Kötelező biztosítás

2024.07.26. 19:55

Megbüntetnek, ha nincs nálad az igazolás

Már több, mint egy hete érvényben van a szabályozás, amely körülbelül 50 ezer elektromos roller tulajdonosát érinti, egyes rollerekre július 16-tól kötelező felelősségbiztosítást kell kötni és az erről szóló igazolást minden rolleresnek magánál kell tartania. Ki dönti el, hogy melyekre kell megkötni és mennyi az annyi? Segítünk.

Balla Tibor

Fotó: Laczkó Izabella

Szerencsére az új szabályozás nem érinti az összes elektromos rollert, leegyszerűsítve  a 25 kilogrammnál nehezebb rollerekre 14 km/óra tervezett sebesség felett kell biztosítást kötni, míg 25 km/óra tervezett sebesség felett már netto tömegtől függetlenül mindegyikre. Ugyanez a szabályozás vonatkozik minden egyéb elektromos rásegítéssel működő eszközre is, például a segwayekre és az elektromos egykerekű járművekre egyaránt. Nem kell viszont biztosítást kötni az elektromos rásegítéssel működő (pedelec) kerékpárokra, a kizárólag mozgáskorlátozott személyek használatára szánt kerekesszékes járművekre, valamint a mozgáskorlátozott személy által vezetett e-mopedekre sem.

Miért van rá szükség? Szükség van rá?

Az elsőre talán furcsának tűnő szabályozás bevezetésére az egyre gyakoribb balesetek és károkozások miatt volt szükség. Az elektromos rollerek igencsak nagy számban jelentek meg az utcákon, nem meglepő hát, hogy  a kapcsolódó balesetek száma is megnövekedett. Az Európai Unio direktívája nyomatékosította a tagállamok számára a biztosítás bevezetését, hogy a káreseteknél könnyebben behajthatók legyenek a kártérítési összegek. De számszerűsítsünk! A rendőrségnek már rendelkezésre állnak az idei év első négy hónapjának adatai az elektromos roller részvételével történt személyi sérüléses balesetekről: január elsejétől április 30-ig  összesen 117 (januárban 10, februárban 20, márciusban 37, áprilisban 50) olyan személyi sérüléssel járó közlekedési baleset történt, amelyben elektromotoros roller (e-roller) vett részt. Ezeknél a baleseteknél 96 esetben magyar állampolgár volt a roller vezetője és csak 21-nél külföldi. A baleset okozója 97 esetben volt a rollert vezető személy, ráadásul 22 esetben ittas is volt.

Fotó: shutterstock.com (illusztráció)

Mindemellett a józan ész is azt diktálja, hogy kössünk biztosítást, ugyanis az elektromos rollerek balesetveszélyesek lehetnek, különösen a forgalmas városi utakon. A biztosítás fedezi a balesetekből eredő károkat, beleértve a harmadik félnek okozott károkat is. Mindemellett az elektromos rollerek egészen könnyű célpontok a tolvajok számára. Egy jó biztosítás segíthet fedezni a lopás okozta veszteségeket is. De ugyebár nem amellett kell érvelni, hogy meg kell kötni a biztosítást, hiszen az új törvények értelmében kötelező biztosítás nélkül nem használhatja senki a rollereket, aki ezt nem teszi meg komoly pénzbüntetésekkel számolhat. A Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége (FBAMSZ) szerint nem csak azért fontos kifizetni az elektromos rollerek kötelező biztosítását, hogy megússzuk a büntetést, hanem azért is, mert a rollerekkel akár többmilliós kárt is lehet okozni. A baleset pedig szinte kódolva van, az egészen kisméretű kerekek kombója a rossz minőségű útburkolattal szinte garantálja, hogy előbb-utóbb minden használó átél egy kisebb-nagyobb balesetet. Fontos kiemelni azonban, hogy a kötelező biztosítás csak a másoknak okozott károkat téríti meg, a rollert használóknak érdemes balesetbiztosítást is kötni a kötelező mellé. Tehát nem igazán érdemes elmulasztani a kötelező biztosítás megkötését az érintett rollerekre. A díjak viszonylag alacsonyak, cserébe akár több millió forintos károkozás esetén is megfelelő védelmet nyújtanak. Egy nagyobb teljesítményű roller komolyabb sebességgel sérüléseket okozhat a többi járókelőnek, de komoly kárt tud okozni más járművekben is. 

