A vitorlázás a partról nézve elegáns sport – elérhető ez a vizes, szeles álomvilág

2019.05.26. 07:00

Ülnek egy hajóban, s a tanultak alapján döntéseket kell hozniuk

Akaratomon kívül egy korhatár nélküli vitorlástanfolyamon vettem részt. Avatott tanárom volt hozzá, aki finoman adagolta az információkat és a kérdéseimet is jól viselte. Kendőzetlen válaszokat adott rá. Vigyázzanak, az írás végére önök is egy élvezetes csapdába kerülhetnek!

Balogh Tamás

Tihany, 2013. július 25. Soponyai Géza hajóépítő és csapata a 45. Kékszalag Nagydíj Balaton-kerülő vitorlásversenyen 2013. július 25-én. MTI Fotó: Turcsi Gábor

Kérem, ne kérdezzék tőlem, hogy miként maradtam a Balatontól minimum 80 km-re, a poros száraz földön, dacára annak, hogy dr. Ugron Gáspár Gábor, a Balatoni Jacht Club elnöke elhivatottan és hitelesen kápráztatott el az ő varázslatos világukkal. Nem tudnék számot adni róla, pedig első hallásra megbabonázott vele. A történeteit olyan sikerrel eleveníti meg, hogy az ember szétvetett lábakkal kapaszkodik a kávéscsészéjébe, hogy simán vehessük a következő képzeletbeli, süvöltő szeles, bőrig ázós fordulót. Magyarázkodás helyett elmesélem a tőle hallottakat.

Félve kérdezem, hogy kié a vitorlázás ma, Magyarországon?

– Azt gondolom, hogy a vitorlássport mindenkié, hiszen a legegyszerűbb és legolcsóbb vitorlás kishajóktól, a sok száz milliós luxusjachtokig, bármelyik kategóriában, bármilyen anyagi vagy társadalmi helyzetben lévő ember tudja gyakorolni ezt a csodálatos tevékenységet.

Ez nyilvánvalóan mindig drágább sport lesz, mint a futás, hiszen azt akár egy sportcipőben és a hozzávaló pólóban is megtehetjük. Itt viszont kell egy eszköz, ami a pár százezer forinttól fölfelé bármennyibe is kerülhet. Természetesen ezt karban is kell tartani, ami költségekkel jár.

– Ezzel együtt azt gondoljuk, hogy semmivel sem drágább hobbi, mint egy személygépkocsi tartása. Másfél, kétmillió forintért már csodálatos, hat-nyolc-tíz méteres vitorlásokat lehet venni a Balatonon, amikkel fantasztikusan jókat lehet hobbiból vitorlázni.

Jogosítvány kell a vitorlázáshoz?

– A vitorlázás a vízi közlekedés rendje alá tartozó tevékenység, amit csakis a közlekedési hatóság által kiadott engedély megszerzése után végezhetünk. Itt is megvannak a közúti közlekedési helyzethez hasonló szabályok. A vitorlások mérete szerint változnak a vezetésükhöz szükséges vizsgafeltételek. A kicsikhez nem szükségesek a „jogosítványok”, de a szabályok ismerete, a gyakorlat megszerzése itt is elengedhetetlen, mert a szárazföldihez hasonlóan ez is egy veszélyes üzem. Ismerni kell a víz, a technológia és a természeti erők egyensúlyát, mert ennek hiányában bajba kerülhetünk.

A vitorlássportban az a jó, nem kell mindenkinek élversenyzőnek lennie

A partról nézve ez egy nagyon elegánsnak tűnő tevékenység, ami egy kemény sport is lehet?

– Maximálisan. Ez egy, az olimpián is nyolc kategóriával szereplő élsport. Mellette találjuk a szörföt és a kite-t is, mint a széllel hajtott vízi sporteszközöket is.

Mikor kezdődhet a tanulás?

– Ma egy nyolc-tíz éves gyermek, ha valamennyi vízbiztossággal rendelkezik, már el tudja kezdeni a vitorlázást. A kezdő vitorlástáborokban öt-nyolc nap alatt meg lehet szerezni egy nagyon jó alapjártasságot. Egy biztos: a jelentkező a víz, a technikai eszközök és a sportág szeretetét ennyi idő alatt meg fogja találni magának. Akinek jó mozgása van (hiszen egy nagyon különleges mozgásrendszert alkalmaznak a vitorlázók), és akik jól viselik ezt a vizes közeget, azokat a tehetségesnek tűnő gyerekeket, a sportklubok jellemzően vissza szokták hívni egy gyakorló vagy haladó csoportba. Egy-két éven belül már aktív, utánpótláskorú versenyzővé válnak.

Dr. Ugron Gáspár Gábor, a Balatoni Jacht Club elnöke, a vitorlássport elhivatott képviselője Fotó: Balogh Tamás/Dunaújvárosi Hírlap

Mekkora anyagi teher ez a családnak?

– Ezt más sportágakkal kell összehasonlítani. Egy gyermek esetében heti kétnapos, hét végi edzésről van szó. A kiskorúak vízen való folyamatos tréningjénél egy főállású vagy az adott napra kibérelt edző nyolc-tíz főnél többre nem tud koncentrálni. Az edző alatt van egy közel nyolcmillió forintos motorcsónak, ami azért ilyen komoly eszköz, mert a mentés céljait is ki kell szolgálnia, amibe mellesleg némi üzemanyagot is kell tölteni. Mellette áll egy közel kétmillió forint értékű vitorlás hajó a gyakorlás céljára. Azt mondhatom, hogy tanulónként és havonta, ez a heti két napos edzés, körülbelül harmincezer forintba kerül. Szombat reggeltől vasárnap estig ott vannak a telepen, foglalkoznak velük és vigyáznak rájuk. Elméleti és a gyakorlati képzések váltják egymást, amit természetesen kiegészít a reggeli, ebéd, vacsora is. Órára lebontva, nem költségesebb ez a program, mint mondjuk a futball.

