Bővül az emlékpark

2024.06.13. 17:27

Új mozdony a Rácalmási Vasúttörténeti Parkban: Zetor a végső helyére került

A Rácalmási Vasúttörténeti Park egy különleges látványossággal bővült, amikor egy régi, legendás mozdony, a „Zetor” névre keresztelt M31-es sorozatszámú ünnepélyes keretek között megérkezett június 7-én a rácalmási vasútállomásra és június 13-án elfoglalta méltó helyét a parkban.

Török Tímea

Daruval beemelték a Zetor mozdonyt a rácalmási Vasút történeti parkba

Fotó: Szabóné Zsedrovits Enikő

A Zetor „művésznevű” tolatómozdonyt a Liberty Dunaújváros adományozta a rácalmási vasútállomáson kialakított vasúttörténeti parknak a helyi városvédő egyesület kezdeményezésére. A helyszínen a mozdony ünnepélyes fogadásán dr. Mészáros Lajos országgyűlési képviselő, dr. Móger Róbert a Liberty Dunaújváros HR és kormányzati kapcsolatokért felelős igazgatója, Német Miklósné Rácalmás város alpolgármestere és a helyi képviselő-testület tagjai, valamint Steiner Lajos a Rácalmási Városvédő és Szépítő Egyesület elnöke is jelen voltak.

A mozdony június 13-i beemelése kapcsán Tóth János Imre és Boros István mozdonyvezetők, Troppert Ferenc, a Dunagép Zrt. cégvezetője, valamint Gyöngyösi László, a park ötletgazdája osztották meg gondolataikat és élményeiket.

Nosztalgikus visszaemlékezés

Tóth János Imre, a „Zetor” egyik régi mozdonyvezetője, nosztalgikus emlékeket idézett fel a mozdonyról, amely hosszú évekig szolgált a Dunai Vasmű területén. 

Ez egy nagyon öreg mozdony, a '70-es években készült,

mesélte Tóth, miközben büszkén simogatta a régi gép oldalát. 

Bírták a nagy vonatokat, helytálltak, még ha nem is erre lettek kitalálva.

Fotó: Szabóné Zsedrovits Enikő

A Zetor becenevű 47 tonnás mozdony a MÁV által használt típusok közé tartozik, és annak idején jelentős szerepet játszott a nehéz ipari munkákban.

Sok éjszakán át dolgoztunk vele, nagy súlyokat mozgatva. Most, hogy itt vagyok, hogy elkísérjem utolsó útján, szinte újra fiatalnak érzem magam,

– mondta Tóth mosolyogva.

A különleges emelés mesterei

A mozdony parkba helyezése különleges logisztikai és technikai kihívások elé állította a szakembereket. Troppert Ferenc, a Dunagép Zrt. cégvezetője elárulta, hogy a mozdony beemelése nem volt egyszerű feladat. 

Olyan helyről kellett kivenni, és olyan távolságokat kellett emelnünk, hogy nagy daruval kellett kijönnünk,

– magyarázta Troppert. 

A mozdonyt általában két különböző daruval szokták mozgatni, de itt a villamosvezetékek ezt nem tették lehetővé. Speciális emelőgerendát kellett gyártatni, hogy ne sérüljön a mozdony szerkezete.

A műveletet négy ember végezte, akik szorosan együttműködtek, hogy a több tonnás mozdony biztonságban megérkezzen végleges helyére. 

Nem nehéz, hanem kifejezetten szép feladat volt,"

– zárta gondolatait Troppert.

Az álmodozó és megvalósító

Gyöngyösi László, a Rácalmási Vasúttörténeti Park megálmodója, szívügyének tekinti, hogy a park minden látogató számára emlékezetes élményt nyújtson. 

Minden gyerek életében van egy álom, ami vagy megvalósul, vagy nem,

– kezdte László. 

„Nekem az volt az álmom, hogy egy olyan emlékhely jöhessen létre, ahol a múlt vasúti dicsőségei életre kelnek.” A Zetor mozdony érkezése különleges pillanat volt számára. „Ez a mozdony szinte a Dunai Vasművel egyidős, és úgy gondoltam, hogy itt, Rácalmáson méltó emléket állíthatunk neki. Sokan segítettek az álom megvalósításában, köszönet érte a Rácalmási Városvédő és Szépítő Egyesületnek és a Liberty Dunaújvárosnak, és a Szepessy Gergő vezette műszaki gárdának. Ma, amikor azt hallottam, hogy méltó helyre került a mozdony, tudtam, hogy sikerült valami különlegeset alkotni.”

Az utolsó út kísérője

Boros István, az a mozdonyvezető, aki a Zetor utolsó útján navigálta a mozdonyt a parkhoz, szintén meghatottan beszélt az eseményről. "Ez egy magyar gyártmányú tolatómozdony, elég sikeres típus," mondta Boros. 

Nagyon sok mindent el tud vinni, és bár most már nyugdíjba vonul, itt új életet kezd.

A Zetor érkezése nemcsak a múlt dicsőségének állít emléket, hanem inspirációt nyújt a jövő generációinak is, akik a parkban felfedezhetik a vasút történetét és annak jelentőségét.

Az összetartás szimbóluma

A Rácalmási Vasúttörténeti Park új lakója, a Zetor mozdony, immár a közösség összetartásának és a múlt iránti tiszteletének szimbóluma lett. Tóth János Imre, Troppert Ferenc, Gyöngyösi László és Boros István történetei együttesen emlékeztetnek arra, hogy a történelem és a technika szeretete hogyan hozhat össze embereket, és hogyan formálhatja a jövőt.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában