2024.08.04. 08:51
Hurrá, nyaralunk - avagy rémálom a repülőtéren
Egy családi nyaralás, amely nem várt tortúrával járt a repülőtéren.
ldikó és családja dunaújvárosiak. Ugyan már eltelt több mint egy hónap,de még mindig felháborodottan meséli el azt, ami a családi nyaraláson történt velük. Még tél végén befizettek egy családi nyaralásra Törökországba. Irodával akartak utazni, kényelmesen, hogy minden meg legyen, ami egy gondtalan családi nyaraláshoz kell a gyermekükkel. A maradandó élményt azonban nem így képzelték el.
Már az utazás előtt voltak baljós jelek. Az az utazási iroda, akitől az utazás szervezőjük megrendelte az utat, az csődbe ment, a befizetett pénzük így lógott a levegőben. Mindenféle utánajárás kezdődött, hogy menteni tudják, ami menthető, de idegeskedés ide, bosszankodás oda, úgy döntöttek, hogy azért a nyaralás mindhármójuknak jár, így még egyszer fizettek egy másik útra, de maradt az álom, Törökország. Ildikó még arra is ügyelt, hogy ne kelljen sokat utazni a repülőtértől a szállodáig, így az Antalyai reptérhez közeleső településen választott szállodást maguknak.
Készülődés, izgalom után indultak el június 21-én 10 órára a repülőtérre, hogy 11.30-kor már repülnek, és délután pedig a török tengerparton fognak napozni.
Nem így történt. A Sunexpress légitársaság előbb csak a késéseket jelentette be, majd kiírta, hogy törlésre került a járat, majd még sem, és újabb időpontot határozott meg, közben teltek, múltak az órák.
Közben… mindenki egyre idegesebb volt, közel százötven emberről volt szó, akik étlen- szomjan várakozva még kevésbé bírták a feszültséget.
Mivel a biztonsági zónán belül voltak, csomagok már leadva, így senki se ki, se be, csak telefonon próbáltak kétségbeesetten információhoz jutni, de senki nem mondott vagy nem tudott semmit.
A Sunexpresses pultos lány majdnem sírt, az információhiány és az ideges utasok miatt, majd késő délután jött egy „cselebi”, aki próbálta nyugtatni a várakozókat, nem nagy sikerrel. Van akinek a gyógyszerei hiányoztak, másnak pelenka a kisbabának, de a biztonsági ellenőrzés után nem volt semmilyen mozgásterük. A legrosszabb a bizonytalanság volt.. Először 12 óra volt az indulás, majd azt írták, hogy 13 órakor újabb tájékoztatást adnak.
Később 13 majd 14 órát írtak ki indulásnak, majd törlést jeleztek a táblák 14 után röviddel. Ezt később gyorsan levették. Aznapra nem raktak ki indulást. Úgy este 6 óra felé kaptak információt, addig semmit nem tudtunk, mindenki csak reménykedett. Az egyre szomjasabb,éhesebb utazóközönség egyre idegesebb volt. Végül késő délután kaptak chipset, vizet és egy croissant-t, és este 8 óra fele egy vouchert, amelyet egyetlen helyen lehetett beváltani. Ahogy Ildikó elmondta,tényleg nagyon segítőkészek voltak a pincérek, látszott, hogy nagyon sajnálják a pórul járt utazókat. Az este 6 órai információ arról szólt, hogy hajnali 2-kor lesz indulás. Majd ezt este 11 körül átírták reggel 8-ra. Erre népharag, jobban mondva utasharag alakult ki, és a cselebi, aki a légitársaságot képviselte megjelent éjfélkor, hogy hajnal 5 lesz az indulás, azaz 4:30-kor mindenki jöjjön a kapuhoz mert akkor lesz beszállás. Végül úgy is lett.
Közben... Az utasok készítettek egy fb-közösségi csoportot, hogy azon tartsák a kapcsolatot egymással, s meg tudják osztani a kapott információkat. Ekkora már a türelmük végén jártak, volt aki a kereskedelmi tévéket hívta, de bejelentkezett egy cég is, amely jutalékért a jogérvényesítésre ajánlkozott…. Tehát teljes lett a zűrzavar.