– A gyermekek képzését követően hogyan tovább?

– Amikor egy gyermek szerencsés esetben eljut egy olyan szintre, hogy tizenhárom-tizennégy éves korára már a magyar válogatott keretébe kerül, és világranglistás versenyekre kezd el járni, az már egy másik nagyságrendű költséget jelent. Ott már havonta kell külföldre menni, és a tárgyi eszközöket is Európa-szerte kell utaztatni. Ők tartoznak a kisebb csoportba. Ez egy nagyon szűk sportolói réteg jutalma.

Milyen személyiséget követel meg a vitorlássport?

– Jó döntési képességet igényel a gyerektől, ami idővel meg is erősödik benne. Kezdetben egyedül ülnek egy hajóban, és a megtanultakat alkalmazva maguknak kell a helyes döntéseket meghozniuk. Hamar felnőnek a feladatokhoz, és sikeresen alkalmazzák az ismereteiket. Megtanulják a széllel szembeni vitorlázás módját, a víz áramlásának figyelembe vételét, a hullámzás fajtáit, a bóják kikerülésének szabályait, a taktikai elemeket, és nagyon ügyesek lesznek. Minden vitorlázó egy irányító középpályás focista!

Ekkora élvezetet jelent az ön tevékenysége, mert sokat elárul róla a rezdüléseivel...

– Egy ember, akkor lesz nagyon jó vitorlázó, ha sok időt tölt el a vízen, ami valóban nagy élvezet. A klubvezetőnek nyilván nagyon nagy élmény, ha a vitorlázás mellett a közösségszervezésben is ki tudja fejteni az energiáját. Ezeket jellemzően társadalmi munkában szervezzük. Nagyon kevesen tehetik meg, hogy főállásban alkalmazzanak embereket a különböző feladatokra. Nyilván nagyon nagy élmény, amikor egy klub szervezésébe kezdve azt látja az ember, hogy évről évre fejlődik, gyarapodik. Nő a gyerekek száma, és egyre nagyobb sikereket érünk el. Erre a gyermekek tehetsége, a szülők áldozatvállaló képessége mellett, talán a klub szervezése, a lobbi ereje is hatással van. A sikerekről jó beszélni. Az ellenkezőjéről kevésbé.

Mekkora a klub vonzáskörzete?

– A mi klubunk Alsóörsön működik. Az egész ország területéről jönnek hozzánk vitorlázni, de főleg abból a régióból és a székesfehérvári körzetből. Az ifjúsági korosztályunk többsége fővárosi. A versenyszerű vitorlázás legtöbbször a szülőről a gyermekre szálló tradíció. Akik az alapokról akarják elkezdeni, azokat pedig a táborainkban várjuk, hogy próbálják ki magukat! A mi klubunknak van egy olyan sajátossága is, hogy akit még nem találunk az élversenyzésre eléggé felkészültnek, azoknak is folyamatos foglalkozást biztosítunk. Ugyanis a vitorlássport azért is nagyszerű dolog, mert itt sem kell mindenkinek élversenyzőnek lenni, hobbiszinten is élvezetes ez a dolog.

A vitorlássport családi hagyomány és kötelezettség

Dr. Ugron Gáspár Gábor számára társadalmi elkötelezettsége és családi hagyományai okán is fontos küldetés a hazai vitorlázás fejlesztése. Dédnagyapja, dr. Ugron Gábor miniszter több egyéb tisztsége mellett a Királyi Magyar Yacht Club és a Magyar Vitorlás Yacht Szövetség elnöke, nagy hatású sportember volt.

A Balatoni Yacht Clubban betöltött vezető tisztsége mellett magánemberként hozta létre az Ugron Gábor emlékdíjat, amelyet a Kékszalag legeredményesebb egytestű hajólegénysége részére biztosít minden évben. Mellette Rutai Istvánnal közösen Tímár Péter emlékére Timu Emlékdíjat alapított, amelyet szintén évente, a legeredményesebb utánpótlásedző részére ajánlanak fel.

A vitorlássport mellett számos más társadalmi szerepet is vállal, ezek közül kiemelkedik a határon túli magyarság érdekében tevékenykedő Rákóczi Szövetségben végzett csaknem húszéves munkássága. 2010 óta Máltai Lovag. 2015-ben a gyermek- és ifjúságügy területén szakmai és emberi szempontból is kiemelkedő Szent Kristóf-díjban részesült.

Szakmai munkássága, amely az energetika területére irányul, szintén kimagasló. Az elmúlt több mint tíz évben számos vezetőpozíciót töltött be, a többi között az MVM-csoportnál, ahol a villamos energia piacnyitásában vállalt fontos szerepet, majd a megújuló energiatermelés, az innováció, az elektromobilitás területeit irányította, jelenleg a műszaki gyártási üzletág egyik leányvállalatának vezetője.

Az e-Mobi Elektromobilitás Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatójaként, továbbá az elektromobilitás mint új iparág hazai elterjesztését, ezen belül egyebek között az állami tulajdonú e-mobilitás infrastruktúrájának kialakítását célzó tevékenységek irányításában vállal szerepet.

vezető képünk archív

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!