2008.04.04. 02:29
Elfogadás és befogadás
A sajátos nevelési igényű, valamilyen fogyatékkal, magatartászavarral élő óvodások fejlesztését integrált csoportokban végzik. A cél az, hogy elfogadóbb, befogadóbb legyen a felnövekvő nemzedék, a társadalom. Az úgynevezett inluzív, vagyis befogadó jellegű fejlesztést az Európai Unió is kiemelten támogatja. Ehhez az elvhez, tendenciához próbálnak igazodni törvényeink, az oktatással, neveléssel kapcsolatos rendelkezéseink is. Ha a legutóbbi hetek történéseit vesszük alapul (agresszív, egymásra és a tanárra támadó diákok, kezelhetetlen fiatalok, a hasonló eseteket felkészületlenül kezelő oktatók), leszögezhetjük: igenis, a legbefogadóbb korosztályba tartozó, óvodás gyermekek fejlődésében, személyiségük alakításában kiemelt szerep jut a szakszerű, szakemberek által végzett fejlesztésnek, a toleranciára nevelésnek. De térjünk vissza a filozófiai síkról a gyakorlati kérdésekre...
A Tavaszi Óvodapedagógiai Napok keretében négy városrész négy óvodájában mutatták be, az integrált nevelés területén hol tart jelenleg a dunaújvárosi szakma. Tavaly ősszel megalakult egy Gyógypedagóiai Szakmai Munkacsoport ők együtt dolgozzák ki a programokat, terveket. Ezeket aztán jelenleg kilenc óvodai csoporban gyakorolják, de a távlati cél az, hogy az integrált, speciális fejlesztést nyújtó csoportokkal együtt az egész óvodai hálózatot, annak minden csoportját egyfajta befogadó szellemiségűvé tegyék. Mindehhez leginkább a személyi feltételek javítására lenne szükség mondta el Hubacsekné Nagy Emília vezető.
A keddtől péntekig tartó szakmai délelőttökön nagyon sok az érdeklődő. A társintézmények (családsegítő, nevelési tanácsadó, iskolák) munkatársai közül sokan kísérték figyelemmel a programokat. Tegnap a Százszorszép óvodában jártunk, ahol Markovics Éva egységvezető köszöntötte a megjelenteket. Ebben az óvodában működik már nyolc éve a beszédfogyatékos gyermekeket befogadóintegrált csoport, de a tánc segítségével végzett mozgásfejlesztés is kiemelt szerepet kap az óvodapedagógiai programban. Ottjártunkkor éppen a néptánc volt a főszereplő: Szimainé Gubicza Margit óvónő irányításával az ütemérzéket, a mozgáskoordinációt fejlesztő táncokat adtak elő a kis óvodások, akik látható örömmel vettek részt a körjátékokon.
Hubacsekné Nagy Emília kiemelte: nagyon büszke az óvónőkre, szakemberekre, akik a sajnos egyre nagyobb számú sajátos nevelési igényű gyermekek fejlesztésében, nevelésében elkötelezettek és tudásuk legjavát adják.