Vasútgépész-technikus

2 órája

Gyermekvasúton voltak üzemlátogatáson a bánkisok - képgalériával

Bánkis vasútgépész-techikus diákok voltak üzemlátogatása a Széchenyi-hegyen. Körülnéztek a gyermekvasúton.

Antal Lajos

Bánkisok az üzemlátogatáson

Fotó: Antal Lajos

A Dunaújvárosi Egyetem Bánki Donát Technikumának 11.A osztályos vasútgépész-technikus diákjai tettek üzemlátogatást a Széchenyi-hegyi Gyermekvasúton Antal Lajos kísérőtanárral. 

gyermekvasúton
A gyermekvasúton utaztak is a dunaújvárosi Bánki diákjai
Fotó: Antal Lajos

Az iskola tizenegyedik évfolyamán tanulnak először kifejezetten vasúti szakmai tantárgyakat a leendő vasútgépész-technikusok. A vasúti üzemtan órákon megismert berendezéseket, a kötött pálya kellékeit, járműveit és kiszolgáló eszközeit testközelből láthatták a tanulók Fülöp Szilárd koordinátor kalauzolásával. A gyermekvasút 1948. július 31-én kezdte meg működését. 

Fotó: Antal Lajos

Gyermekvasútként indult, aztán Úttörővasút lett a neve, majd kilencvenes évek elejétől is az eredeti nevét viseli. A 11,7 km hosszúságú hétszázhatvan milliméteres nyomvtávú vasút hazánk legmeredekebb vasútvonala. A két vágállomás közötti szintkülönbség 235 méter, ami 30 ezrelékes meredekségek felel meg. Műszaki pályára készülő diákoknak sok-sok érdekességgel szolgált a Hűvösvölgyben található fűtőház. 

Fotó: Antal Lajos

A gyermekvasúton szerzett élmények

 karbantartás alatt álló mozdonyok, forgóvázak és motorok között igazi kuriózum az 1895-ben(!) gyártott kerékeszterga, mely az üzem elhivatott mérnökeinek és technikusainak köszönhetően ma már CNC kerékesztergaként működik. Ugyancsak ritkaság a Gyermekvasút fordítókorongja, mely hazánkban az egyetlen olyan kisvasúti fordítkorong, amely villanymotorral van felszerelve. 

Fotó: Antal Lajos

Az üzemlátogatást követően bánkis diákjaink menetrendszerinti vonattal tették meg a Hűvösvölgy-Széchenyi-hegy távolságot. Az utazás során a csapat két korábbi gyermekvasutas tagja – Kovács Jónás és Mészáros Nándor – részletes tájékoztatót adott az üzem működéséről, és a kisvasúti üzem sajátosságairól.   

Fotó: amatőr

 

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában