Lenyűgöző átalakulás

2 órája

Felismeri ezt a dunaújvárosi iskolát?

Óriási léptékben újult meg a Szent Pantaleimon görögkatolikus oktatási intézmény (a volt Gárdonyi-iskola). A tanév kezdetére elkészült nagyszabású beruházásokat mi is megtekintettük a dunaújvárosi iskolában.

Molnár Emese

Teljesen új bejárati részt alakítottak ki az épület oldalánál. Innen lehet megközelíteni az óvodát és a gazdasági irodát is. Fotó: Laczkó Izabella

Fotó: LI

Egy személyes véleményt engedjenek meg az elején; ha most kéne óvodát vagy iskolát választanom a gyermekem számára, biztos, hogy az a Szent Pantaleimon Görögkatolikus Óvoda, Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola lenne. Az is biztos, hogy nem csak én gondolom így, hiszen jól sikerült a beiskolázás, a létszám úgy alakult, ahogy azt tervezték - erről beszélt lapunknak Szóládi Zoltán, az intézmény vezetője. Összesen negyvenöt kisdiák kezdte meg tanulmányait ebben a tanévben a görögkatolikus iskola első évfolyamán. Most szeptemberben elindítottak a már meglévő óvodai csoportjuk mellett még egyet, így a jelentős modernizálással és rendkívül esztétikusan kialakított földszinti szárnyban már negyvennégy apróságról gondoskodnak. A dunaújvárosi intézmény teljes létszáma 262 óvodás és iskolás gyermek. 

dunaújvárosi
Már negyvennégy óvodás a Szent Pantaleimon fedélzetén! Most szeptemberben pedig negyvenöt kisdiák kezdte meg tanulmányait a görögkatolikus iskolában. Fotó: Laczkó Izabella

A legkisebbeknél a legnagyobb 

Az egykoron Gárdonyi Géza nevét viselő, a Római körúton lévő iskola fenntartói joga 2020. szeptemberétől a Hajdúdorogi Főegyházmegyéhez került, ekkortól működik egyházi köznevelési intézményként. Folyamatosan végeznek felújításokat és innovációkat az intézményben a váltás óta, ám a legnagyobb és leglátványosabb beruházás most vált a mindennapjaik részévé. Az iskola 2023-ban vette fel a Dunaújváros történelméhez köthető Szent Pantaleimon nevét, és az év szeptemberében indította el az óvodai ágazatát is. Egy csoporttal kezdték az előző nevelési évet, ám a kicsik ideiglenesen egy másik városi oviban székeltek, ugyanis készült számukra egy teljesen új környezet az iskola épületén belül. 

Az épületegyüttes "A" szárnyának földszintjét teljesen átalakították az óvoda számára. A víz-és szennyvízelvezető rendszert az iskolai hálózattól különválasztva építették ki (így ha az egyik egységben dugulás történne, nincs ráhatással a másikra). Bámulatos tűzvédelmi rendszerrel szerelték fel az óvodát. Vannak például elektromos vezérlésű ajtók és ablakok, amik füst érzékelése esetén automatikusan megnyitják a menekülési útvonalakat.

Az elektromos vezérlésű ajtók és ablakok füst érzékelése esetén azonnal megnyitják a menekülési útvonalakat. A tűzálló ajtók pedig megakadályozzák egy esetleges tűz továbbterjedését. Fotó: Laczkó Izabella

 A tűzálló ajtók azt garantálják, hogy ha tűz ütne ki egy helyiségben, akkor az ajtó megakadályozza a lángok továbbterjedését onnan. A szobák falai és plafonjai is teljesen tűzgátló kialakításúak, utóbbiak érzékelőkkel is el vannak ellátva. Háromrétegű nyílászárókat szereltek fel. Összesen három csoport számára alakítottak ki helyiséget. Ettől a tanévtől a két csoportjuk már birtokba is vette a maga kis birodalmát, és várva a leendő harmadik csoport ovisaira, jelenleg az ő termükben étkeznek. 

A Pitypang csoport birodalma. Szép, barátságos és biztonságos miliő. Az apróságoknak már van egy kis teknősbékája is.    Fotó: Laczkó Izabella

A csoportokban két-két óvodapedagógus gondoskodik a gyermekekről, továbbá dajka nénik és pedagógiai asszisztens is segíti a munkájukat. Ez különlegességnek számít, ugyanis mint azt Szóládi Zoltán vázolta, a törvény szerint három csoport működtetése esetén lehetne alkalmazni pedagógiai asszisztens, viszont a fenntartó egyházmegye lehetővé tette számukra már most. Ráadásul ez a szakember az iskolások fejlesztő munkájában is részt tud venni, mert bár külön egységet jelent az óvoda és az iskola, mégis, egy összetartó közösséget alkotnak. 