Fotó: Laczkó Izabella

De mennyi az annyi?

A legolcsóbb rollerbiztosítás jóval tízezer forint alatt van, a legdrágább pedig több mint 100 ezer forintot jelent. A rollerek kötelező biztosítási díját - ahogyan más járműveknél is - több tényező befolyásolhatja. Többek között a tulajdonos állandó lakcíme, mert ugye nem ugyanaz a biztosítási- és baleseti kockázat egy kisebb település csekély forgalmú utcáján, mint egy nagyváros, vagy a főváros, Budapest közútjain. Budapesten, ahol ezeknek az eszközöknek nagyjából 39 százaléka található várhatóan többet, míg vidéken kevesebbet kell fizetni. A biztosítási alkuszok eddigi tapasztalata alapján a rolleresek többsége évi 10 ezer forint alatt is találhat megfelelő kötelező biztosítást. A díjak mértéke jelentős mértékben eltér, mert vannak olyan biztosítók, amelyek érezhetően azért hirdetnek meg több százezer forintos éves összeggel biztosítást, mert nem igazán szeretnének rolleres ügyfeleket, ugyanis az egyelőre még hiányos szabályozás (jelenleg még hiányoznak az ilyen járművekre vonatkozó KRESZ-előírások) miatt nehezen kalkulálható részükről a kockázat mértéke.

Cropped,View,Of,Her,She,Teenage,Teen,Trendy,Skinny,Slim
Fotó: shutterstock.com (illusztráció)

Az új szabályok értelmében  az ügyfélnek kell eldöntenie a saját járműével kapcsolatban, hogy kell-e biztosítást kötnie, de a roller használója felel azért, hogy rollere rendelkezik-e kötelező biztosítással, ezt a közúti ellenőrzés során a biztosítótól kapott papíralapú vagy elektronikus igazolással kell igazolnia. Az viszont bizonyos, hogy csak a tulajdonos vagy a jármű használója köthet szerződést. Bérrollerek esetében a biztosítást a bérbeadó cég köti meg, de az elmélet szerint ilyenkor is az ügyfél felelőssége, hogy a kölcsönzés megkezdése előtt meggyőződjön a biztosítás meglétéről. A FBAMSZ szakértője így látja: 

A jelentős mértékű díjeltérések miatt a rollerek tulajdonosainak mindenképpen célszerű a különböző ajánlatokat összehasonlítaniuk, amire a biztosítási alkuszok egyszerűen és gyorsan elérhető kalkulátorai akár online, akár személyes formában rendelkezésre állnak.

Fővárosi kamaszhuncutság?

Az elektromos rollerek nemcsak a nagyvárosi fiatalok körében népszerűek, a szerződések 39 százalékát kötötték meg fővárosi, illetve valamelyik megyeszékhelyen élő tulajdonosok, ebből következően 61 százaléknyi ügyfél más vidéki település lakója volt, ráadásul a szerződők 80 százaléka 35 évnél idősebb volt.

Mi lesz az ellenőrzéssel?

Az egyelőre kérdéses, hogy a hatóság hogyan, mi alapján tudja majd a helyszínen ellenőrizni, hogy az adott rollernek mekkora volt a tervezett sebessége, viszont a súlyt, illetve a valós teljesítményt elvileg tudják ellenőrizni a megfelelő teljesítménypadon, ahogyan a segédmotoros kerékpárok esetében is időszakonként szokták, de nem túl életszerű, hogy a közlekedési járőr mérleggel és teljesítménypaddal a csomagtartóban fog ellenőrzésre indulni.  Mindemellett a személy- és haszongépjárművekkel szemben, megfelelő egyedi azonosító hiányában, ezekről a járművekről nincsen központi biztosítási nyilvántartás sem. Azt azonban érdemes észben tartani, hogy nem a rendőri ellenőrzés az elsődleges, amiért a kötelező biztosítást meg kell kötni. Ne legyenek kétségeink, bármilyen káresemény, vagy baleset előfordulásakor a törvény teljes szigorával csapnak le ránk, ha elmulasztottuk a biztosítás megkötését, és az egészen biztosan sokkal többe kerül majd, mint megkötni a kötelezőt.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában