Fejlesztés

2023.08.11. 19:00

V0: folytatódik a Budapestet elkerülő, Dunaújváros térségét is érintő teherforgalmi vasútvonal előkészítése

A tervek szerint a kijelölt Szolnok−Kecskemét−Székesfehérvár−Győr nyomvonalsávon kétvágányú, villamosított, 100-120 km/h sebességre alkalmas pálya épül majd, részben új nyomvonalon, amely Dunaújvárostól északra lépheti át a folyót egy új Duna-hídon.

Duol.hu

Kétvágányú, villamosított pályán haladhatnak majd a tehervonatok a VO-on

Forrás: Kallus György/Világgazdaság

Fotó: Kallus György

A Magyar Építők szakportál beszámolója szerint a V0 teherforgalmi vasútvonal előkészítési munkálatainak következő lépése a nyomvonalsávot érintő élővilág előzetes felmérése, a környezeti hatástanulmány készítése, valamint az új vasúti nyomvonal környezetvédelmi engedélyének megszerzése. Ezekre vonatkozóan indított új uniós közbeszerzési eljárást a HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület, amelynek koordinációjával készítik elő az Országos Vasúti Árufuvarozási Koncepciót, és annak alapján a V0 teherforgalmi vasútvonal fejlesztését – olvasható a szervezet közleményei között.

Mint írták a gazdasági fejlődéshez elengedhetetlen a környezetkímélő áruszállítás, melyben a vasútnak – mint a legfenntarthatóbb közlekedési módnak – ismételten egyre jelentősebb szerepe van. Mind a hazai, mind a nemzetközi célkitűzések között szerepel a személy- és áruforgalom közútról vasútra terelése, lehetőség szerint minél nagyobb mértékben. A vasúti elérhetőség a nemzetközi léptékben hálózattal rendelkező vállalatok telephelyválasztásában is szerepet játszik.

A magyar vasúthálózaton Budapest, mint fő vasúti csomópont jelentős szűk keresztmetszetet képez mind a nemzetközi, mind a hazai személy- és áruforgalom szempontjából. A hosszú távú fejlődés elérése érdekében született döntés az augusztus 20-ig véleményezhető Országos Vasúti Árufuvarozási Koncepció megalkotásáról, amely megalapozza egy Budapestet délről elkerülő vasútvonal kijelölését.

A V0 tervezett vasútvonal versenyképes vasúti teherszállítási kapcsolatot teremtene a túlzsúfolt budapesti és agglomerációs vasúthálózat elkerülésével, és meg fog felelni a TEN-T hálózatra előírt paramétereknek, ezáltal megvalósul az áruszállítás szempontjából is a teljes átjárhatóság. A jelenlegi 35 százalékos tranzit forgalom részaránya már a V0 I. ütemének megépülése után is várhatóan 52 százalékos részarányt tud elérni.

Még idén megkezdődhetnek a felmérések

A V0 megvalósításához szükséges előkészítési munkálatok folyamatban vannak. A vizsgálandó Szolnok−Kecskemét−Székesfehérvár−Győr nyomvonalsávra vonatkozó részletes elemzések jelenleg is még zajlanak, a megvalósíthatósági tanulmány pedig hamarosan elkészül az Építési és Közlekedési Minisztérium felügyelete mellett – közölték.

A beruházás kiemelten kezeli a lakott területek és természeti értékek védelmét. A HUNGRAIL a nyomvonalsáv részben Natura 2000 területet is érintő élővilágának felmérésére, környezeti hatástanulmány készítésére és a környezetvédelmi engedélyek megszerzésére új közbeszerzési eljárást indított. Az ajánlatok benyújtásának jelenlegi határideje 2023. augusztus 14.

A sikeres közbeszerzési eljárás és a vonatkozó szerződés hatálybalépése esetén, tervezetten még idén ősszel megkezdődhetnek az élővilág felmérési munkálatok a nyertes vállalkozóval, melynek eredményeként kerülhet sor a beruházással kapcsolatos minden szempontot figyelembe vevő nyomvonal pontosítására.

Új vasúti Duna-híd megépítése is szükséges

Tervezetten kétvágányú, 22,5 tonna tengelyterhelésű, villamosított, legalább 740 méter hosszú tehervonatok akadálymentes közlekedését biztosító és 100-120 km/h sebességre alkalmas pálya épül majd, részben új nyomvonalon, részben meglévő vasútvonalakat használva. A tervezett összeköttetés létrehozásához a Dunán új vasúti híd építésére is szükség lesz. 

A nyomvonal várhatóan Dunaújvárostól északra keresztezi a folyót

Dr. Mosóczi László a Hungrail Magyar Vasúti Egyesület elnökeke egy lapunknak adott korábbi interjújában a nyomvonalról így nyilatkozott: „A vasúti nyomvonal kijelölése már megtörtént. Ez a Komárom, Kisbér, Mór, Székesfehérvár, Pusztaszabolcs, Adony, Szalkszentmárton, Kunszentmiklós, Fülöpszállás, Kecskemét, Szolnok útirány, amelynek jelentős része ma is meglévő, használatban lévő vasútvonal. A Dunán egy új vasúti hidat kell építeni, a csatlakozó szakaszokkal együtt, amelyek nagyon rossz állapotban vannak, azokat fel kell újítani. A nyomvonal várhatóan Dunaújváros térségében, attól északra, a város északi csücskénél fogja keresztezni a Dunát. Nagyon nehéz helyzetben van a nyomvonal változatokat kiválasztó tervező, hiszen nem csak gazdasági, forgalmi viszonyokat kell figyelembe venni, hanem település szerkezeti és természetvédelmi szempontokat is. Ez alapján nehezen lehet meghatározni azt, hogy hol van az optimális helye a hídnak. Sokan emlékezhetnek arra, negyven évvel ezelőtt nem volt a Dunán vasúti átkelési lehetőség, ezért a hadsereg a gyakorlatokon itt pontonhidakat épített, amin tehervonatok haladtak át, amelyeknek megvoltak és Szalkszentmárton térségében ma is megvannak a szárazföldi kapcsolódásai.”

A projekt összeköti a jelentős hazai és országhatáron túli ipari területeket és ezáltal bekapcsolja a nemzetközi kereskedelmi vérkeringésbe, ezzel növelve a tranzitforgalom növekedésén kívül a hazai termékek export piacokra való gazdaságos eljutását. Mindez hosszú távon hozzájárulhat ahhoz, hogy a vasúti áruszállítás az Európai Unió céljaival összhangban 2030-ig 50 százalékos növekedést érhessen el, 2050-ig pedig megduplázódjon – zárul a HUNGRAIL közleménye.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában