent, hogy az árut visszaadjuk, s a vételárat vissza kell kapnunk.
Ha a termék még garanciális, vagyis a jótállási idő még nem telt le, panaszunkkal azt az üzletet kell felkeresnünk, ahol megvettük a terméket. A jótállás érvényesítéséhez szükség lesz a blokkra vagy számlára, a jótállási jegyre és a termékre.
Ha a hibás terméket visszavisszük az üzletbe, és a kifogásunkat nem orvosolják, készüljön az üzletben jegyzőkönyv, ami tartalmazza, mi a termékkel kapcsolatos kifogásunk. Tüntessük fel a nevünket, címünket, a termék megnevezését, vételárát, a vásárlás időpontját, és azt is, hogy mikor készült a jegyzőkönyv. Tüntessük fel, mit kérünk, hogyan orvosolják a hibát. Ugyanis ha azt kérjük, hogy a hibás árut cseréljék ki, de a bolt csak a javítást vállalja, ezt meg kell indokolniuk.
Dr. Unger Zsolt
ügyvéd