Megállapodás Dunaújváros MJV és a DVG Zrt. között 610 millióról

2024.08.02. 07:00

Saját cégével szerződött az önkormányzat a lejárt számlák rendezésére

Ahogy már hírt adtunk róla, a Veszprémi Törvényszék megsemmisítette Dunaújváros MJV Önkormányzata és a K&H Faktor Zrt. között a faktor szolgáltatás megkötéséről szóló 504/2023. (IX.21.) számú határozatát, ennek értelmében a legutóbbi közgyűlés (2024.07.18.) úgy döntött, hogy meg kell szüntetni a velük kötött 1,8 milliárd forintos szerződést.

Várkonyi Zsolt

Fotó: Szabóné Zsedrovits Enikő

Ugyanezen a közgyűlésen úgy határoztak, hogy Dunaújváros MJV Önkormányzata több, mint 610 millió forint erejéig megállapodást köt az adósságrendezési eljárás alapjául szolgáló fizetési kötelezettségek – a lejárt, lejáró számlák – rendezésére saját cégével, a 100 százalékban tulajdonában lévő DVG Zrt.-vel.

Faktoring nem, halasztott fizetés igen

A megállapodásról szóló előterjesztés szerint a faktoring szolgáltatásra vonatkozó megállapodás megkötésének eredeti célja az volt, hogy - az önkormányzat és a szállítók, esetlegesen a DVG Zrt. között írásbeli kötelezettségvállalás (szerződés, megrendelés stb.) alapján az önkormányzatot terhelő fizetési kötelezettségek teljesítésére biztosítson megoldást, segítse a szállítók esetleges harmadik személlyel szemben fennálló fizetési kötelezettségeinek teljesítését.

Az önkormányzatnak a DVG Zrt. felé szállítói számlák alapján fennálló fizetési kötelezettsége 610.819. 856 Ft. A nem rendezett számlák között találhatók olyanok, amelyeket az önkormányzat az esedékességet követő 60 napon belül nem vitatott és nem egyenlített ki.

Lejárt számlák összege 610 millió forint

A lejárt számlák végösszegét, több mint 610 millió forintot az önkormányzat – az előterjesztett megállapodás alapján - 2024. december 31-ig fizeti meg a DVG Zrt.-nek.

A megállapodás 176 számla fizetési határidejének módosításáról dönt, amelyek - többek között - az alábbi szolgáltatások ellenértékét tartalmazzák:

- Partvédelmi rendszer üzemeltetése: 63 millió forint.

- Uszoda üzemeltetése: 74 millió forint

- Élményfürdő üzemeltetése: 63 millió forint

- Kisposták üzemeltetése: 10 millió forint

- Sport-és szabadidő helyszínek üzemeltetése: 35 millió forint

- Kemping, szabadstrand, Remix üzemeltetése: 16 millió forint

- Hó-és síkosságmentesítés: 110 millió forint

- Út-és járda karbantartás, közúti tartozékok karbantartása: 86 millió forint

- Felújítási és beruházási munkák: 65 millió forint

- Tárgyi eszköz vásárlás: 59 millió forint

- Egyéb szolgáltatások: 21 millió forint.

DHE_4974
Fotó: Szabóné Zsedrovits Enikő

Adósságrendezési eljárás nem szükséges

Az előterjesztő szerint: „Adósságrendezési eljárás kezdeményezése az önkormányzat részéről akkor lenne szükséges, ha fizetési kötelezettségeinek rendezése más módon, jelen esetben határozattal nem lenne megoldható. Önkormányzatunk esetében azonban ez a helyzet nem áll fenn, hiszen a szállítói számlák rendezésére a költségvetési rendelet tartalmaz előirányzatot, a fedezet a bevételi oldalon – legalábbis az előterjesztésben megfogalmazott javaslat szerint - rendelkezésre állt. A DVG Zrt. mostanra lejárt számláinak rendezése a közigazgatási per időtartama alatt nem történt meg (és váltak ezért a számlák lejárttá), hiszen az önkormányzatnak meg kellett várnia a perben – a Veszprémi Törvényszék által - meghozott ítéletet. Amennyiben a per időtartama alatt rendezi e szállítói számlákat, az önkormányzat pernyertessége esetén a faktorálás lehetőségét veszítette volna el az önkormányzat a lejárt szállítói számlák tekintetében.”

Felmerülő kérdések

Az önkormányzat és DVG közötti Megállapodás megkötésével kapcsolatban az alábbi kérdések merülnek fel:

- Amennyiben a költségvetési rendelet tartalmazza a fenti számlák rendezésére szolgáló előirányzatot és a bevételi oldalon is rendelkezésre állt a fedezet, mi az oka annak, hogy az önkormányzat nem rendezi határidőben a DVG Zrt. felé fennálló szállítói tartozását?

- A DVG Zrt. rendelkezik-e annyi szabad pénzeszközzel, hogy a Megállapodás miatt létrejövő bevételkiesést kompenzálni tudja, vagy kénytelen hitel felvételével biztosítani a működéséhez szükséges forrást?

- Hitel felvétele esetén milyen nagyságrendű hitelkamat fizetésére kényszerül a DVG Zrt?

- A Megállapodás miatti esetleges többletköltséget (pl. hitelkamat) megfizeti-e az önkormányzat a DVG Zrt.-nek, vagy a társaság kénytelen lesz azt a szolgáltatási díjaiban érvényesíteni? 

Mi az önkormányzati adósságrendezési eljárás?

A helyi önkormányzatok adósságrendezési eljárásáról szóló 1996. évi XXV. törvényen alapuló adósságrendezési eljárás célja, hogy szabályozza a helyi önkormányzatok fizetőképességének helyreállítását. Az eljárásra a helyi önkormányzat székhelye szerinti törvényszék kizárólagosan illetékes.

Ha az adósságrendezési eljárás megindítását a hitelező kezdeményezi, kérelmében meg kell jelölnie a helyi önkormányzat tartozásának jogcímét és a lejárat (esedékesség) időpontját. A kérelemben foglaltak bizonyításához szükséges iratokat csatolnia kell.

Ha az illetékes törvényszék megállapítja, hogy az adósságrendezési eljárás kezdeményezésének bármelyik feltétele fennáll, elrendeli az adósságrendezés megindítását és pénzügyi gondnokot jelöl ki. A pénzügyi gondnok az adósságrendezés megindításának időpontjától kezdődően figyelemmel kíséri a helyi önkormányzat gazdálkodását, a jogszabályokban kötelezően előírt feladatainak és hatáskörének ellátását. A képviselő-testületi ülésre készült költségvetést érintő előterjesztésekhez a pénzügyi gondnok véleményét csatolni kell. Kötelezettségvállalások és kifizetések csak az ő ellenjegyzésével teljesíthetők. A pénzügyi gondnok feladatait, jogait és kötelezettségeit az 1996. évi XXV. tv. rendelkezései részletesen meghatározzák.

(A teljes keretes anyag a birosag.hu-n olvasható)

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában