A T-modell Dunaújvárosban

2 órája

Csak olaj és zsír legyen!

1908. október 1-jén került piacra a detroiti Ford Motor Company világhírű autója, a híres Ford T-modell. A T-modell az autógyártás történetének talán legsikeresebb típusa, és ha már sikerről beszélünk, ne feledkezzünk el az autó magyar vonatkozásairól se.

Agárdy Csaba

Fotó: Laczkó Izabella

Henry Ford 1903-ban megalapította a Ford Motor Companyt. A gyártulajdonos 1904-ben alkalmazta a makói születésű Galamb Józsefet, aki – Farkas Jenővel és az amerikai Childe Harold Willsszel együtt – kulcsszerepet játszott a következő években megalkotott Ford-típusok és prototípusok megtervezésében.

Galamb, Wills és Farkas munkája nyomán a Ford T éppen olyan lett, mint amilyennek a cég tulajdonosa a „népautót” egykor megálmodta: a gépkocsi mindössze 540 kilogrammot nyomott, köszönhetően annak, hogy a benne rejlő 22 lóerős, négy hengeres motort egy acélötvözetből készítették el. Az autó kétsebességes váltóval, valamint egy – Galamb József által megtervezett – mechanikus kuplunggal működött, és képes volt akár az óránkénti 60 kilométeres sebesség elérésére is. Ford – az autó árának alacsonyan tartása érdekében – a T-modell megalkotása után leállította az újabb típusok tervezését, és inkább a világ minden szegletét meghódító gépkocsi fejlesztésébe fogott – olvasható a rubicon.hu-n.

Fotó: Laczkó Izabella

Az új Ford-modell sikeréhez ugyanakkor a hirtelen támadt népszerűség és kereslet – valamint az akkoriban viszonylag olcsó üzemanyag – még nem volt elegendő; meg kellett teremteni annak a lehetőségét is, hogy a több százezer reménybeli autótulajdonos haza is vihesse a maga gépkocsiját. Ebben ugyancsak Galamb József szerzett múlhatatlan érdemeket – aki időközben a Ford detroiti gyárának igazgatója lett –, miután 1914-ban saját üzeme dolgozóit a munkafolyamatok szerint sorba rendezte, és egy-egy művelet elvégzésére tanította be őket. A magyar konstruktőr találékonysága nyomán létrejött a földkerekség első gyártósora – olvasható a rubicon.hu-n.

Nos, ebből az autóból láthattunk egyet az Interspar áruház parkolójában. A kiállított csoda 1923-ban készült, és saját lábán érkezett Ercsiből Dunaújvárosba. 

Fotó: Laczkó Izabella

Egy százegyéves autó esetében már ez is maga a csoda, de ha hozzátesszük, hogy érvényes forgalmi engedéllyel, akkor nem is találunk jelzőket. Az autó tulajdonosa, Hollósi Zsolt azonban tartogatott számunkra még néhány érdekességet.

– Öt éve egy filmforgatásra hoztam be az autót az Egyesült Államokból, nem szándékoztam megtartani. Azonban, amikor édesapám meglátta, azt mondta, készítsek egy fotót róla és az autóról, mert ez az első olyan gépkocsi, amelyik idősebb, mint ő. A fotó emléke miatt tartottam meg  a T-modellt. Forgalomba van helyezve, néha a munkahelyemre ezzel az atóval járok. Nincs rajta index, a kezeimmel mutatom, merre szeretnék fordulni. Ötvenöt-hatvan kilométer per órás sebességgel haladok vele, de hetvenet is tud az autó. Száz kilométeren tíz liter benzint fogyaszt, az is igaz, hogy a fék csak illúzió, de ennél a sebességnél belefér. A telet Makón, a Galamb Múzeumban húzzuk ki. 

Fotó: Laczkó Izabella

És, ha mind ez nem lenne elég, Hollósi Zsolttól megtudtuk, ami napig gyártanak az autóhoz alkatrészeket, különben pedig ha zsírozva, olajozva van, ki megy a világból is.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában