2012.10.11. 18:16
Eltékozolt előnyök - Chikán Attila előadása a DF-en
Dunaújváros - Az ország egyik legnevesebb gazdasági szakembere tartott előadást csütörtökön a főiskolán a Borovszky-emlékév keretében.
Dr. Chikán Attila, az első Orbán-kormány gazdasági minisztere helyzetértékelését és véleményét mindig is egyfajta zsinórmértéknek tekintette a hazai közgazdasági szakma és a sajtó. A neves szakember a Borovszky-emlékév keretében Magyarország logisztikai lehetőségeiről tartott előadást a főiskolán. Mint elmondta, korábbi Dunaferr-es szerepvállalása miatt is szívesen jár Dunaújvárosba. Legutóbb a Quimby koncertjén fordult meg a főiskolán.
Nem igazán nagy a fogadókészség - így jellemezte a logisztika hazai helyzetét csütörtök délutáni előadásában a szakma egyik hazai és nemzetközi szaktekintélye, dr. Chikán Attila, a Corvinus egyetem professzora, az első Orbán-kormány gazdasági minisztere.
Pedig, mint fogalmazott, az ország egyik gazdasági sikerágazata is lehetne, ha előállnánk egy hosszú távú feladatorientált stratégiával.
Chikán a Központi Statisztikai Hivatal adataira hivatkozva elmondta: 2011-ben a GDP közel hat százaléka a logisztikai tevékenységből eredt, miközben a mezőgazdaság egésze négy százalékban részesül a bruttó hazai termékből. A logisztika az ország versenyképességi mutatója szerint is magasan jól teljesít. Míg a nemzetközi logisztikai rangsorban a negyvenedik pozíciót foglaljuk el, addig a versenyképességi ranglétrán már csak a hatvanadik hely Magyarországé.
Bár az előadás kezdetén Chikán jelezte, hogy érdemben nem kíván foglalkozni a város és a vasmű jelenlegi helyzetével, ám többször is érzékeltette: egy jól felépített logisztikai stratégiával a város és a vasmű is számos új lehetőséghez juthatna. A lehetőségek terén a város is jól áll, hiszen mellettünk fut az M6-os, itt a Pentele-híd és az ország vasúti csomópontjai is elérhetőek, sőt a Duna által adott a vízi elérhetőség is.
A neves előadó rögzítette, hogy az előző kormányoknak is felvázolták a következő évtizedekre szóló Nemzeti Logisztikai Tervet, ám pozitív fogadtatást követően érdemi lépések nem történtek.
Újságírói kérdésre elhangzott: a Duna-hajózhatóság még mindig nem megoldott és a nemzetközi szinten már fellendülőben lévő vasúti szállítás is számos hiányossággal küzd. Chikán szerint az utóbbi évtizedekben nem született olyan átfogó vasúti koncepció, amely mutatná, hogy mit is kívánunk kezdeni a hazai személy és teherszállítással. Az ország helyzetéből és a már meglévő infrastrukturális lehetőségből adódó viszonylagos versenyelőnyünk a környező országokkal szemben egyre kopik. A versenytársak ugyanis tisztában vannak vele, hogy a logisztika a következő évtizedekben is fontos tényező lesz, bárhogy is alakul majd a világgazdaság fejlődése. Ideje hát kihasználni az ország helyzetéből is adódó még meglévő helyzeti előnyöket. Mindez pedig nyomatékosan értendő Dunaújvárosra is, amely régiók metszéspontjában fekszik. A professzor előadását követően Vaso Janicic, a vasmű logisztikai igazgatója ismertette a helyi vonatkozásokat.