Hírek

2009.09.28. 02:29

Más út nem létezik számukra

Hiba volt, hogy nem figyeltem jobban Bencére akkor, amikor megismertem, július végén. Talán másfél órát töltöttünk együtt és rajta kívül még két sérült gyermek volt velünk a faluházban. Megoszlott a figyelmem, Bencében csak egy kerekesszékes, kezével hadonászó srácot láttam - mentegetem magam. Ha akkor a szemébe néztem volna, minden másként alakul.

Körmendi Erzsébet

Ellátogattunk a napokban Meleg Bencéhez, hogy jobban megismerjük a fiút, bepillantsunk abba a különös világba, amitől az egészséges gyermekek elhatárolják magukat. Pedig érdemes - ha néhány órára is - részévé válni a Meleg család szeretettel teli világának. Zsuzsa, Bence édesanyja féltő gonddal és szeretettel veszi körül a kamasz kori huncutságoktól sem visszariadó fiát.

- Az akaratlagos mozgás és a beszéd hiányában mutatkozik meg nála a sérülés, azért nincs még a kortársai szintjén, mert nem tud fogni, járni, beszélni, egyedül odamenni a virághoz és megszagolni. Ezek az ismeretei, benyomásai sajnos hiányoznak. Viszont kiváló a logikai érzéke és kifejezetten magas az intelligenciája - magyarázza az édesanya.

A szülők harcolnak gyermekük fejlesztéséért. Egyik szakembert a másik után keresték fel, jártak a tanulási képességeket vizsgáló intézetnél, majd a Bliss Alapítványnál, ahova az Országos Mozgásvizsgáló Intézet irányította őket. A Pető-intézet is fontos állomáshely volt, majd Mezőfalván rátaláltak arra az intézményre, amelyről ódákat zengenek. Bence tavaly ősz óta a mezőfalvi Petőfi Sándor Általános Iskola magántanulója, az iskola keretein belül működő pedagógiai szakszolgálat jóvoltából része van abban a speciális törődésben, fejlesztésben, amit a betegsége megkíván. Nem kezelik csodabogárként az iskolában - a 2.b osztály tanulója.

Az osztályterembe csütörtökön kísérte be először Füredi Zsuzsanna tanító, gyógypedagógus, aki idén ősz óta foglalkozik Bencével. Felejthetetlen pillanatoknak lehettünk részesei... A nagy találkozásnak komoly előzményei voltak, fel kellett készíteni rá a fiút és az osztály tanulóit is. A gyerekek rajzokkal készültek, verset írtak, és megmutatták a fiúnak, hogy mit tudnak: felmondták az ABC-t, a nevének betűivel pedig szavakat soroltak. Bence ujjongott. Az ölében lévő ábrák közül kiválasztott egyet, nagyon igyekezett rábökni a fejpálcájával... Látjátok, neki nem is olyan könnyű azt mondani, hogy Helló! . Az osztálytársai köré sereglettek, hogy jobban lássák mit mutat a tábláján, és a fiúk kezet is fogtak vele...

Páratlan az a természetesség, ahogyan az ép gyerekek befogadják sérült társukat, aki ilyen módon tagja lehet az osztályközösségnek. Ezt jelenti az integráció, amely példaértékűen működik a mezőfalvi Petőfiben.

- Az iskolánk méltán büszke arra, hogy magasan képzett, sok diplomás pedagógusokkal, terapeutákkal rendelkezik - mondja Ollmann Judit tanító, gyógypedagógus, a szakszolgálat működéséért felelős igazgatóhelyettes. - Folyamatosan kerestük a lehetőséget arra, hogy a kollégák szaktudását, másod vagy harmad diplomáját maximálisan kihasználhassuk, illetve felhasználhassuk a különleges gondoskodásra szoruló gyerek ellátására. A jogszabályok lehetővé teszik a megfelelő tárgyi és személyi feltételekkel rendelkező intézmények számára az egységes pedagógiai szakszolgálat létrehozását. A számtalan lehetőség közül kiinduló pontként mi azokat választottuk, amelyekkel a már intézményünkben lévő gyerekek habilitációját, rehabilitációját segíthettük. A logopédia is bekerült az ellátott feladatok közé, és ismerve a térség viszonyait, szerettük volna, ha a korai fejlesztést igénylő kisgyermekek is Budapestnél, Fehérvárnál közelebb megtalálják a számukra nélkülözhetetlen szolgáltatásokat. Már a gyógytestnevelés kistérségi kiterjesztésén dolgozunk, a környék szakembereivel, döntéshozóival. A fenntartó önkormányzat pozitív hozzáállásának köszönhető, hogy tavaly egyetlen nyár alatt kialakították a szakszolgálat négy új termét az udvar felőli épületszárnyban, ahol a speciális foglalkozások zajlanak. Az intézményfenntartó társulás jóvoltából a hantosiak és daruszentmiklósiak is élvezhetik a szakszolgálat előnyeit, illetve a székesfehérvári tanulási képességet vizsgáló szakértői bizottság javaslatára kerülnek be a kistérség, a megye gyermekei a korai fejlesztés, vagy a fejlesztő felkészítés ellátási formájába.

- Meleg Bencének az országos mozgásvizsgáló szakértői bizottság jelölte ki az iskolánkat, miután a szülő mezőfalvi lakóktól hallott arról, hogy nálunk évek óta zajlik egy tudatosan felépített és magas színvonalon megvalósuló integrációs folyamat - teszi hozzá Ollmann Judit. -Egyetlen gyermek esetében sem volt kérdés a szülők és a gyerekek részéről, hogy befogadó-e a közösség. Felkészült és elhivatott csapat foglalkozik a speciális képzést igénylőkkel. Ma már nem lepődünk meg azon, ha egy hallássérült kisfiú velünk együtt ül az osztályban, vagy a tanulásban akadályozott gyermeknek a János vitézt kell feldolgoznia az osztálytársaival együtt.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!