Dr. Maczó Edit pályaválasztási- és karriertanácsadó

1 órája

A középiskola kiválasztása: hogyan döntsünk jól, ha a gyerekünk 8. osztályos?

Az általános iskola befejezése nemcsak egy diáknak fontos mérföldkő az életében. Szülőként is a legtöbben ekkor találjuk szembe magunkat azokkal a kérdésekkel, amelyek a továbbtanulással kapcsolatban felvetődnek: Melyik típusú iskolát válasszuk? Az érettségi vagy a szakma legyen a cél? Tagozat vagy sima osztály? Helyben vagy máshol? És hosszasan lehetne még sorolni a dilemmákat, de az biztos, hogy a középiskola kiválasztása sok szülő számára komoly fejtörést okoz, hiszen a lehető legjobb döntést szeretnék meghozni gyermekük jövője érdekében.

Duol.hu

A középiskola kiválasztása azért is nehéz, mert 14 évesen a kamaszok többsége még nem rendelkezik kialakult önismerettel, sem pedig jövőképpel. Még most kezdik felfedezni a világot és elhelyezni magukat benne, formálódik a személyiségük, tele vannak bizonytalansággal, kérdésekkel. Egy ilyen szenzitív korban megmondani vagy megjósolni, mi lenne most a legjobb választás ahhoz, hogy egy még nem látott jövőbeli célt/pályát elérjen, bizony nem egyszerű feladat. De ilyen kihívások mellett mégis hogyan lehet jól dönteni? Mi a garancia arra, hogy amit választunk, az tényleg a legjobb lesz a gyereknek?

középiskola kiválasztása
A középiskola kiválasztása azért is jelent kihívást, mert a tinédzserek többségének még nincs kiforrott önismerete, és nem látják reálisan a jövőjüket
Fotó: Szmodics Ágnes

Én abban hiszek, hogy jó döntést csak úgy tudunk hozni, ha minden olyan tényezőt számításba veszünk, ami egy középiskola kiválasztása szempontjából fontos lehet. Ha ezeket mind mérlegeljük és megtesszük a szükséges lépéseket, akkor lecsendesíthetjük szülőként a belső aggódó hangokat, és megerősíthetjük magunkat, megtettünk mindent, hogy az itt és mostban a lehető legjobb választást tegyük. De nézzük, miket is érdemes átgondolni ehhez!

Képességek, személyiség, érdeklődés 

A legfontosabb, amiből elsőként ki kell indulnunk: a gyerekünk. 

  • Milyen is ő valójában? 
  • Milyen dolgok érdeklik? 
  • Mit tanul szívesebben? 
  • Elméleti vagy gyakorlatias típus? 
  • Csendesebb, visszahúzódóbb vagy azt szereti, ha társaság veszi körül? 

Sok-sok kérdés, amit ilyenkor érdemes alaposan körüljárni. Az érdeklődést a legegyszerűbben úgy lehet felmérni, ha megnézzük tantárgyi szinten, milyen típusú tárgyak tetszenek neki, mi az, ami számára érdekesebb, aminek a tanulása nem kihívás, „nyűg”. Fontos, hogy ne csak arra fókuszáljunk, miből jó, mert egy kitűnő tanuló például mindenből az, de ez korántsem jelenti, hogy valamennyi tárgyat egyformán szereti. Ha a gyerekünknek van egy erős hobbija (tánc, zenélés, sport stb.), ezt is érdemes számításba venni, hisz egy jövőbeli pályakép is felsejlhet már most belőle. Érdemes az osztályfőnök, szaktanárok véleményét is kikérni, mert sokszor meg tudnak erősíteni egy irányban vagy segíteni a tisztánlátásban. 

Career,Choice,Options,Student,Thinking,Of,Future,Job,Choosing,College
A legfontosabb szempont a gyerekünk: mi érdekli, mit tanul könnyebben, inkább elméleti vagy gyakorlati, és szeret-e társaságban lenni?
Fotó: shutterstock.com (illusztráció)

A középiskola mint híd

Ahhoz, hogy jól válasszunk középiskolát, jó, ha egy lépcsőfokkal előrébb ugrunk és átgondoljuk, mit látunk a középiskolai évek után lehetséges útnak a gyerekünk számára: felsőfokú tanulmányok az esélyesek, vagy kilép a nagybetűs életbe és a szakmájában fog dolgozni, vagy mindkettő változat elképzelhető? Ezt tudom, sokszor nagyon nehéz előre megjósolni, mégis a középiskola típusát leginkább így fogjuk tudni jól megválasztani. A gimnáziumok érettségire és egyetemi továbbtanulásra készítenek fel, a technikumok/szakgimnáziumok érettségit és szakmát is biztosítanak, míg a szakiskolákban valamilyen szakma elsajátítása a cél. Tekintsünk tehát a középiskolára úgy, mint egy hídra, amely ahhoz a célhoz adja a felkészítést, amit későbbre kitűztünk.