Éjszakára a 150 ember legtöbbje a repülőtéren maradt, bár néhányan feladták, vagy kísérettel elhagyhatták a repteret. Ildikóék sem akartak kockáztatni azzal, hogy éjjel hazautazzanak Dunaújvárosba, majd hajnalban vissza. Nyaralni akartak menni. Mindenki úgy próbált pihenni, ahogy tudott, s várta az indulást. Ildikó a pelenkázó helyiségben húzta meg magát, gyermeke egyik padon. Hideg volt, klimatizált a helyiség, mindenki azzal takarta be magát, amivel tudta.
Másnap kora reggel indult csak végül el a repülőgép, de utána sem volt minden tökéletes. Nem várták meg őket a Antalyában transzferrel, honnan is tudták volna, hogy mikor jönnek, így fáradtan, kimerülten próbáltak intézkedni, majd mire megszerezték a fuvart, a sofőr eltévesztette az utat, így a 30 perces utat 3,5 órás kerülővel tudták megtenni, s így érkeztek egy teljes nappal később a szállodába. Mindezek mellett és ellenére a nyaralás amúgy jól sikerült, a repülőtársaság ugyan adott nekik kártérítést, de a nyaralásból elveszett idejüket senki nem adja vissza. És Ildikó próbálja elérni, hogy a biztosításukban is érvényt tudjanak szerezni az elveszett idejüknek, és az ezért kifizetett pénzüknek.
Mekkora kártérítésre jogosult az utas, ha késik a gépe?
A jogszabáéyok elég határozottan rendelkeznek arról, hogy mekkora kártérítés jár az utasnak a járatok kimaradása és késése miatt.
A kártérítés összege a járat hosszától függ, és 250 eurótól 600 euróig terjedhet. 1500 km alatti járatok esetében 250 euró, 1500 és 3500 km közötti járatok esetében 400 euró, 3500 km feletti járatok esetében pedig akár 600 euró is járhat.
Mikor jogosult kártérítésre?
Az utas akkor jogosult kártérítésre, ha a járata több mint három órát késik, törlik vagy ha túlfoglalt. De nem minden esetben jogosult kártérítésre. Ha a késés vagy törlés például rossz időjárás, sztrájk vagy a légitársaságon kívül eső, előre nem látható események miatt következett be, nem kaphat kártérítést. De, akkor sem jár kártérítés például, ha a légitársaság legalább 14 nappal a tervezett indulás előtt értesíti Önt a járat törléséről. Ha pedig a légitársaság olyan alternatív járatot kínál Önnek, amely az eredetileg tervezett járathoz hasonló időpontban juttatja el Önt a célállomásra, szintén nem jogosult kártérítésre.
A kártalanítás összegének kifizetése viszont nem automatikus, hanem az utasnak külön igényt kell ehhez benyújtania a légitársasághoz. Ha a légitársaság azt állítja, hogy rajta kívül álló ok (például a repülőtér hibája) miatt történt az esemény, és ezért nem köteles kártérítést fizetni. Nem egyszerű és nem könnyű a szükséges nyomtatványokhoz hozzájutni, ahogy Ildikó is mondta, de megéri a fáradság.
És mire jó az utasbiztosítás?
A repülőtársaság kártérítése nem terjed ki az egyéb költségekre. Ezzel az összeggel minden utast egyformán kártalanítanak. Azonban az egyéb költségek megtérítése az a biztosítótársaságoktól és a megkötött utasbiztosításoktól függ.
A késéssel, törléssel kapcsolatos extra költséget viszont megtérítenek (például ha a gép nem a tervezett, hanem egy másik repülőtéren száll le) megtérítik a biztosítók. A legtöbb esetben ezeket számlákkal kell igazolni. Ennek van egy limitje biztosításonként, általában 10 ezertől 50-60 ezer forintig terjed az utasonként visszaigényelhető összeg.
Olyan tételek jöhetnek szóba, mint az étel, ital, reptéri transzfer , taxi költsége, de mindenképpen kérjünk ezekről számlát. Ugyancsak számla ellenében fizeti ki a biztosító a poggyászkésé vagy elvesztés miatti károkat.
Ahogy szaporodnak az ilyen jellegű problémák érdemes olyan biztosítást kötni, amely a repüléssel kapcsolatos problémákra, károkra nagyobb védelmet nyújt.