 

Bejárat oldalról 

  • Ennek szellemében a diákoknak is tarthatnak órát az új óvodai szárnyban kialakítottak tánc- és tornateremben (ahová még külön mosdót is építettek az ovisnak, hogy szükség esetén ne kelljen visszasétálni a csoportjuk mosdójába). 
  • Említhetnénk még az új orvosi szobát, ahol már védőoltást is kaptak a felsőbb évfolyamosok. 
  • Az óvodai kollektíva számára kialakítottak egy komfortos, műszaki eszközökkel is felszerelt konyhai- és tárgyaló helyiséget. 
  • Mosoda és raktár helyiségek is helyet kaptak ezen a földszinti részen. 
  • Létrehoztak gazdasági irodát is, külön váróhelyiséggel, ahol már az iskolai ebédbefizetéseket is intézhetik a szülők. 
  • Mind a gazdasági irodának, mind pedig az óvodának külön bejáratot építettek ki az épület oldalában. Ez a művelet nem csak egy sima falkivágást jelentett, ugyanis kibontották és kicserélték az épület legfelső szintjéig tartó szerkezeti elemeket, az úgynevezett parapetfalakat. 
Kibontották az iskola valamennyi szintjét összekötő parapetfalakat, és helyükre szigetelt elemeket építettek be. Az ablakból rálátni az épület oldalánál újonnan kialakított bejárati részre. Fotó: Laczkó Izabella

Mint azt Szóládi Zoltán kiemelte, ez ugyancsak egy hatalmas újításnak számít, hiszen az épület szerkezetéhez az 1980-as megépítése óta nem nyúltak. Lehetőség nyílt a régi parapetfalakat is kicserélni, helyükre megfelelően szigetelt elemeket helyeztek. Ez már jelentősen érintette az iskolát is, a kivitelezést az előző tanévben kezdték. Sajnos úgy adódott, hogy ezt a munkafolyamatot éppen év elején végezték a szakemberek, emiatt volt néhány hűvösebb tanítási nap, de mindenki megértő volt a cél érdekében. 

Alapvetően az óvoda miatt (mint újonnan épített intézmény) szükség volt szigetelésre is, viszont a fenntartónak köszönhetően az egész "A" szárny vastag szigetelést kapott, s mindenhol legalább kétüveges műanyag nyílászárót szereltek fel. Kicserélték az összes világítótestet, már ledes izzók jelentik a fényforrást a termekben és a folyosókon. Az iskolai mosdókat is felújították, mind a tanári, mind a diák mellékhelyiségek esztétikus, ízléses burkolatot kaptak. 

Minden mellékhelyiséget felújítottak, szép, esztétikus burkolatot kaptak a tanári és a diák mosdók egyaránt.  Fotó: Laczkó Izabella

A fenntartó jóvoltából új padokat és asztalokat is vásárolhattak néhány terembe. Lényegében elmondható, hogy jelentős modernizálást kapott ez a szárny, ami a külsőben is megmutatkozik, hiszen az eredeti kék helyett törtfehérrel színezték be az épület falait. Az épületegyüttes középső része (ahol a főbejárat is van) a "C" szárny. Amit csak lehetett, átköltöztettek innen az új szárnyba, kivéve a kémia- a tánc- és a birkózó termet. A "B" szárnyban jelenleg a Dunaújvárosi Szakképzési Centrum - Dunaújvárosi Vizsgaközpontja székel (ide egy másik, lépcsős feljáró vezet). A tornaterem előtt folyamatban van egy elválasztó fal kiépítése, két külön bejáratú ajtóval. Ennek nemcsak energetikai szempontból van jelentősége, hanem zavartalan közlekedést biztosít akkor, ha a tornateremben bérlők (például sportszervezetek, egyesületek) vannak. 

