2024.10.24. 19:55
Koncert erős gesztusokkal, bejelentéssel
Nemzeti ünnepünk napjára esett Kiss Péter harmonikaművész hangversenye Baracs Apátszálláson, a Magyarok Nagyasszonya-templomban. A koncert az előzetes szerint a „Klasszikusok a világ körül” sorozatba illeszkedett, amelyben az ifjú művész két társával ad zenei ízelítőt a világ különböző pontjairól. Most azonban Dénes Dorottya betegsége miatt csak Szigeti Bence gitárossal alkotott duójuk játékát élvezhette a közönség. A szokásos magas színvonalú élmény mellé jutott két nemes gesztus és egy bejelentés is.
Klasszikusok a világ körül koncert Kiss Péterrel és Szigeti Bencével
Fotó: Szabóné Zsedrovits Enikő
Kiss Péter időről időre visszatér szülőfalujába, Baracsra, hogy fellépéseivel visszaadjon valamit abból, amit a településtől kapott. Idén az egyik ilyen alkalom éppen október 23-ára, nemzeti ünnepünkre esett. Bár a „Klasszikusok a világ körül” sorozat már megfordult júniusban Dunaújvárosban az evangélikus templomban és Rácalmáson a Szent István király templomban is – utóbbi különösen jól sikerült és látványos sikert aratott –, nem fért kétség ahhoz, hogy Baracson is megtölti a közönség a Magyarok Nagyasszonya-templom padsorait. Ez fontos is volt, ugyanis a Firenzében tanuló mesterszakos művész ismét a templom javára ajánlotta fel a koncert bevételét.
A koncert koncepciója az, hogy a közönséget különböző országokba, például Németországba, Spanyolországba, Brazíliába repítsék a zene segítségével. A hangversenyt erős kezdéssel, Astor Piazzolla: Zita című szerzeményével indították a Rákász Gergely Alapítvány mentorprogramjának ifjú tehetségei, Kiss Péter harmonikaművész és Szigeti Bence gitárművész kezdésként Argentínába kalauzolva a közönséget. Nem csoda hát, hogy már ekkor kitörő tetszésnyilvánítással értékelte teljesítményüket a publikum. A folytatásban Franciaország felé fordították a képzeletbeli kormányt Camille Saint-Saëns: Az állatok farsangja című művének egy tételével. Annak az állatnak a dalával, amely életében csak egyszer énekel, akkor viszont a legszebben, a hattyúéval. Miután Kiss Péter Olaszországban tanul, nem csoda, hogy ez az úticél is szerepelt a programban, Girolamo Frescobaldi: Quattro Correnti - 3. és 4. tételével ráadásul az időben is visszakalauzolták a közönséget vagy ötszáz esztendővel, egyenesen az itáliai reneszánsz hangulatába. Kiss Péter szólóprodukciójával folytatódott a koncert, mégpedig a harmonikások kedvelt szerzője, Astor Piazzola egy olyan darabjával, amit csak nagyon ritkán játszanak. Ennek a tangónak, az El Penultimo-nak már az előkerülése is csodaszámba ment annak idején. Az energikus, mesteri előadást hosszú vastapssal hálálta meg a közönség. A zeneirodalom egyik, ha nem a legromantikusabb művével, egy megzenésített lírai dallal, Franz Schubert: Szerenádjával Németországba utaztatták képzeletben közönségüket.
A következő megálló melegebb éghajlaton, Paraguayban, egy mediterrán katedrálisban volt, amire nagy szükség is volt a hideg templomban. Az idegenvezető ezúttal Augustin Barrios Mangoré volt, akit cirka háromszáz évvel ezelőtt annyira lenyűgözött a grandiózus katedrális, hogy írt róla egy háromtételes művet La Catedral címmel, amelynek első két tétele a templom hangulatát festi le a zene eszközeivel, míg az utolsó az utca forgatagával rántja vissza a hallgatót az emelkedett állapotból a rögvalóba. Szigeti Bence tehetsége, felkészültsége, virtuozitása ebben a darabban mutatkozott meg csak igazán, amit a közönség kellőképpen értékelt is. John Williams: Schindler listája című művével Amerikába ugrottak át. A fajsúlyos darabot már azért sem könnyű játszani, mert a holokausztról szól - ebben az évben van a magyar holokauszt 80. évfordulója –, de Kiss Péter számára az is nehezítette az előadást, hogy ezt a darabot Mukli István hegedűművész személyéhez kötötte, akivel együtt játszott a tavalyi karácsonyi műsorban is Baracson. Miután Mukli István már egy hónapja nincs köztünk, ezt az előadást neki ajánlotta a fiatal zenész. Nem sok csodálkozni való van azon, hogy a csodás előadás végén, az utolsó hangok után felnéző fiatal művész szemében könnycseppek tűntek fel. A közönség is érezte és értékelte a pillanat fontosságát, nehezen akart szűnni a tetszésnyilvánítás. A műsor végén az úti cél Uruguay volt. Maximo Diego Pujol: Nubes de Buenos Aires című szerzeménye egy jellegzetes, hatalmas dobokkal kísért candombe táncot igyekezett beemelni darabjába. Az előadást igencsak zajos siker kísérte.
A hangverseny végén, a ráadások előtt - forgatókönyvön kívül - Várai Róbert Baracs polgármestere lépett a közönség elé, hogy egy csokorral köszöntse Hortyi Lászlóné Kati nénit, a templom sekrestyését, a plébánia egyházközségi karitászvezetőjét, a Széchenyi Zsigmond Általános Iskola ikonikus személyét, oszlopos tagját 75. születésnapján. A következő darabot, Astor Piazzolla: Libertango-ját az ő tiszteletére, neki játszotta a két fiatal muzsikus. A közönség azonban még ezután sem akarta elengedni őket, így újabb ráadásként Dmitri Shostakovich: Waltz II a No. 2-es Jazz Szvitje zárta a műsort, amely előtt Kiss Péter egy bejelentéssel élt. Minden évben a Baracsi faluházban tartja karácsonyi koncertjét, amelyre rendszerint vendégeket is hív. Ebben az évben eltér a megszokottaktól, ugyanis a karácsonyi műsor helyszíne a Bartók Kamaraszínház és Művészetek Háza Böröcz György stúdióterme lesz december 8-án, ahová Firenzéből hívta meg olasz barátait. Aki hallani szeretné a jazz, swing és világzenei összeállítást a Kissrentacar Autókölcsönzőnél juthat belépőhöz, vagy a +36 20 350 8888-as telefonszámon, esetleg a [email protected] e-mail címen foglalhat helyet rá.