2024.08.26. 11:26
Álláskeresés 2.0: Miért legyen profi LinkedIn profilod?
Az álláskeresésnek mindig is alapját jelentette a megfelelő szempontok szerint összeállított önéletrajz, melynek főbb elvárásait legutóbbi írásomban gyűjtöttem össze. Digitalizált világunkban azonban egyre inkább előtérbe kerülnek azok az online platformok is, amelyek lehetőséget biztosítanak a szakmai kapcsolódásokra és a munkaerőpiacon való hatékony jelenlétre. Ma ez egyik legfontosabb ilyen felület a LinkedIn, amely mára szinte elengedhetetlenné vált – főként szellemi munkakörökben –, a sikeres álláskereséshez.
Miért fontos egy jó LinkedIn profil?
A LinkedIn több mint 800 millió felhasználóval rendelkezik világszerte, közel 55 millió cég a regisztrált tagja és átlagosan 14 millió nyitott pozíció kerül meghirdetésre általa, vagyis hatalmas lehetőséget biztosít arra, hogy szakmai hálózatunkat bővítsük, és láthatóvá váljunk a munkaerőpiacon. Mivel a HR- és munkaerő-közvetítő szakemberek 97%-a használja a LinkedIn-t a toborzás során, ezért, ha jól állítjuk össze a profilunk, nagyobb eséllyel találnak ránk és kaphatunk megfelelő állásajánlatot. A statisztikák is igazolják, hogy az átfogó LinkedIn-profillal rendelkező jelölteket 71%-kal nagyobb eséllyel hívják be állásinterjúra, szóval érdemes erre valóban nagy hangsúlyt fektetnünk.
Kapcsolódj bátran, ez nem a Facebook!
A LinkedIn-en az a jó, hogy míg a többi népszerű közösségi oldalon illik ismerni egymást azzal, akit bejelölünk, itt ez egyáltalán nem elvárás, mivel nem a személyes ismeretség, hanem a közös szakmai érdeklődés / terület a hangsúlyos. Ha például egy adott cégnél pályázunk állásra, akkor bejelölhetjük azokat is, akik hasonló pozícióban dolgoznak ott vagy követhetjük olyan szakemberek profiljait is, akik a mi szakterületünkön osztanak meg értékes gondolatokat, friss információkat. Ez utóbbi kifejezetten ajánlott is, hisz így lehetünk naprakészek a legújabb trendekből, és egy-egy bejegyzés alatt értékes szakmai viták is ki szoktak alakulni, amikből szintén tanulni lehet. A saját hitelességünket is építhetjük azzal, hogy ha van hasznos gondolatunk egy poszthoz, akkor azt megosztjuk, mert minél gyakrabban fűzünk releváns meglátásokat egy-egy bejegyzéshez, annál inkább ismertebb lesz a nevünk az adott szakmai körben.
Ne legyél szerény, ha az eredményeidről van szó!
A LinkedIn arra is lehetőséget nyújt, hogy munkáinkat, projektjeinket, szakmai elismeréseinket és készségeinket átláthatóan, részletesen bemutassuk, ezért tegyük ezt meg bátran, hisz sosem lehet tudni, melyik fog ezek közül feltűnni egy toborzónál, és egy jó állásajánlatot hozni nekünk. Ha az előző munkáink kapcsán voltak olyan kollégáink, főnökeink, ügyfeleink, akik szívesen adnának rólunk ajánlót, a profilunk alatt ezt megtehetik, ezért hasznos ilyen kérésekkel is élnünk, amennyiben nyitottak rá.
Állásbörze otthonról
A LinkedIn álláskeresési funkciói révén kaphatunk az érdeklődési körünknek megfelelő ajánlatokat, de akár közvetlenül is jelentkezhetünk pozíciókra. Az automatikus értesítések és ajánlások segítségével így mindig naprakészen követhetjük a munkaerőpiac alakulását. Ha például használjuk az „Open to Work” keretet a profilképünknél, akkor még inkább felhívhatjuk mások figyelmét arra, hogy álláskeresésben vagyunk.
Akkor már „csak” a tökéletes profil van hátra…
Akár egy jó önéletrajznál, itt is fontos, hogy a profilunknál hiteles információkat adjunk meg, beleértve a szakmai tapasztalatokat, végzettséget, készségeket és referenciákat. Egy teljesen kitöltött profil 40%-kal nagyobb eséllyel jelenik meg a keresési találatok között, mint egy hiányos! Itt is elengedhetetlen a jól megválasztott, profi kép, aminél a szemből fotózott, elegánsabb viseletben lévő az ajánlott.
A fejléc képe lehetőséget ad arra, hogy még személyre szabottabbá tegyük a profilunkat, ám mindig tartsuk szem előtt, hogy ez a szakmai oldalunk, tehát inkább álljon itt egy személyes mottónk, egy területünkhöz kapcsolódó kép vagy egy letisztult színű háttér, mint egy családi/baráti fotó.
Az összefoglalód az előszoba hozzád!
Az „About/Rólam” rész egy rövid összefoglalót kíván adni a profilodra látogatóknak arról, ki is vagy te, mivel foglalkozol, mit érdemes tudni rólad szakmailag. Mivel a fotód után ez olvasható elsőként rólad, érdemes tömörnek és frappánsnak lenned. Egy hosszas, túl részletes szakmai bemutatkozó mások számára unalmas lehet, és azt is üzenheti rólad, hogy nem tudsz lényegre törő lenni, ezért érdemes 1-2 mondatnál nem hosszabban fogalmaznod. Ez az az előszoba, ahol a látogató eldönti: belép vagy kihátrál a profilodról.
A kulcsok nemcsak a zárakhoz kellenek!
A toborzók gyakran kulcsszavak alapján keresnek jelölteket, ezért próbáld meg úgy összeállítani a profilodat, hogy minél többször szerepeljenek benne a szakmaiságodat jól tükröző kifejezések, mint például a szakmád neve, tevékenységi körök, tapasztalatok.
Angol vs. magyar profil
Ha Magyarországon keresel munkát, és főként magyar nyelvű cégekkel szeretnél kapcsolatba lépni, illetve a kapcsolati hálód zöme magyarul beszél, és a szakmai tartalmak, amelyeket megosztasz, szintén magyar nyelvűek, akkor érdemes anyanyelvű profilt készítened. Ha viszont nemzetközi cégeknél szeretnél elhelyezkedni vagy külföldön keresel munkát, a hálózatodban is sok a külföldi kapcsolat, akkor az angol nyelv használata az ideális. Mivel a LinkedIn globális nyelve az angol, így szélesebb közönséget is érhetsz el.
Összegezve tehát a LinkedIn egy hatékony eszköztár az álláskereséshez és karrierépítéshez, amely egy professzionális profillal jelentősen növelheti esélyeidet a munkaerőpiacon, és segíthet abban, hogy a munkáltatók is rád találjanak. Ahhoz, hogy sikeres legyél az álláskeresésben, érdemes időt és energiát fektetni a profilod fejlesztésébe, és kihasználni a platform nyújtotta valamennyi lehetőséget.
Szerző: Dr. Maczó Edit – maczoedit.hu