Szankció vagy diszkrimináció?

2024.07.03. 13:55

Jöhet a rossz gyerek felár az éttermekben?

Egy külföldi étterem bevezette a „szülői alkalmatlansági felárat”, amelyet zajos vagy szaladgáló gyerekek után számolnak fel. A lépés vegyes reakciókat váltott ki. Mi is megkérdeztünk két neves vendéglátóst mit gondolnak a felárról, és vajon tartani lehet-e attól hogy nálunk is többe fog kerülni étterembe járni kisgyerekkel?

Török Tímea

Fotó: shutterstock.com (illusztráció)

Egy amerikai étterem nemrégiben került a figyelem középpontjába egy igen megosztó intézkedés miatt: bevezették a „szülői alkalmatlansági felárat”. Ez azt jelenti, hogy a vendéglátóhely extra díjat számol fel, ha a gyerekek hangosak, szaladgálnak, és ezzel zavarják az étterem rendjét és a többi vendéget. Az új szabályozás híre gyorsan terjedt, és a közösségi média reakciói vegyesek. De vajon mi a véleménye a vendéglátóipar szakembereinek? Két neves magyar vendéglátóst kérdeztünk meg a témában.

Grábics Gábor, elismert vendéglátóipari szakember, a kérdést komplex módon közelítette meg. „Ez egy nagyon érdekes kérdés, mert sok minden másra sincs íratlan szabály, amit illene betartani, például az éttermi telefonhasználatra vonatkozóan sincs. Hogy tudnánk jól megközelíteni ezt a kérdést a gyerekekkel kapcsolatban? Nehéz erre jó választ adni, mert a gyerek viselkedése családi indíttatású, tehát amit lát otthon, azt másolja. Én azt mondom, hogy van ennek létjogosultsága, de a megközelítést kell jól megtalálni."

A Corner Hotel és Kávéház tulajdonosának javaslata szerint a vendéglátósoknak kreatívabbnak kell lenniük: „Én például azt találtam ki, hogy a teraszon játékokat teszünk ki a gyerekeknek, akik mozgékonyabbak. Esetleg érdemes lenne egy etikettet vagy kódexet kidolgozni, amit a vendégek véleménye alapján állítunk össze. Radikális módszerekkel nem érhetünk el sikert, és a felár sem oldja meg a problémát. Az, hogy valaki többet fizet, nem segít azon a vendégen, akinek az étkezését így is megzavarták. Magyarországon most még elképzelhetetlennek tartom ezt a szankciót."- osztotta meg véleményét olvasóinkkal Grábics Gábor.

Fotó: shutterstock.com (illusztráció)

Horváth Attila, egy szintén elismert vendéglátós, jelenleg a Campus Étterem üzemeltetője szintén óvatos a kérdésben. „Én megmondom őszintén, óvatosan fogalmaznék a „rossz gyerekek” kifejezéssel. Mi is az a rossz gyerek? Meg kéne határozni, hogy milyen decibel felett számít zavarónak a kiabálás vagy hogy milyen mértékű szaladgálás elfogadhatatlan? Én inkább szülőként gondolkodnék: nekem soha nem kellett szégyenkeznem a gyerekeim miatt egy étteremben, mert otthon megtanítottam őket, hogyan viselkedjenek."

Horváth szerint a probléma gyökere a nevelésben keresendő: „Nem a gyerek a hibás, hanem a szülő, aki nem tudja megfelelően kezelni a gyermeket. A szülő feladata, hogy felkészítse a gyereket az éttermi viselkedésre. Az éttermek megpróbálnak különböző gyerekbarát eszközöket bevetni, mint például gyereksarkok kialakítása, de ez is a szülők együttműködésén múlik. A mai gyerekek másképp nőnek fel, mint mi, de ez nem jelenti azt, hogy ne lehetne megtanítani őket a megfelelő viselkedésre.” – összegezte véleményét Horváth Attila. 

Az esettel kapcsolatban számtalan kérdés merül fel: Mennyire objektív a „rosszaság” megítélése? Az intézkedés inkább anyagi megfontolásból született, vagy valóban a többi vendég nyugalmát szolgálja? 

Az biztos, hogy a „szülői alkalmatlansági felár” bevezetése komoly vitákat generál, és a vendéglátóiparban dolgozók szerint a megoldás inkább a kreatív és kulturált megközelítésben rejlik, nem pedig a büntető intézkedésekben. 

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában