2016.04.03. 17:15
A kis- és nagyplasztikák
Dunaújváros – A vas- és acél szoborpark létrejöttét és gyarapodását a városunkban rendezett alkotótelepi élettel együtt a média folyamatos érdeklődése kísérte.
A publikációk között kutatva, „A VAS/MŰ – A Dunaújvárosi Acélszobrász Alkotótelep négy évtizede” című kiállításhoz, amely a Kortárs Művészeti Intézetben látogatható, a feledés homályába került összefüggésekre is fény derül. Bognár Ferenc, a Városi Tanács elnökhelyettese és Kóré Sándor, a Dunaferr Dunai Vasmű személyzeti és oktatási igazgatója a Dunaújvárosi Acélszobrász Alkotótelep és Szimpozion (1974 – 1987) összesítő katalógusának előszavát jegyezte.
Részlet a szövegből: „A Dunaújvárosba látogató többnyire nem mulasztja el, hogy a magas löszparttól alátekintve ne vessen néhány pillantást a panorámára: a hajókat hordozó Dunára, a végtelenbe halványuló Alföld gazdag tájaira, az arborétum-gazdagságú növényzettel beültetett öbölparkra, melynek látványát csak fokozzák a tisztásain felállított acélszobrok. A szobrok színes, változatos, gyarapodó formái azt a művészetpártoló szándékunkat fejezik ki, melyet fiatal városunk és nagy kohászati üzemünk, a Dunaferr Dunai Vasmű nevében kínálunk a hazai és külföldi alkotóknak.
Szobornézőben a Vasmű tér melletti parkban felállított Martin Ferenc: Kalapácsok alkotásánál. Balról Kóré Sándor, Martin Ferenc Kossuth-díjas,Érdemes- és Kiváló Művész, valamint Galambos Margit látható Fotó: Archív
Az 1974 óta működő Dunaújvárosi Acélszobrász Alkotótelep és Szimpozion (tanácskozás) az alkotók körében töretlen népszerűséget mutat, melyből arra következtetünk, hogy fontos alkotói igényeket elégít ki. Alkalmat teremt az ősi anyag lehetőségeinek korszerű újragondolására. A műtermi méreteket és technikai lehetőségeket messze meghaladó léptékű művek létrehozása is lehetővé válik, hozzá jól képzett, lelkes szakemberek segítségével. Ezek azok a jellemzői művésztelepünknek, melyek révén messze a határainkon túlról is vonzást gyakorol azokra, akik művészi elképzeléseiket az acél felhasználásával igyekeznek megformálni. De vonzó az a légkör is, mely biztosítja az alkotás teljes kötetlenségét, a kísérletezés szabad lehetőségét is.
A művészi bíráló bizottság javaslatának megfelelően a legérdekesebb művek felállítást nyernek, majd megfelelő gondozásban részesülnek. Művésztelepünket – az alkotói lehetőségeken túl – alkalmasnak tekintjük arra, hogy különböző népek, nemzetek művészei megismerjék egymást, művészetük, emberi kapcsolataik révén közel kerüljenek egymáshoz. Ennek szellemében fogadjuk a külföldi résztvevőket, s építjük kapcsolatainkat különböző országok művészeti szövetségeivel. Szeretjük és magunkénak valljuk az alkotótelepet és az ott készült kis- és nagyplasztikákat, melyek – az itt megfordult művészeknek köszönhetően – hírünket vitték a világba, bizonyítva azt, hogy mire képes az ember, ha értelmes célját, fantáziáját szabadon kifejtheti, formába öntheti.” Kozmikus gondolatoktól az anyag szépségéig A Galambos Margit szerkesztette IX. Nemzetközi Dunaújvárosi Acélszobrász Alkotótelep és Szimpozion újság címoldalán Pálfalvi János írja: – Egy dologban közösek csak az acélszobrász alkotótelepen készült munkák: nem óhajtanak közvetlenül az „ábrázolás” eszközeivel élni, azaz „leképezni” egy felszíni „látott” valóságot. Sokkal inkább az elvontság különböző fokán olyan dolgokat sugallnak nekünk, melyek a művészet „múzeumi”, hagyományos módján közölhetetlenek lennének. Ezek a „közlések” is igen sokfélék és egy-egy művön belül is többrétegűek, az asztronómiai kozmikus gondolatoktól az anyag szépségeinek puszta felmutatásáig terjednek. Azt gondolnánk, hogy ez az elvontabb, áttételesebb közlési mód megközelíthetetlen marad azok számára, akik esztétikai ismeretek nélkül kerülnek vele kapcsolatba.
