2022.08.29. 11:30
A távhő számlák elszámolása a MEKH szerint
A DVG és DVCSH közötti távhő- és melegvíz elszámolás időpontjával és módjával kapcsolatos vitájával kapcsolatban, ami sok esetben hátrányosan érinti a fogyasztókat, állásfoglalást kértünk a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivataltól (MEKH).
Fotó: Laczkó Izabella/Dunaújvárosi Hírlap
Az elszámolás időpontjának tehát egységesen 2021. június 30-a volt (kellett volna lennie), míg az elszámolás módjával (tehát költségosztó, avagy légtér elszámolás) kapcsolatban az illetékes fogyasztóvédelmi hatóságnál lehet észrevételt tenni, olvasható az állásfoglalásban. Sokkal „beljebb” nem lettek a fogyasztók. A MEKH lapunk általi megkeresését és az erre kapott állásfoglalást is itt olvashatják.
A Dunaújvárosi Hírlap megkeresése:
„Az tény, hogy 2021--ben a MEKH a távfűtéssel kapcsolatos közszolgáltatói feladatok ellátására az önkormányzat cégét, a DVG Zrt.-t jelölte ki. Ebből kiindulva számlát is csak az bocsáthat ki, aki a szolgáltatást elvégzi.
- Első kérdésünk az elszámoló számlák kibocsátására vonatkozik, jelen esetben arra, hogy lakóközösségenként, lakóházanként más az éves elszámolások fordulópontja. A DVCSH-nak 2021. június 30-i hatállyal – egységesen - el kellett volna-e számolnia a fogyasztókkal, vagy meg lehetett várni az éves leolvasását a fogyasztásmérőknek. Ez esetben ki jogosult számla kibocsátásra?
- A DVG Zrt. (100 százalék önkorm. tulajdonú) az önkormányzat - 2021. július 1-től hatályos - rendeletével ellentétesen bocsát ki elszámoló számlákat. Kizárólag a légtértérfogatot figyelembe vevő elszámolási alapon készült számlákat bocsát ki, miközben az önkormányzati rendelet egyértelműen kimondja, hogy ahol van költségosztó, ott ez alapján kell a számlát kiállítani és nem a már említett fűtött légtérfogat alapján. Ezeket a leolvasott adatokat adott esetben el is juttatták a DVG Zrt-hez. A fent említettek következményei a fogyasztókat, lakókat érinti hátrányosan, hiszen a radiátorokra felszerelt költségosztó ellenére légköbméter alapú elszámolást küldött ki a DVG, ami azt az igazságtalan helyzetet teremti, hogy aki spórolt a fűtéssel, az most egy jóval magasabb díjról szóló számlát kapott, aki pedig bátrabban, gyakrabban fűtötte be a lakását, kevesebbet kell fizetnie, mint eddig, sőt, még vissza is kaphat.”
A MEKH Kommunikáció válasza:
„A MEKH határozata értelmében a DVCSH-nak 2021. június 30-i hatállyal - egységesen - el kellett számolnia a fogyasztókkal. A kibocsájtott számlák tartalmával kapcsolatos vitás kérdésekben a felhasználók az illetékes fogyasztóvédelmi hatóságnál tehetnek észrevételt.”
Ehhez nem tennénk most itt hozzá semmit, de az kétségtelen, hogy lapunknak a múlt héten nyilatkozó Dózsa Lakásszövetkezet ügyvezetőjével, Gebei Bálinttal érthetünk egyet, jelesül a feleknek, azaz az önkormányzatnak (ők a DVG 100 százalékos tulajdonosai), a szolgáltató cégeknek (DVG, DVCSH) és a fogyasztókat tömörítő és képviselő lakásszövetkezetek és lakóközösségek képviselőinek le kellene ülni egy asztalhoz, hogy a legfontosabb érdek, a fogyasztó érdeke ne sérülhessen.