Információk begyűjtése, a középiskola kiválasztása

Ha átgondoltuk, gyermekünk számára melyik lesz a megfelelő típusú középiskola, akkor kezdődhet a rendelkezésre álló kínálat áttekintése. Elsőként mindenképpen a helyi intézményekkel érdemes kezdeni, megnézni a honlapjaikat, a képzési kínálatukat, listát írni arról, melyik iskola – melyik képzése keltette fel a gyerek érdeklődését. 

Ha valamilyen olyan speciális terület érdekli a gyermekünket, ami helyben nem elérhető, akkor szükséges átnézni a megyei és országos kínálatot is, amelyhez az interneten már számos középiskolai adatbázis áll rendelkezésre. Ha nem helyi iskolában gondolkodunk, azt is fontolóra kell venni, szeretne-e és tudna-e kollégista vagy bejárós lenni a gyerekünk tőlünk távolabb, egy másik városban.

Személyes tapasztalatok szerzése 

Egy kamasznak nagyon nehéz úgy elköteleződnie egy új iskola mellett, hogy arról csak javarészt elméleti ismeretei vannak, ezért mindenképpen hasznos segítség lehet számára, ha a meghirdetett középiskolai nyílt napokra elmehet és személyes benyomásokat is gyűjthet. Sokszor egy kevésbé vonzónak gondolt képzéshez épp a nyílt napokon tapasztaltak hozzák meg a kedvet: diákközpontú tanárokkal találkozik, jó az iskolai légkör, vonzó a környezet, érdekes előadásokat hall, jól felszerelt laborokat, műhelyeket lát. 

Az iskolák legtöbbjének már van közösségi média oldala is, ezeket érdemes követni, hogy biztosan ne maradjunk le a meghirdetett időpontokról, bár az általános iskolákba el szokták juttatni ezeket az információkat. 

Ha van olyan ismerősünk, aki a kiszemelt intézménybe jár, tőle is érdeklődjünk, milyen tapasztalatai vannak. Lehetőleg ne csak egy véleményt vegyünk számításba, mert az összkép úgy lesz reálisabb, ha több forrásból is tájékozódunk. 

Beszélgetni, beszélgetni, beszélgetni 

Bár igazolt tény, hogy a 8. osztályosok pályaválasztásában leginkább a szülők szava a döntő, mégis elengedhetetlen, hogy részeseivé tegyük őket az egész választási folyamatnak, és a döntésbe bevonjuk őket, hisz mégiscsak az ő életük elkövetkezendő 4 évéről van szó. Fontos ezért, hogy teremtsünk kellő időt és megfelelő alkalmat arra, hogy erről érdemben is beszélgetni tudjunk. Egy kamasz gyerek hangulatingadozását nehéz kiszámítani, de lehetőleg olyankor hozzuk fel ezt a témát, amikor nyitott rá ő is, különben csak egy számára terhes, „nemszeretem” dologként fogja megélni a pályaválasztást. Ne vigyük túlzásba sem az erről való beszélgetést, szükségtelen túlságosan felnagyítani a jelentőségét, mert ez szintén nyomasztó hatással bírhat, amitől csak szabadulni akar majd. Hagyjuk, ha megnyílik, hogy ő is elmondja a nézőpontjait, ezeket kezeljük megértéssel és segítsünk neki a tisztánlátásban, ha vannak aggályai, félelmei. 

A 8. osztályos továbbtanulás egy olyan választás, amely valóban megalapozhatja a diák későbbi pályafutását, de nem szabad arról sem megfeledkeznünk, hogy ha nem sikerült elsőre jól döntenünk, mindig van lehetőség a változtatásra! A legtöbb, amit szülőként tehetünk, hogy a gyerekünket bevonva, a rendelkezésre álló információk begyűjtésével és alapos átgondolásával egy hozzá passzoló, mindannyiunk számára elfogadható választást hozzunk.

Szerző: Dr. Maczó Edit – maczoedit.hu

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában