2013.02.12. 19:07
Ahol minden hallgató számít
Dunaújváros - Idei költségvetési ellátmányát meghaladó összeget, mintegy 880 millió forint nyert tavaly a Dunaújvárosi Főiskola pályázati forrásból: oktatás- és kutatásfejlesztésre. Dr. András István rektor szerint idén is egyensúlyra törekednek.
- Rendhagyó diplomaátadó ünnepséget rendeztek az elmúlt hét végén...
- Valóban először fordult elő, hogy nem csak a diplomákat, hanem a főiskolai tanulmányok lezárását igazoló tanúsítványokat is ezen az ünnepségen adtuk át. Ezzel is szeretnénk kifejezésre juttatni azt a szemléletváltást, ami mára jelmondatunkká vált: Minden hallgató számít! Ezek a végzősök ugyanúgy részei voltak a főiskolának, az itt folyó munkának itt töltött éveik alatt, ahogyan a diplomások, akiktől csupán egy nyelvvizsga választja el őket. Miért vonnánk meg tőlük ezt a gesztust?
A hallgatói csereprogramnak (Erasmus) és az ajánlott képzéseknek is köszönhetően egyre több külföldi diák szerez diplomát a dunaújvárosi főiskolán (Fotó: Vohlmann György)
- A nyilvánosságra került adatok szerint viszont Önöktől jelentős összeget vont meg a fenntartó, vagyis az állam. Okozhat-e ez problémát a jövő tervezésénél?
- Többlépcsős szervezetfejlesztési és -korszerűsítési programot zártunk le tavaly, amelynek eredményeként az adott keretek között is működni tudunk, sőt fejlesztésekre is gondolhatunk egy markánsabb állami költségvetési szerepvállalás mellett. Tavaly mintegy 880 millió forintot nyertünk pályázatokon különböző kutatási projektekre. Ezek között volt anyagtudományi, vörösiszap-újrahasznosítási és űripari kutatási pályázat, de jelentős összeget nyertünk idegennyelvi továbbképzésre is. Az ma már az állami fenntartású intézmények zöménél, különösen egy főiskolánál természetes, hogy bevételeik felét jelenti a költségvetési forrás, a másik felét meg kell keresniük.
András István rektor (Fotó: Vohlmann György)
- Kérdés, hogy az adott gazdasági környezetben meg tudják-e keresni a piacon?
- Azon vagyunk, bár szinte minden területen komoly versenytársakkal kell megküzdenünk. Amit velük szemben fel tudunk vonultatni, az a szellemi háttér, ami az alkalmazott tudományok művelése, oktatása terén nélkülözhetetlen. Ennek köszönhetően van nálunk - az egész Dunántúlon egyedül! - gépészmérnök mesterképzés. De egy műszaki tanárnak, karbantartó mérnöknek vagy élettartam menedzsernek sem kell ma már a fővárosba utazgatnia, ha mesterfokozatot akar.
- Mennyire vevő a főiskola szellemi potenciáljára a környék ipari háttere?
- Mivel mindenben igyekszünk az igényeik elébe menni, elmondhatom, mára egyre több és fajsúlyosabb közös munkánk van. A Hankookkal a kezdetek óta jó a kapcsolat, éppen ma (kedden - a szerk.) tárgyaltunk újabb együttműködési lehetőségekről. Több közös projekt lehetőségét vetettük fel a vasmű vezérigazgatójával folytatott megbeszélésen is, amelyek az együttműködés új lehetőségeit jelentik. De ezeken kívül is számos vállalkozással állunk kapcsolatban, akik itt végzett szakembereik révén, vagy a közös munka során már gyűjthettek jó tapasztalatokat.
Tantermek és laboratóriumok
A Bolgnai rendszernek köszönhetően - hangsúlyozta András István - az akreditált alapképzésekben ma gyakorlatilag minden európai országban azonos értékű diplomát kapnak a végzettek. A helyi főiskolán mindezek mellett nagy hangsúlyt fektetnek a gyakorlatorientált képzésre, amelyhez elengedhetetlen a szellemi és infrastrukturális háttér. A szellemi háttér adott, a főiskola oktatóinak több mint fele szerzett valamilyen tudományos fokozatot, s mára kialakult az infrastrukturális feltételrendszer is: 39 tanterem mellett 57 laboratórium korszerű berendezéseivel szolgálja a képzést és kutatást.