A művésztelep érdekes, sőt értékes tanulsága: a kivitelezésben résztvevők egy része ráérez, ráhangolódik arra a sajátos megközelítési-gondolkodási módra, mellyel e munkákat alkotóik létrehozzák. Szertefoszlik itt egy hamis, romantikus elképzelés a csodabogár, felhőkben járó művészről, helyette olyan munkatársakkal dolgoznak, akik számolnak, kalkulálnak, ütemeznek, s a szerszám sem esik ki a kezükből. Mégsem műszakiak pusztán, a racionalitáson túlmenően érdekes, különös megjegyzéseket tudnak tenni a testek pszichológiai hatásáról, a tömeg és a tér, a forma és a táj összefüggéseiről. Akik az alkotók és az alkotói folyamatok révén így közelebb kerülnek a mai művészethez, azok már nem tekintik az elkészült munkákat „érthetetlen”-nek, „kóklerség”-nek – fogalmazott az alkotótelep művészeti vezetője.
Ezen az 1989-es alkotótelepen jött létre, majd került a szoborparkba, illetve a város északi bejárójához Bakos Ildikó: A Hold, Galántai György: Jövőbejárat, Móder Rezső: Kozmosz, Joe Moran: Anya, Péter Ágnes: Közösség, Frits Vanen: Nyitott térben te adsz nekem nevet című alkotása. A Klein András Miklós neve alatt kiadott újságban a művészek köszönetet mondanak a Dunai Vasmű dolgozóinak a hathetes alkotómunkában való közreműködésért. Íme, a lista: Ráth István, Király László, Pozsgai Károlyné, , Hencz Lajos, Tóth Lajos, Deák József, Nagy Imre, Horváth László, Dugovics Mihály, Tisler Béla, Opposics János, Oroszi József, Somogyi László, Tóth József, Móker Ferenc, Márfi Lajos, Szabó László, Markovics László, Csonka Ferenc, Wolf József, Tóth József, Fekete Mihály, Miklós Lajos, Molnár Béla, Kiss István, Katona Ferenc, Kiss Mihály, Horváth Sándor, Fischer József, Nagy Miklós, Csikai Bertalan, Deák László, Kiss István Az alapítók nagyságának jelképe Galántai György a következőt nyilatkozta a „Jövőbejárat” című alkotásáról: – A 42-es talpméret tízszerese.
A talpajtóban az alapítók nagyságáról van szó. Annak idején valakik idekerültek és várost alapítottak. Ez az ő életüknek egy kitüntetett pontja volt. Ezek a rendkívüli pillanatok nagyon fontosak, mert az ember – vagy egy közösség – akkor dönti el, hogy valami újat fog csinálni. Ami ezután következik, az a kitüntetett pont következménye. A szobor a Duna- parton fog állni, egy lépcső végén, ahol az első emberek érkezhettek a leendő városba. Innen lehet felmenni a városba, vagy ezen keresztül lehet „kijönni” a természetbe. A lépcsőt talált tárgynak tekintem, és a szobor részévé tettem.
Az itteni embereknek az a múltjuk, amit most csinálnak maguknak. A művészet itt nem tud konvenciók rabjává válni – érvelt Galántai György 1989- ben. A kilencvenes évektől a művészekről szóló monográfiákban, tanulmányokban is hangsúlyt kapnak az itteni művésztelepi munkával kapcsolatos vonatkozások, új szempontokkal gazdagítva az egyes életművek megítélését – írta Sasvári Edit az 1996-ban a Dunatáj Kiadói Kft. gondozásában megjelent kiadványban, amely az alkotótelepek és tanácskozások történetét 1974- től 1993-ig dolgozta fel.