 

Dunaújvárosi örökös ökoiskola

Gondolhatjuk, hogy egy ilyen nagy épületegyütteshez méretesebb udvar is tartozik. Itt lekerítettek egy nagyobb területet a óvodások számára. A picik játszóteréig az oldalsó óvodai bejárattól először egy kerítéssel körülölelt ösvény vezet, ahol már elkezdtek egy kisebb arborétumot kialakítani számukra. Az út végén egy ivókút áll szolgálatra készen a játék közben megszomjazó apróságok számára. Szóládi Zoltán kérdésünkre hozzátette, előírás, hogy ilyet már minden új építésű intézményben létesíteni kell. A játszótéren pedig több színes-formás játékelem nyújthat önfeledt, vidám kalandokat a piciknek. 

dunaújvárosi
Sokféle játszótéri elemet telepítettek az ovisaik udvarára, ahol helyet kapott egy ivókút is. Fotó: Laczkó Izabella

Az iskolaudvar betonos burkolatú részén tizenegy férőhelyes parkolót is kialakítottak. Az igazgató elmondta, sikerrel pályáztak az abroncsgyártó vállalat Kösz, Hankook! nevű programjára, amellyel támogatást nyertek egy szabadtéri tanterem kialakítására. Ehhez eddig egy betontorzó volt az udvaron, ám a pályázati pénzből faanyagot vásároltak, amit a szülőkkel közösen lefestettek, s ebből elkészítették az új kültéri bútorokat, valamint az iskola előtti padok deszkáit is kicserélték. Az igazgató megjegyezte, van még bőven tennivalójuk, rengeteg ötletük, elképzelésük van arra, hogy miként szépítsék tovább az udvart, tervben van például a tetőfelújítás is. Ahogy lehetőségeik engedik, ezeket mind-mind szeretnék is megvalósítani a jövőben.

 - Nagyon sok mindent ki tudnánk még hozni az udvarból és az épületből, ráadásul ott van B és a C szárny is, de már ez is óriási eredmény! Úgy gondolom, sikerült egy olyan modern épületet kialakítani, amely méltó egy örökös ökoiskolához, jól illik ehhez az iskolai szemlélethez. Köszönjük a fenntartónak, hogy biztosították a forrást a munkálatokhoz!- hangsúlyozta az igazgató. Szóládi Zoltán köszönettel szólt a szülőknek is, akik a nyári szünet során megvásárolták az alapanyagokat és kifestették az osztálytermeket. Jelenleg három interaktív tábla kiszállítását várják még, ezután pedig elmondhatják, hogy már minden termükben van ilyen korszerű oktatási eszköz. Ezeket egyébként a Debreceni Tankerülettől kapják, amellyel együttműködési megállapodásban van a fenntartójuk, a Hajdúdorogi Egyházmegye. Ennek köszönhető, hogy a hajdúságból érkeznek az eszközök a dunaújvárosi iskolába, innen kapnak a tanulóik laptopokat is. 

Szóládi Zoltán, a dunaújvárosi intézmény igazgatója. Fotó: Laczkó Izabella

Nincs hiány pedagógusokból, sem eszközökből 

Nincs pedagógushiány, nincsenek hiányzó szakos kollégák egyik egységükben sem, mert teljes a személyi állományuk. Idén kilenc új pedagógus érkezett a tantestületbe, jellemzően távolabbi településekről, például Debrecenből, Érdről, Budapestről. Bár fejlesztő pedagógusuk nincs, viszont lett helyette két gyógypedagógusok, vagyis összességében három gyógypedagógus és egy logopédus látja el az SNI-s és BTMn-es gyermekek szükséges fejlesztését, mindenkivel megfelelően tudnak foglalkozni. 

Minden óvodapedagógusuk számára rendelkezésére állnak laptopok, amelyek most azért is rendkívül hasznosak, mert kötelezővé vált a Kréta-rendszer ebben az ágazatban is, így könnyebben végezhetik a szükséges óvodai adminisztrációkat. Ugyancsak minden tanárnak van iskolai laptopja, és a kormány támogatói programjának révén tavaly 30-40 tanulójuk is kapott ilyen gépet (idén is adtak be új igényeket). 

Ekkor éppen egy sportrendezvényről tértek vissza az ovisok. Egy jó alapos kémosás, utána jöhetett a finom ebéd.  Fotó: Laczkó Izabella

A tanórai mobilozás eddig is tabunak számított az iskolában: akinél észrevették, hogy az óra alatt nyomkodja a telefonját, elvették tőle, és csak a szülőknek adták vissza délután. Ilyen szempontból talán könnyebbséget is jelent az iskolai mobil-használatot tiltó rendelkezés alkalmazása náluk, hiszen a diákok már a reggeli érkezéskor leadják telefonjaikat a portán, a készülékeket pedig elzárva tárolják egy szekrényben a tanítás végéig. Egy tanuló kivételt képez: ő cukorbeteg, és a karján visel egy olyan érzékelőt, amely óránként méri a vércukorszintjét, és ha baj van, akkor a telefonjára figyelmeztetést küld. Ezért ez a diákjuk végig magánál tarthatja a mobilját.

 

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában